Vart ska jag flytta om SD tar mycket mark i valet?

Finns det någon mer som funderat på det? Hur har ni tänkt?

Jag kan rekommendera Tyskland i stort, Hamburg i synnerhet. Avvaktar valresultatet och bestämmer därefter om jag stannar här tills nästa val, eller om jag flyttar hem vilket var min egentliga plan.

Fördelar:
- lätt att lära sig språket om en har lite talang, det är likt svenskan.
- livsmedel o.d. är rätt billiga
- sjukvården är mkt bra med korta väntetider (mkt privatiserat)
- sjukförsäkringen betalas av arbetsgivaren (eller av motsv. soc)
- veterinärvård är jämförelsevis billig (knappt 2500€ för benbrotts-OP på häst)

Sedan mer specifikt för Hamburg:
- väl utbyggd kollektivtrafik
- rikt kulturliv
- i stort är folk mkt toleranta och öppna
- vänsterscenen är stark
- St. Pauli (stadsdelen och fotbollslaget) ☠️

Nackdelar:
- bostadsbrist + dyra hyror
- polisvåld
- hästhållningen är sådär med många hästar på liten yta, ridvägarna är få och trista.
- många pråliga Audi-förare som kör och parkerar som en påse skridskor
- många alkoholister och uteliggare
- tyskar glor jävligt mycket :cautious:

Mitt nästa alternativ/äventyr vore Portugal, tror jag.
 
Jag kan rekommendera Tyskland i stort, Hamburg i synnerhet. Avvaktar valresultatet och bestämmer därefter om jag stannar här tills nästa val, eller om jag flyttar hem vilket var min egentliga plan.

Fördelar:
- lätt att lära sig språket om en har lite talang, det är likt svenskan.
- livsmedel o.d. är rätt billiga
- sjukvården är mkt bra med korta väntetider (mkt privatiserat)
- sjukförsäkringen betalas av arbetsgivaren (eller av motsv. soc)
- veterinärvård är jämförelsevis billig (knappt 2500€ för benbrotts-OP på häst)

Sedan mer specifikt för Hamburg:
- väl utbyggd kollektivtrafik
- rikt kulturliv
- i stort är folk mkt toleranta och öppna
- vänsterscenen är stark
- St. Pauli (stadsdelen och fotbollslaget) ☠️

Nackdelar:
- bostadsbrist + dyra hyror
- polisvåld
- hästhållningen är sådär med många hästar på liten yta, ridvägarna är få och trista.
- många pråliga Audi-förare som kör och parkerar som en påse skridskor
- många alkoholister och uteliggare
- tyskar glor jävligt mycket :cautious:

Mitt nästa alternativ/äventyr vore Portugal, tror jag.
Hahah nackdelarna låter som Skåne ;) förutom polisvåld.
 
På ursprungsfrågan tänker jag också att det gör ingenting om SD tar mer mark så länge deras inflytande hålls på en minimal nivå. Det jag är rädd för är att någon börjar förhandla med dem och vi får politik som influeras av främlingsfientlighet, rasism och exkluderande nationalism. Då kan det gå fort utför med hela stämningsläget i samhället som i Danmark. Då kan det Sverige vi varit stolta över vara på väg att försvinna - vilket torde vara en paradox för en sk Sverigevän.
 
På ursprungsfrågan tänker jag också att det gör ingenting om SD tar mer mark så länge deras inflytande hålls på en minimal nivå. Det jag är rädd för är att någon börjar förhandla med dem och vi får politik som influeras av främlingsfientlighet, rasism och exkluderande nationalism. Då kan det gå fort utför med hela stämningsläget i samhället som i Danmark. Då kan det Sverige vi varit stolta över vara på väg att försvinna - vilket torde vara en paradox för en sk Sverigevän.
Jag tror inte SD kommer få mer inflytande, om de nu får den chansen, att påverka mer än saker strikt relaterat till migration/asyl. Man kanske låter de vara lite striktare/hårdare runt direkt utvsiningar eller liknande men något inflytande bortom den frågan tror jag inte de kommer ha. Så om man nu samarbetar med SD så kommer det i princip vara små eftergifter som inte spelar någon större roll på det stora hela ens för asylfrågan.
 
Det är mer en känsla av uppgivenhet. Förhoppningsvis kan den vändas till konstruktivt motstånd. Jag skulle inte vilja fly ett av världens bästa länder.

Det är inte världens bästa länder om ditt medborgarskap kan upphävas. Att kommunerna får mindre pengar till skola och vård. Att myndigheter kommer säkerligen läggas ner. Osv...
 

Liknande trådar

Hemmet Vi kommer att flytta inom en inte alltför avlägsen framtid och funderar på att söka oss upp till ungefär 40 mil från där vi bor nu. Ni...
Svar
15
· Visningar
750
Senast: Pilot
·
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
308
Senast: seahawk
·
Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 613
Senast: Shaggy
·
Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 231
Senast: Smoothi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp