Bukefalos 28 år!

Vart kommer slemhostan ifrån?

Domino_s

Trådstartare
Märkte att min häst hostade ett par gånger inne i boxen ett par gånger på kvällen tors el. fre förra veckan. Tänkte att det kanske var det nya höet som var lite dammigt. Men sen påpekade de som äger stallet att hon hostat även i hagen, även där är det nytt foder, torrt hösilage.

Hon har vilat en vecka och nu red jag i söndags, häststackarn hostade non-stop såfort hon ansträngde sej. Så det blev till att skritta hem. Led med henne när hon tog i från tårna vid varje host och det lät som att det satt långt ner och väldigt slemmigt.

Idag kommer veterinären mellan 15-16. Så hon får lite hjälp att bli av med skiten. Men vart fasiken kommer hostan ifrån, ingen annan häst hostar och allt foder är av bra kvalitet.. Hon har aldrig haft problem innan och är inte heller direkt känslig.

Nån som har varit med om något liknande?

Mvh Domino_s
 
Sv: Vart kommer slemhostan ifrån?

Typiskt om din häst är känsligare än andra.

Torrt hösilage är farligt. Det är ju som att stoppa hö i en plastpåse. Även om det verkar torrt, är det ändå 15 % vatten (ungefär) och det möglar självklart. Antingen så det syns, men defintivit så det märks (om man andas i det).

Jag vill gärna dela stall med en känslig häst, då vet jag redan innan egna kusen reagerar när något är fel (ventilation, foder, strö). Det är bara så himla trist att själv ha den där känsliga hästen, det blir dyrt med veterinär och behandlingar.

Jag tycker att du omgående ska sluta fodra hösilaget, och skicka en hygienanalys. Hitta under tiden alternativt foder. Att blöta det gör ju bara att ev. mögel hamnar i magsäcken (också), där det kan bidra till förgiftningsstymptom på kort och lång sikt.
 
Sv: Vart kommer slemhostan ifrån?

Jag luktade igenom både hösilaget och höet och allt luktar fräscht och jag är själv superkänslig och brukar direkt känna om det är dåligt.. Vi har andra hästar i samma hage som är känsligare vad gäller grovfodret än min som inte fått någon reaktion. Veterinären trodde inte direkt på fodret heller.

Balarna går åt på 2-4 dagar, men jag vet att det kan bli mögeltillväxt fortare än så.. Ska kolla balarna väldigt kritiskt ännu en gång idag... Och är jag minsta misstänksam så får jag byta foder.

Däremot är min häst väldigt infektionskänslig och har en historia med kass mage. Just infektionskänsligheten trodde hon spelade in då hästapålle hade svullna lymfknutor (stavning?)...

Hon har nu ialla fall fått två olika mediciner och jag har fortsatt kontakt med veterinären. Nu gäller det bara att få hem dem, då det var flera dagars leveranstid på skiten..:crazy:

Mvh Domino_s
 
Sv: Vart kommer slemhostan ifrån?

Jag köpte ny häst i oktober. Nästan direkt började nya hästen att hosta och jag funderade på om det var halmen hon var känslig emot eftersom hon alltid stått på spån enligt förra ägaren. Jag plockade bort halmen och bytade till spån. Hostan eskalerade och jag hade ut veterinär som skerv ut ventipulmin och fabrol. På två dagar med medicin blev hästen helt hostfri. Direkt efter avslutad medicinkur var hostan tillbaks. Körde på en ny kur och hostan försvann omedelbart. Sen var det samma visa igen, så fort jag slutade ge medicin kom hostan tillbaks och jag tyckte det blev grövre och grövre med hostan.

Vi har försökt tänka på det här med sopning i stallet och att inte dra ner halm när hästarna är inne och allt det där. Hon äter hösilage av lite torrare sort, tror det var 65% torrsubstans om jag inte minns fel. Trots detta så har hostan fortsatt.

Jag blev så frustrerad att jag bokade tid till klinik där vi var för exakt 14 dar sedan. Där fick jag berätta allt kring hostan, när var hur och sedan stallrutinerna och vad hon käkar. Efter det kikade vi ner i strupen ner till bronkerna. Precis som på besiktningen inför köpet så såg det bra ut, lite slem fanns det nu dock men inte alls mycket.

Med kortison, ventipulmin och equmucin åkte jag hem med hästen som skulle skrittas i fyra veckor och medicineras med dessa tre mediciner. Nu har det gått 14 dagar och hon hostar som aldrig förr. Jag ringde veterinären idag och hon tyckte att det borde vända nu och att jag skulle ha is i magen och ringa efter helgen. Det skär i hjärtat när hästen hostar på det viset. Jag vet inte vad jag ska ta mig till.

Mitt i allt så fick jag reda på att jag var tvungen att sluta med spånet så nu har jag henne på halmpellets istället. Det har bara varit strul sedan jag fick hem henne. Det känns så himla tråkigt.

Jag hoppas att det löser sig för våra hästar. Vad fick din häst för mediciner? Hur har det fungerat?
 
Sv: Vart kommer slemhostan ifrån?

Jag köpte ny häst i oktober. Nästan direkt började nya hästen att hosta och jag funderade på om det var halmen hon var känslig emot eftersom hon alltid stått på spån enligt förra ägaren. Jag plockade bort halmen och bytade till spån. Hostan eskalerade och jag hade ut veterinär som skerv ut ventipulmin och fabrol. På två dagar med medicin blev hästen helt hostfri. Direkt efter avslutad medicinkur var hostan tillbaks. Körde på en ny kur och hostan försvann omedelbart. Sen var det samma visa igen, så fort jag slutade ge medicin kom hostan tillbaks och jag tyckte det blev grövre och grövre med hostan.

Vi har försökt tänka på det här med sopning i stallet och att inte dra ner halm när hästarna är inne och allt det där. Hon äter hösilage av lite torrare sort, tror det var 65% torrsubstans om jag inte minns fel. Trots detta så har hostan fortsatt.

Jag blev så frustrerad att jag bokade tid till klinik där vi var för exakt 14 dar sedan. Där fick jag berätta allt kring hostan, när var hur och sedan stallrutinerna och vad hon käkar. Efter det kikade vi ner i strupen ner till bronkerna. Precis som på besiktningen inför köpet så såg det bra ut, lite slem fanns det nu dock men inte alls mycket.

Med kortison, ventipulmin och equmucin åkte jag hem med hästen som skulle skrittas i fyra veckor och medicineras med dessa tre mediciner. Nu har det gått 14 dagar och hon hostar som aldrig förr. Jag ringde veterinären idag och hon tyckte att det borde vända nu och att jag skulle ha is i magen och ringa efter helgen. Det skär i hjärtat när hästen hostar på det viset. Jag vet inte vad jag ska ta mig till.

Mitt i allt så fick jag reda på att jag var tvungen att sluta med spånet så nu har jag henne på halmpellets istället. Det har bara varit strul sedan jag fick hem henne. Det känns så himla tråkigt.

Jag hoppas att det löser sig för våra hästar. Vad fick din häst för mediciner? Hur har det fungerat?

Mitt sto fick precis samma mediciner som du fick till din första gången, Fabrol och Ventipulmin. Hon är inte hostfri, men det är mycket bättre. Avslutar ena medicinsorten idag, andra på måndag/tisdag. Det har kommit upp mycket slem, särskilt på mornarna efter medicinen har gått ner. Och det ska väl ses som positivt. Men helt hostfri är hon inte, jag är livrädd att detta ska bli ett bestående problem.

Ska testa att longera henne när medicinerna är slut och se om hon hostar.

Mvh Domino_s
 
Sv: Vart kommer slemhostan ifrån?

Detta är så tråkigt:( hände ju vår ponny också för ca ett år sen.jag har skrivit om detta innan men de enda som hjälpte vår ponny till slut va rödalger från Algbörjes.se.Provade alla möjliga mediciner från vet men efter avslutad behandling va ponnyn lika sjuk igen.Kan också tillägga att här fick det bli lösdrift och hösilage.

Det är verkligen ett jäkla skit med denna hosta.. Jag håller alla tummar jag har att mitt sto ska ha en övergående variant. Hon skulle aldrig funka på lösdrift, har testat detta och det slutade med en supertrött häst som inte alls var glad..:crazy: Hon är en av de där hästarna som vill vara ifred på nätterna och när hon äter..

Är er ponny symptomfri och kan motioneras nu när den går på lösdrift?

Mvh Domino_s
 
Sv: Vart kommer slemhostan ifrån?

Fy vad tråkigt. Ja man känner sig väldigt hjälplös och man lider ju med hästen när den hostar så mycket. Jag har pratat med förra ägaren till min häst och där har hon aldrig hostat eller visat sig vara känslig emot damm eller så. Det som jag gissar på i mitt fall är att min häst stått i ett stort välventilerat stall 20 boxar där alla hästarna stod på spån. På morgonen fick alla hästarna komma ut och sedan mockades alla boxar och sedan sopades stallet. På eftermiddagen kom alla hästarna in och fick hösilage och då var allt klart i stallet.

Nu kom min häst till ett litet stall med fem boxar, alla står på halm och där folk kommer senare på kvällen och mockar och strör när hästarna är inne vilket inte är bra. Jag tror inte att min häst klarar av det helt enkelt. Men vad ska man göra, det är inte lätt att hitta bra stall häromkring som fungerar för en känslig häst.

Har Er ponny klarat sig bra på lösdrift?
 
Sv: Vart kommer slemhostan ifrån?

Ok jag hoppas att det blir bra. Vad står din häst på för strö? Hur länge har du haft henne?
 
Sv: Vart kommer slemhostan ifrån?

Ok jag hoppas att det blir bra. Vad står din häst på för strö? Hur länge har du haft henne?

Ja, det hoppas jag också!

Hon står på halm, vilket hon gjort hela vintern och förra också.. Inget mögel och inget damm, kollade och luktade jättenoga..:crazy: Veterinären kollade också på halm och grovfoder och såg inget konstigt. Annars hade det väl varit skönt om lösningen låg i en dålig bal el. liknande. Men alla hästar har samma strö och foder i stallet och ingen annan är dålig.

Jag har haft henne i 10 år snart och hon har aldrig haft minsta lilla problem tidigare. Då har hon stått i en variation av olika stall, varav ett jag till och med flyttade från för att min valack (som inte finns idag) började hosta pga dålig ventilation. Hon har stått på halm, spån, torv, torvmix.. Ingen skillnad.

Detta som som en blixt från klar himmel..:crazy:

Mvh Domino_s
 
Sv: Vart kommer slemhostan ifrån?

Jag vet veterinärer som ser det som fullständigt meningslöst att behandla en känslig häst om inte ägaren är villig att byta strö (ej halm) och grovfoder (ej hö).

Själv har jag haft COPD-häst, och det går inte att hålla en känslig häst fräsch med torrhö och halm, oavsett hur bra hyg.kval. är.
 
Sv: Vart kommer slemhostan ifrån?

Ja han mår jättebra och tränas och tävlar i hoppning :) En gång blev andningen lite förhöjd i höstas körde då en rödalgskur i ca 5 veckor sen va han pigg igen :) Du kan läsa vad jag skrivit här tidigare,sök på rödalger:)
 
Sv: Vart kommer slemhostan ifrån?

Det kan ju faktiskt vara en infektion också, av typ hästhosta.
 
Sv: Vart kommer slemhostan ifrån?

Jag vet veterinärer som ser det som fullständigt meningslöst att behandla en känslig häst om inte ägaren är villig att byta strö (ej halm) och grovfoder (ej hö).

Själv har jag haft COPD-häst, och det går inte att hålla en känslig häst fräsch med torrhö och halm, oavsett hur bra hyg.kval. är.

Självklart byter jag om veterinären skulle se det nödvändigt. Men i detta fallet ansågs det inte nödvändigt. Jag ringde även och rådfrågade min vanliga klinik. Även om det skulle hjälpa så står alla andra hästar på halm och äter samma grovfoder. Att byta stall i dagsläget är inte möjligt för mej. Veterinären trodde mer på nån infektionshistoria och inte på "yttre omständigheter" såsom stallmiljö m.m. :laugh:

Jag ser henne inte som en känslig häst, hon har aldrig reagerat tidigare. Jag har haft en känslig häst innan så jag vet hur jävligt det kan vara. Enda gången den hästen mådde riktiga bra var i antingen kallstall med väldigt högt i tak eller i lösdrift.

Mvh Domino_s
 
Sv: Vart kommer slemhostan ifrån?

Det kan ju faktiskt vara en infektion också, av typ hästhosta.

Det är väl detta veterinären var lite inne på, dock ville hon inte sätta Penovet då min häst är känslig mot denna typ av medicin. Utan vi ville ge henne chansen att göra sej av med skiten på den medicinen hon har fått..:laugh:

Jag har veterinärkontakt ofta och vi bestämde att såg vi inte en klar förbättring inom de närmsta dagarna så skulle ett blodprov tas också. För säkerhets skull.
Men eftersom det har gått åt rätt håll hela tiden så har vi avvaktat med detta.

Mvh Domino_s
 
Sv: Vart kommer slemhostan ifrån?

Ja han mår jättebra och tränas och tävlar i hoppning :) En gång blev andningen lite förhöjd i höstas körde då en rödalgskur i ca 5 veckor sen va han pigg igen :) Du kan läsa vad jag skrivit här tidigare,sök på rödalger:)

Vad skönt att höra..:laugh:

Mvh Domino_s
 
Sv: Vart kommer slemhostan ifrån?

En av våra hästar har haft detta vid två tillfällen, gick över på ca 10-14 dagar. En lindrig övre luftvägsinfektion sades det då, med facit i hand så var det så också.
 
Sv: Vart kommer slemhostan ifrån?

Till er som har problem med att era hästar hostar: Har ni koll på ventilationen i stallet? Är den verkligen okej? När det är så kallt som det varit nu ett tag är det mer regel än undantag att folk stryper ventilationen för att behålla värmen i stallet. Hästar SKA inte behöva utsättas för det! Det ni borde göra är att kolla strö OCH foder OCH ventilation. Det SKA inte finnas några tecken på svartmögel (brukar se ut som små svarta prickar i taket). Ett korrekt ventilerat stall har inte heller kondens i tak eller på väggar (att enkelfönster blir frostiga må vara hänt). Man ska inte behöva vädra stallet från lukt, fukt eller damm. Det ska ventilationen sköta.

Du ts har ju kollat strö och foder (förvisso är människonäsan är ganska kass på att avgöra foderkvalité även om man är känslig). Ventilationen är alltså det som är kvar. När du gjort det har du i alla fall uteslutit de vanligaste orsakerna till luftvägsproblem hos häst.
 
Sv: Vart kommer slemhostan ifrån?

Till er som har problem med att era hästar hostar: Har ni koll på ventilationen i stallet? Är den verkligen okej? När det är så kallt som det varit nu ett tag är det mer regel än undantag att folk stryper ventilationen för att behålla värmen i stallet. Hästar SKA inte behöva utsättas för det! Det ni borde göra är att kolla strö OCH foder OCH ventilation. Det SKA inte finnas några tecken på svartmögel (brukar se ut som små svarta prickar i taket). Ett korrekt ventilerat stall har inte heller kondens i tak eller på väggar (att enkelfönster blir frostiga må vara hänt). Man ska inte behöva vädra stallet från lukt, fukt eller damm. Det ska ventilationen sköta.

Du ts har ju kollat strö och foder (förvisso är människonäsan är ganska kass på att avgöra foderkvalité även om man är känslig). Ventilationen är alltså det som är kvar. När du gjort det har du i alla fall uteslutit de vanligaste orsakerna till luftvägsproblem hos häst.

Ventilationen är jättebra, stallet är inte mer än ett par år gammalt och har ventilationsluckor in till varje häst. Stallet blir lite kallare, men luften blir jättebra. Det är riktigt högt i tak och ingen loge. Nu när det är -20 ute håller stallet nollan på morgonen och det är ändå fräsch luft därinne på morgonen när man kommer. Ingen kondens eller dålig lukt..=)

Fördelen med foder är att jag är superallergisk mot mögel sporer och damm själv, så jag är som en feldetektor när det gäller sånt. Blir skitdålig och nyser, snorar och kliar ögonen inom 5min..:D

Mvh Domino_s
 
Sv: Vart kommer slemhostan ifrån?

Stallet är välventilerat och fodret av god kvalité. Dock så tror jag och veterinären att boven är att folk i mitt stall sopar och kastar ner halm på kvällarna när hästarna är inne. Min häst tåler inte det och vi har fått ändra rutinerna i stallet.

Jag hoppas det blir bättre annars får jag ju flytta.
 

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 862
Senast: NotlikeI
·
Övr. Hund Hej! Det här är mitt första inlägg på forumet och jag måste få råd av er kloka. Jag har sån obeskrivlig ångest just nu och vet inte hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 721
Hästvård Min lilla B-ponny som haft lite problem med hosta för 2 år sedan har nu helt plötsligt börjat hosta igen, men bara på morgonen...Låter...
Svar
7
· Visningar
1 624
Senast: MalinJ
·
Hästvård Min ena häst hostar, men jag får liksom ingen klarhet i det. Hon är feberfri, dammfritt hö och halm, inte dammigt ute, bra...
Svar
2
· Visningar
905
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp