Bukefalos 28 år!

Vart kan jag åka?

Azalea

Trådstartare
Jag skulle behöva fem dagar-en vecka någonstans soligt i februari (och gärna kunna bada lite, obs ej i pool). 20 grader i luften och 18 grader i vattnet är helt okej, några grader varmare är ju trevligt men inte över 25.

Kruxet är att resa+hotell/boende inte får överskrida 5000 kr... :crazy: Finns det ens en sån resa till någonstans med rätt temperatur?

Jag skulle förmodligen åka själv och det enda jag vill göra är att vara i solen för att boosta mitt kassa immunförsvar. Gillar typ att promenera omkring samt sitta på en strand och titta på havet, så jag kräver inga direkta aktiviteter.
 
Kika på Madeira. Var där i januari i fjol, drygt 20 grader i luften. Badade dock bara i pool, anar att vattnet är lite väl kallt (men var på delfinspaning med nån som badade).
 
Jag skulle behöva fem dagar-en vecka någonstans soligt i februari (och gärna kunna bada lite, obs ej i pool). 20 grader i luften och 18 grader i vattnet är helt okej, några grader varmare är ju trevligt men inte över 25.

Kruxet är att resa+hotell/boende inte får överskrida 5000 kr... :crazy: Finns det ens en sån resa till någonstans med rätt temperatur?

Jag skulle förmodligen åka själv och det enda jag vill göra är att vara i solen för att boosta mitt kassa immunförsvar. Gillar typ att promenera omkring samt sitta på en strand och titta på havet, så jag kräver inga direkta aktiviteter.

Kolla på allacharterresor.se där finns charter från 2500 Skr och uppåt.
 
Självklart. Där ska ju in kompensation för ett dubbelrum där bara en betalar.

Så det finns alltså bara dubbelrum på charterhotell? Blir priset alltså samma för en person som det är för två? Fast en person rimligtvis borde slita mindre på inredningen och äta mindre frukost än två?

Men 5000 för en vecka på hotell tycker jag ändå är relativt billigt även om man är en person. Var får de egentligen in vinsten?
 
Så det finns alltså bara dubbelrum på charterhotell? Blir priset alltså samma för en person som det är för två? Fast en person rimligtvis borde slita mindre på inredningen och äta mindre frukost än två?

Men 5000 för en vecka på hotell tycker jag ändå är relativt billigt även om man är en person. Var får de egentligen in vinsten?

Det finns nog väldigt, väldigt få som inte har enkelrumstillägg. Besparingen på frukost och slitage torde vara försumbar i jämförelse med intäkten för en person till.

http://www.reseguiden.se/forum/diskussioner/att-resa-singel-5848
http://www.reseguiden.se/blogg/res-ensam-utan-enkelrumstillagg-med-apollo-60
 
Det finns nog väldigt, väldigt få som inte har enkelrumstillägg. Besparingen på frukost och slitage torde vara försumbar i jämförelse med intäkten för en person till.

http://www.reseguiden.se/forum/diskussioner/att-resa-singel-5848
http://www.reseguiden.se/blogg/res-ensam-utan-enkelrumstillagg-med-apollo-60

Jag får konstatera att det här med att resa med charter verkar vara en hel vetenskap. Trots att jag de senaste åren varit utomlands en eller två gånger per år har jag bara åkt charter en enda gång, för tio år sedan.
 
Jag skulle behöva fem dagar-en vecka någonstans soligt i februari (och gärna kunna bada lite, obs ej i pool). 20 grader i luften och 18 grader i vattnet är helt okej, några grader varmare är ju trevligt men inte över 25.

Kruxet är att resa+hotell/boende inte får överskrida 5000 kr... :crazy: Finns det ens en sån resa till någonstans med rätt temperatur?

Jag skulle förmodligen åka själv och det enda jag vill göra är att vara i solen för att boosta mitt kassa immunförsvar. Gillar typ att promenera omkring samt sitta på en strand och titta på havet, så jag kräver inga direkta aktiviteter.
Kanarieöarna? Min partner brukar åka dit ungefär vid den tiden i stort sett enbart för värmens skull. Jag tror inte att hans budget är större än din.
 
@mandalaki Är det alltså dyrare om man åker ensam? Jag har åkt charter en gång i mitt liv så därav frågan :)
Ja, charter är surt för ensamresenärer. De åker alltid på enkelrumstillägget.

När jag åker till Grekland bokar jag alltid rum på egen hand. Då får jag istället rummet billigare, eftersom jag gör åt med mindre vatten, färre handdukar och lakan osv. Men på charter är det tvärtom.

Chartern gör inte sin största förtjänst på rummen, utan på kringgrejer som resenärerna beställer via dem: hyrbil, utflykter osv.
 
Jag testade air b'n'b i somras. Jag hade tur, tycker jag, fick en billig och central inkvartering i storstad. Samtidigt var det ganska mystiskt; de var tre studenter som delade lägenhet och hon som hyrde ut var inte där (jag hade hennes rum); en annan tjej tog emot mig och sedan försvann hon; sen fanns det en kvar som inte presenterade sig och som jag skymtade ibland.... ingen var där när jag skulle åka heller, så jag la nyckeln i brevlådan bara. Lite surrealistisk känsla med den stora lägenheten där någon rörde sig ibland...

Idén med air b'n'b är bra, men man kan nog ha förfärlig otur också. Läs recensionerna noga, skulle jag säga.
 
Tack för tipsen!
Har någon av er provat air b'n'b?
Jag har, och jag tycker att det är en av de bästa sakerna som hänt resebranschen på väldigt länge! Det är dock viktigt att vara kritiskt och försiktig när man gör sitt val, särskilt om man åker ensam som i ditt fall.
 
Jag skulle behöva fem dagar-en vecka någonstans soligt i februari (och gärna kunna bada lite, obs ej i pool). 20 grader i luften och 18 grader i vattnet är helt okej, några grader varmare är ju trevligt men inte över 25.

Kruxet är att resa+hotell/boende inte får överskrida 5000 kr... :crazy: Finns det ens en sån resa till någonstans med rätt temperatur?

Jag skulle förmodligen åka själv och det enda jag vill göra är att vara i solen för att boosta mitt kassa immunförsvar. Gillar typ att promenera omkring samt sitta på en strand och titta på havet, så jag kräver inga direkta aktiviteter.

Jag åker till Jamaica på onsdag. Det kostade 5100 för flyg, boende och frukost för en vecka. Kändes rätt prisvärt. Dock om du åker själv så åker du säkert på enkelrumstillägg. :-/
 
Vill du bada i annat än pool och slippa frysa måste du tyvärr resa en bit såhär års.
Jag åker till Mexico/Karibien nu i februari. Ska vara borta i 8 dagar, funkar rätt bra då det går direktflyg som tar typ 10 timmar. Betydligt krångligare om man måste mellanlanda etc.
Resan kostar mer än din budget men jag kan tänka mig att du kan köpa flygstol till typ thailand för det priset och sen boka nåt billigt hotell?
 
Vill du bada i annat än pool och slippa frysa måste du tyvärr resa en bit såhär års.
Jag åker till Mexico/Karibien nu i februari. Ska vara borta i 8 dagar, funkar rätt bra då det går direktflyg som tar typ 10 timmar. Betydligt krångligare om man måste mellanlanda etc.
Resan kostar mer än din budget men jag kan tänka mig att du kan köpa flygstol till typ thailand för det priset och sen boka nåt billigt hotell?

Jag är från norrland ursprungligen - jag behöver ingen massa värme i vattnet ;) Kan bada i 17 grader utan problem, men helst inte kallare än så om man får välja.. Haha. Men det är väl lite sol jag behöver mest av allt.

Karibien låter ljuvligt! Thailand hade kunnat vara ett alternativ, men är lite flygrädd så siktar helst in mig på lite kortare flygtid särskilt eftersom jag åker själv. Men tack för tipsen! :)
 
Reser man ensam och har is i magen brukar man kunna hitta riktiga klipp om man har turen att hitta en flygavgång som endast har en ledig flygstol kvar. Annars borde det ju (tyvärr...) vara fyndläge på resor till Egypten, men dit kanske inte alla vill resa som ensam tjej(?).
 

Liknande trådar

Fritid Jag ska ha en längre semester i jan/feb och är sugen på att göra något annat än det jag brukar (åka skidor). Tankarna på vad jag ska...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 062
Fritid Nästa vinter i november eller januari planerar jag att åka till solen ca 2 veckor. Men var ska jag åka? Enda kravet är att flygresan...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 297
Äldre Nu behöver jag hjälp med tips! Sitter och kollar charterbolagens utbud men hittar ingenting som känns riktigt spot on. Är ledig en ynka...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 115
Senast: mamman
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 578
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp