Vart regga man??

Varmblod90

Trådstartare
Vet inte riktigt vart jag skulle lägga denna tråden, så om den ligger fel så få en moderator gärna flytta den dit där den hör hemma.

Det är så att jag har haft en ID-kontrollant hemma här till mitt föl. Men jag är lite osäker på vart jag ska regga honom osv.
Pratade med kontrollanten och denne sa att jag kunde ev regga honom som Svensk Ridponny.
Men enligt deras hemsida så är det ju för enbart ponny.
Mitt föl som är korsning vbl/fullblod lär ju garanterat bli högre än 148 i alla fall.

Så vart ska man skicka in papperna? För pass och registrering?
Försökt googla som en idiot men ändå inte lyckats få något svar mer än Svenska Hästavelsförbundet, men enligt en vän så kommer alla hästar dit, men vart han sen ska reggas är helt annat. Förstår inte riktigt vad hon menar...
Någon vänlig själ som vill lösa mitt dilema så jag kan skicka in papprerna? :)
 
Sv: Vart regga man??

Var hade hingsten licens?

Det är SH (Svenska Hästavelsförbundet) som har hand om registrering av korsningshästar.
 
Sv: Vart regga man??

Ni får inte dumförklara mig nu ;) Men vadå för licens och vart ser man det? xD
Hingsten heter Black Diamond xx om det kanske skulle hjälpa :)

Så då är det SH som jag ska skicka in papperna till som jag fick utav ID kontrollanten?
 
Sv: Vart regga man??

För att få användas i avel och få avkommorna registrerade med stam ska hingsten ha löst licens.

Black Diamond är inte godkänd av ASVH men tidigare har hans avkommor registrerats där. Men inga har registrerats de senaste åren så jag antar att han har löst licens någon annanstans.

För att bli helt säker tycker jag att du ska kontakta hingsthållaren och fråga var det är bäst att registrera avkomman.
 
Sv: Vart regga man??

Okej, så det att skicka in till SH som Gobby_Ossi skrev ovan ska jag avvakta med och istället kontakta hingsthållaren? Bara så jag är med på noterna här :)
 
Sv: Vart regga man??

Det troligaste är väl att den kommer att reggas i SH.
Den blir inte ridponny pga varmblodsinslaget.

För att få rätt med stam och allt så måste hingsten ha licens precis som Görel skriver, så kontakta hingsthållaren så kan de nog hjälpa dig rätt
 
Sv: Vart regga man??

Hingsthållaren vet ju i vilket förbund denne har löst licensen.
 
Senast ändrad:
Sv: Vart regga man??

Ja precis, du måste först veta vad du skall skicka in, har du fått betäckningsrapport t.ex? Eller har hingstägaren den? Har de rapporterat betäckningen någonstans?

Här finns info: http://www.svehast.se/hur-ansöker-jag-om-hästpass

Yes betäckningsrapporten har jag. Vet dock inte om de har rapporterat betäckningen någonstans :/

Ska in och kika på länken, tack :)

Var inne och kikade på länken, och vad jag kan förstå där så är det till SH jag ska skicka in allt till? Pass och regg? Eller missuppfattar jag?
 
Senast ändrad:
Sv: Vart regga man??

OK, då är det nog detta som gäller:

http://www.svehast.se/hästpass-till-häst-med-betäckningsrapport

Du skall alltså fylla i en ansökningsblankett och skicka tillsammans med chipmärkningsrapport, signalementsbeskrivning och betäckningsrapporten. Om du står registrerad som ägare på stoet och även är uppfödare och ägare till fölet tror jag inte du behöver skicka in något för att styrka ägande.

Detta skickas till SH.
 
Sv: Vart regga man??

Ja för detta har jag chipmärkningsrapport, signalementsbeskrivning och betäckningsrapport. Dock står jag inte som ägare på stoet i STC :/ Men då är det ägarintyget jag ska skicka med också?? Istället för chip nr så är det hennes frysmärkning jag ska skriva i eller?

Såg nu att det gällde fölet...
 
Senast ändrad:
Sv: Vart regga man??

När hade du ID-kontrollanten ute och när är fölet fött?

För att du ska kunna använda betäckningsrapporten som underlag måste det vara gjort samma år som fölet föddes (alltså före årsskiftet) eller inom 6 månader efter födelsedatum.

Är det inte gjort inom den tidsramen måste du även DNA-typa mot modern och ta ut en veterinär som kollar tänderna och skriver åldersintyg. Eventuellt måste du även DNA-typa mot fadern.
 
Sv: Vart regga man??

Om jag tolkar texten på hemsidan rätt så måste du då först göra ett ägarbyte på modern. Jag vet inte om det räcker att du skickar med ägarintyget för stoet när du skcikar in passansökan - vill du vara säker är det nog bäst att höra av dig till SH och fråga.
 
Sv: Vart regga man??

ID kontrollanten var här 1/12 2013 och fölet är fött 1/6 2013.

Vad jag förstod det som så måste ägarbytet på stoet gjorts INNAN fölets har fötts. För annars så kommer reggad ägare står som uppfödare och ägare på fölet...
Attans att jag inte visste detta innan!!! Men som du säger kan ju ringa till dem och fråga.
 
Sv: Vart regga man??

Ok, men då är det ju gjort rätt år i alla fall!

Ja, ta kontakt med dem och hör hur du skall göra! Det kan ju vara så att de kan kolla på ägarbeviset att du var ägare även innan fölet föddes. Annars får du kanske ha tag i den som står som registrerad ägare och få denne att skriva ett avtal som överlåter ägar- och uppfödarskap på dig.

Kollade ID-kontrollanten även på mammans papper och skrev intyg på hennes identitet där denne gjorde signalementsbeskrivningen?

Det finns en speciell ruta för detta på ansökningsblanketten, men jag antar att du inte hade den utskriven när ID-kontrollanten var där? Om inte skall moderns namn och registreringsnummer vara noterat på fölets signalementsbeskrivning.
 
Sv: Vart regga man??

Ja det är nog inga problem att komma överens med nuvarande reggad ägare, har kontakt med henne och är goda vänner :)

Han kollade hennes namn och reg nr och om jag inte minns fel så skrev han det i signalementbeskrivningen. Jag själv visste ju inte alls vad som behövdes göras och sa även detta till honom, men han sa vad han behövde och jag hade det med mig.
Och han berättade även för mig om den ansöknings blanketten, men nämnde inte att han behövde skriva något på den.

Hmm kan ju faktiskt gå ner och kolla på alla papper...
 
Sv: Vart regga man??

Ok, men då är nog allt i sin ordning, hör bara hur du ska göra för att få det rätt med ägare och uppfödare.

Och om du ska ta föl någon mer gång så tänk på att egentligen ska man ha passet klart innan årsskiftet. Det blir dyrare också om man väntar!
 

Liknande trådar

Avel Jag fick iår mitt första föl så jag känner mig väldigt novis på detta och har lite funderingar om registrering. Mamman är häst med...
Svar
5
· Visningar
1 096
Senast: cirkus
·
Äldre Satt på jobbet i går natt, hade inte mycket för mig och surfade lite på mobilen. Var inne på fb och såg att en vän till mig delat en...
28 29 30
Svar
599
· Visningar
47 467
Senast: Oldie
·
Relationer Skaffade ett anonymt nick då jag inte vill bli igenkänd av folk jag känner irl. Mitt liv har vänts upp och ner från igår kväll. Jag...
Svar
10
· Visningar
2 416
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
46 091

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp