Bukefalos 28 år!

Vart ska man åka på Korsika?

Piglet

Trådstartare
Chansar på att någon på Buke varit på Korsika.

Vi planerar en veckas semester på Korsika i slutet av september.
Två vuxna - vi gillar att vandra och att bara drälla runt och titta på folklivet.
Bada lite förstås.

Nån som varit där och har bra tips?
Vart ska man åka och vad bör man se och göra?
 
Jag tillbringade någon dag på Korsika när jag bodde i Nice.

Vi hyrde en bil och åkte runt på ön. Det kan jag verkligen rekommendera, det går att åka runt på någon dag!

Nere i södra delen är det fantastiskt vackert och där finns staden Bonifacio som är otroligt häftig!

Sedan har du Cape Corse i norr som är helt annorlunda och lika häftig den!
 
Korsika är jättevackert men ganska stort och vägarna är smala, krokiga och inte sällan ganska förfallna så det tar tid att resa runt. Att det inte sällan strövar kor, grisar och getter på vägarna gör ju inte att det går fortare. Finns otroligt vackra vägar både längs den branta kusten och in i landet och längs floddalarna (som är branta).

Det är höga nivåskillnader så temperaturen kan variera ganska mycket mellan olika delar av ön. I slutet av augusti, när vi var där, varierade det mellan knappt 20 och strax under 30 med några timmars mellanrum bara genom att förflytta sig några mil och 1000 meter i höjdled. det finns faktiskt en skidort i naturreservatet mitt på ön!

Att vandra passar utmärkt. En stor del av turismen på Korsika är olika typer av hiking, cykling etc. en bit upp i bergen. Finns höga pass och fantastiska utsikter, men också djupa skogar.

Gissar att slutet av september är i slutet av (eller kanske t o m efter) badsäsongen. Men snabba dopp kan man säkert ta i de djupare vikarna. Det är inte alltid man kan åka bil ända fram till de bästa stränderna, man kan behöva gå/klättra ner eller t o m åka båt (gäller bl a de naturreservat som finns).

L'Ile Rousse i nordväst är ganska söt, men mycket turister och stranden inne i stan är inget vidare (finns en fin ett par km söderut dit man kan gå eller åka tåg). Efter turistsäsongen (till mitten av september tror jag) kan det nog vara ganska dött. Calvi är lite större och har mycket stränder utanför stan. Även mellan Calvi och L'ile Rousse finns flera fina stränder. De bästa stränderna hittade vi lite längre söderut, t ex nära Galéria, men framförallt djupa vikar mellan Marine de Porto och Girolata, också de på västkusten. Ofta består stränderna av klappersten och vattnet är helt kristallklart. Men många sandstränder finns också. Liksom floder där man kan bada. På reklambilderna ser man ofta fina stränder i sydost och Plage de Saleccia/Paradisu väster om Saint Florent i norr (ung mitt emot Bastia på andra sidan udden). Därifrån tar man båten eftersom det inte finns vägar till stränderna. Men hann inte testa dem på en vecka ;). Söder om Bastia finns egentligen ganska fina långa sandstränder, men de är jämförelsevis tråkiga och inte så välhållna.

Många av byarna man åker igenom är otroligt vackra/mysiga, men de är ofta ganska otillgängliga eftersom det är så brant. Att köpa med sig lunch och stanna någonstans längs vägen där utsikten är fin rekommenderas!

Kollektivtrafiken är extremt dålig så bil rekommenderas.
 
Tack för svaren:)
Vi tänkte nog satsa på ett par nätter i Corte i mitten och vandra. Någon som varit där?
 
Jag har varit i Calvi och L´lle Rousse. Gillade båda ställena bra men L´ll Rousse får nog min röst :up:. Mycket turister men ändock ganska gemytligt och inte alltför mycket "turistfälla". :)

Gillar Korsika! Ska åka iväg en vecka i September men det blir med charter då Mor ska med! :D
 
Tack för svaren:)
Vi tänkte nog satsa på ett par nätter i Corte i mitten och vandra. Någon som varit där?
Vi bilade genom området (beroende på hur man definierar det, i utkanten). Såg många som vandrade, klättrade, cyklade etc. Vackert landskap och det verkar finnas lite olika typer av boenden. Finns både kalfjäll och djupa skogar eftersom det är så stora nivåskillnader och bitvis mycket brant. God mat på små restauranter i byarna. Vi åt bl a i en by intill en damm i floden.
Jag tyckte generellt den italienskfranska stilen var mycket trevlig.
 
Jag var en vecka på Sardinien första veckan i oktober 2013.
Då var det bara en dag som man verkligen kände för att vara på stranden - de andra dagarna var det lite, lite för kallt för sådant liv, lite för mycket blåst, ibland lite regn som hängde i luften.

Så se inte sista veckan i september som en garant för badliv på Korsika.


Sardinien är för övrigt också värd ett besök, men den ön kan få en annan tråd.
 
Tack för svaren:)
Vi tänkte nog satsa på ett par nätter i Corte i mitten och vandra. Någon som varit där?

Inte varit i Corte, däremot vandrat i bergen och skogarna nära (?) Calvi och Ile Rousse.

Tänk på att det tar lång tid att köra på Korsika trots korta avstånd eftersom vägarna är smala/dåliga.
 

Liknande trådar

Fritid Vi planerar att dra med familjen (två föräldrar med två vuxna barn) till Island, denna gången med båt. Vi funderar nu på att åka under...
Svar
16
· Visningar
1 039
Senast: Stinaelin
·
Fritid Nästa vinter i november eller januari planerar jag att åka till solen ca 2 veckor. Men var ska jag åka? Enda kravet är att flygresan...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 295
Fritid Kanske fel att prata tåg just nu, men jag behöver bukes samlade kunskap. ;) Jag hade tänkt åka till NY i september, men nu när jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 959
Senast: ameo
·
Kropp & Själ Jag har fått problem med fötterna. Det första är att de blir otrolig varma i skor, på ett sätt som känns obehagligt. Även i skor som ska...
2
Svar
26
· Visningar
1 381
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp