Vart kommer hostan ifrån?

anhe

Trådstartare
Jag har en häst som hostar och har så gjort i några månader. Trodde först att det handlade om en infektion då hästen underpresterade och sedan stod med hosta när jag skulle sätta igång efter en veckas vila. Begärde då ut penicillin, vilket hästen behandlades med. Provade igen att sätta igång efter penicillinkuren, och hostan var inte alls bättre. Hostade upp ganska hyfsade mängder slem (vitt-genomskinligt och segt). Ställde av igen ett par veckor till, provade igen och hostan var fortfarande kvar. Visst har hästen blivit bättre. När det var som värst hostade hon lite när som helst. Nu hostar hon normalt sett bara vid lite högre ansträngning.

Så där har vi hållt på i tre månader nu. Har kollat halsen fyra gånger under den här perioden, av två olika veterinärer. Bägge ser inga direkta fynd. Inget slem övht finns neråt lungorna, inte ens när hästen var som mest slemmig vid hostningarna (inget oprovocerat näsflöde, enbart vid hostning). Bronkit har alltså inte varit på tapeten. Bägge veterinärerna har gett klartecken till träning, det finns liksom inga direkta fysiska fel som motsäger detta. I början hade hästen ett aningens slappt gomsegel. Nu på slutet har gomseglet sett ok ut, det enda som finns att anmärka på nu är viss rodnad på struplock och brosken vid stämbanden. Vet anser att luftflödet "retar" de irriterade luftrören, därav hosta vid ansträngning, vilket stämmer ganska bra med hur hostan låter. Oftast torr hosta. Har nu provat sätta in Fabrol för att se om det skulle ge någon bättring. Veterinären vill inte ge t.ex ventipulmin då han inte vill riskera att "öppna upp" lungor som det inte är fel på och då ev dra ner problemet i lungorna.

Är det någon som känner igen sig? Själv misstänker jag pollenallergi, eftersom hostan kom plötsligt i början av april med en allmänpåverkad och håglös häst. Därefter har det sakta blivit något bättre vecka för vecka (även om det är långt ifrån bra) Men så fick jag ett plötsligt återfall häromdagen, då hästen gick från att vara nästan symptomfri ena dagen, för att tre dagar senare helt klart vara slemmig i halsen. Hostade upp riktigt knallgult slem (ur munnen, sällan ur näsan, frustar däremot ofta ganska mycket). Ger allergi färgat slem?

Jag håller på att bli galen på denna hosta. Vet. tror att det kommer försvinna med tiden, men jag känner mig skeptisk. Vore det inte för hostan känns hästen helt normal, pigg och glad. Är det någon som har någon sorts idé så blir jag glad.
 
Sv: Vart kommer hostan ifrån?

Jag förmodar att du har tagit blodprover?

KL
Har haft liknande symtom på en häst fast utan slem/näsflöde. Inget i halsen, pigg och som vanligt men hostar ibland vid ansträngning. Tog blodprover på samtliga då jag hade en annan häst som var sjuk i lopp. Höga vita på alla (inga övriga symtom) utom den här med hostan. Han hade låga vita med omvänd diff. Efter en tids vila så togs nya blodprov och samtliga hästar var då bra. Denna med hostan har dock fortsatt att hosta efteråt och jag begriper inte vad som är fel. Hästarna går ute dygnet runt och har stått i utestall i vinter så det är knappast stallmiljön som är boven.
Har som du funderat lite över ev pollenallergi.
Vad gör man åt sådant om det skulle kunna vara det?
 
Sv: Vart kommer hostan ifrån?

Jo, glömde skriva det. Har tagit blodprov där alla värden var helt inom normalintervallet. Inte ens tecken på nyligen genomgången infektion fanns. Däremot räknade vet. på någon kvot som tydligen inte var helt ok och som tydde på någon form av allergisk reaktion.

Hästen står inne nattetid fortfarande, reagerar normalt sett inte åt något håll om man tar in henne, blir alltså i vanliga fall inte sämre av att stå inne. Jag tror inte heller på stallmiljön i sig, skulle i så fall vara någon reaktion mot spånet eller något liknande.

Den här hästen hostar i normalfallet inte i hagen, även om hon busar och härjar. Ingen regelbunden igångsättningshosta. Hostan kommer när man travat/galopperat 5-6 km så flåset börjar komma igång ordentligt.

Den här har efter den där första akuta reaktionen i april inget näsflöde i normalfallet. Hostar torrt. Helt torr och fin i näsborrarna. Undantaget var det gula slemmet hon hostade upp nu sist jag var ut.

Jag sprutade med cortison för ett par månader sedan eller något sådant, för att häva den värsta allergiska reaktionen. Det verkar ha hjälp så tillvida att hästen är tillbaka i sitt normala jag igen, pigg och glad och är inte slemmig (i vanliga fall då). Men den ytliga torrhostan (rethostan) består.

Nej jag är helt rådvill om vad jag ska göra.
 
Sv: Vart kommer hostan ifrån?

Hej

Kännet igen det där med långvarig hosta.
Hade hosta på två av våra hästar som vi kollade med vet. även kamera ner i hals och lunga. Inga bronkiter eller irritationer, men fick kortison hostmedel.
Det visade sig att det var dåligt hö med för mycket mögelsporer i. Med denna höst och vinter har många häst ägare fått slänga mycket hö på grund av mögel. Det kan vara en orsak. Våra hästar hostade upp slem som var vitaktigt.
Hoppas att du hittar en orsak.
 
Sv: Vart kommer hostan ifrån?

*delvis kl*

Mitt gamla hbl hostade även han upp liknande slembobbar när han åt hö. Ibland vita och ibland gula. Han var extremkänslig för mögel, däremot helt symptomfri på hösilage. Hade inga problem med att stå på halm så länge den var fräsh.
 

Liknande trådar

Hästvård Vill inleda med att säga att jag såklart har kontakt med veterinär men vi väntar på provsvar. Undrar mest om någon varit med om något...
2
Svar
26
· Visningar
3 428
Senast: Capybara
·
Kropp & Själ Får man starta en ”tolka mina Covid-symptom”-tråd? Har försökt ringa 1177 i två dagar nu men det går verkligen inte att komma fram, och...
2
Svar
28
· Visningar
3 849
Senast: Luff
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
31 968
Senast: iNHALE
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 387

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp