Vart ska mina föräldrar bosätta sig?

voltis

Trådstartare
Finns ju bukefalister över hela Sverige, så några tips finns det nog där ute :D

Bakgrund :
Mina föräldrar är yngre pensionärer med hund. Från Stockholm men flyttade till ett litet hus i Lycksele för några år sedan. De stormtrivs! Älskar lugnet, skogen, snön på vintern etc. Men har upptäckt att det blir FÖR mörkt och isolerat vintertid.
Så nu ska stugan bli just en sommarstuga istället. Eller de kommer vara där så mkt de bara kan egentligen!

De testade att hyra en lägenhet i närmsta orten (Lycksele) men det kändes konstigt att vara nära stugan men ändå inte där.
Och de vill prova ngt nytt! Lite närmare Sthlm (oss) också!

Liten ort med affär och hyfsat nära större ort med sjukvård etc. Lägenhet/radhus och mkt natur nära, hundvänligt. Lugnt men inte dött.

Lite mittemellan Lycksele och Stockholm, men hellre närmare Sthlm.
Kikat på Värmland Västmanland Dalarna, men har inte så mkt erfarenhet av småorterna där.
De ska bila runt i vår och kika, men lite tips mottages gärna innan!
 
Inte söder om Stockholm?
Finns mängder av mindre samhällen i Sörmland, jag har själv bott i Gnesta ett gemytligt litet samhälle med stor mataffär,gym,mack,några restauranger och närhet till både Södertälje och Nyköping.
Pendeltåget tar ganska exakt en timme till t centralen :)
 
Finns ju bukefalister över hela Sverige, så några tips finns det nog där ute :D

Bakgrund :
Mina föräldrar är yngre pensionärer med hund. Från Stockholm men flyttade till ett litet hus i Lycksele för några år sedan. De stormtrivs! Älskar lugnet, skogen, snön på vintern etc. Men har upptäckt att det blir FÖR mörkt och isolerat vintertid.
Så nu ska stugan bli just en sommarstuga istället. Eller de kommer vara där så mkt de bara kan egentligen!

De testade att hyra en lägenhet i närmsta orten (Lycksele) men det kändes konstigt att vara nära stugan men ändå inte där.
Och de vill prova ngt nytt! Lite närmare Sthlm (oss) också!

Liten ort med affär och hyfsat nära större ort med sjukvård etc. Lägenhet/radhus och mkt natur nära, hundvänligt. Lugnt men inte dött.

Lite mittemellan Lycksele och Stockholm, men hellre närmare Sthlm.
Kikat på Värmland Västmanland Dalarna, men har inte så mkt erfarenhet av småorterna där.
De ska bila runt i vår och kika, men lite tips mottages gärna innan!
Svårt att veta hur du menar med liten ort. Om affär (hur stor?) är enda kravet kan det ju räcka med en typ by inom några mil från en stad.
Slänger ur mig lite orter jag komme rpå bara sådär.

Enköping med omnejd?
Sala med omnejd?
Hallstahammar?
Strängnäs?
Köping?
Tierp?

Generellt finns väl en del mindre orter som jag tror har affär i Uppsala län också? Storvreta, till exempel borde nog ha en affär? Tågen stannar väl där, men hur dött det är kan jag inte uttala mig om.
 
Finns ju bukefalister över hela Sverige, så några tips finns det nog där ute :D

Bakgrund :
Mina föräldrar är yngre pensionärer med hund. Från Stockholm men flyttade till ett litet hus i Lycksele för några år sedan. De stormtrivs! Älskar lugnet, skogen, snön på vintern etc. Men har upptäckt att det blir FÖR mörkt och isolerat vintertid.
Så nu ska stugan bli just en sommarstuga istället. Eller de kommer vara där så mkt de bara kan egentligen!

De testade att hyra en lägenhet i närmsta orten (Lycksele) men det kändes konstigt att vara nära stugan men ändå inte där.
Och de vill prova ngt nytt! Lite närmare Sthlm (oss) också!

Liten ort med affär och hyfsat nära större ort med sjukvård etc. Lägenhet/radhus och mkt natur nära, hundvänligt. Lugnt men inte dött.

Lite mittemellan Lycksele och Stockholm, men hellre närmare Sthlm.
Kikat på Värmland Västmanland Dalarna, men har inte så mkt erfarenhet av småorterna där.
De ska bila runt i vår och kika, men lite tips mottages gärna innan!
Hur långt är de villiga att pendla till sommarstugan respektive stockholm?
 
Svårt att veta hur du menar med liten ort. Om affär (hur stor?) är enda kravet kan det ju räcka med en typ by inom några mil från en stad.
Slänger ur mig lite orter jag komme rpå bara sådär.

Enköping med omnejd?
Sala med omnejd?
Hallstahammar?
Strängnäs?
Köping?
Tierp

Generellt finns väl en del mindre orter som jag tror har affär i Uppsala län också? Storvreta, till exempel borde nog ha en affär? Tågen stannar väl där, men hur dött det är kan jag inte uttala mig om.

De har r bara sagt att en mataffär typ räcker om man enkelt kan ta bilen till större ort för sjukhusbesök storhandling mm.

De flesta orter du listar är nog ngt för nära sthlm så det blir för långt till stugan (vissa käbner vi till sedan innan) .
Men ska kika på de jag inte känner till sedan innan :)
 
Jag tänker längs kusten mellan Sundsvall/Gävle, ex Söderhamn, Hudiksvall. Då blir det bra väg att köra till Stockholm och inte så mycket körning i inlandet när dom ska till stugan :)
Går också att ta tåget till Stockholm ifall dom inte vill vara helt beroende av bil.
 
Jag gillar Smedjebackens kommun. Har gjort praktik där bara, inte bott mer än under praktiken. Men jag gillade området, Söderbärke är också trevligt (tror det tillhör Smedjebackens kommun). Relativt nära Ludvika.
 
Jag tänker längs kusten mellan Sundsvall/Gävle, ex Söderhamn, Hudiksvall. Då blir det bra väg att köra till Stockholm och inte så mycket körning i inlandet när dom ska till stugan :)
Går också att ta tåget till Stockholm ifall dom inte vill vara helt beroende av bil.
Och fortfarande priser som inte är helt hysteriska!
 
Jag flyttade från Stockholm till Södermanland och älskar det! Nu bor vi utanför liten by och har ca 10-15 min till mataffärer som har öppet lite senare varje dag tex.
Dock är det ju annat prisläge här gentemot te Karlstad-trakten. Jag har släkt som bott långt upp i norr i litet samhälle och flyttat till Karlstad. De trivs väldigt bra. De tycker om att vara ute i naturen som är vacker däromkring och det är hyfsat billigt i förhållande till ställen närmre Sthlm. Har också fd ridelev som flyttat dit och fått fin gård för vad det skulle kosta med en 1:a på 24 kvm i Sthlm. 😅

Här i Södermanland finns det otroligt vacker natur och en massa söta samhällen.
Runt Strängnäs är det väl kanske inte lika vackert överallt. Det är på sina ställen väldigt platt och lerigt iom fd sjöbotten. Men nära till Sthlm, Mälaren, affärer etc. Och sommartid är Strängnäs mysigt.
Mariefred är himla gulligt också! Och Trosa!
Runt Sparreholm, Flen, Malmköping, Mellösa etc är det väldigt vacker natur med böljande kullar, mycket sjöar etc. Och hyfsat nära mataffär beroende på var man bor. Just inne i Flen vill man nog inte bo iom att det är rätt trist. Men runt omkring finns fina ställen!
Nyköping-strakten är också himla mysigt på sina ställen. Och Gnesta/Björnlunda/Stjärnhov etc finns mycket mysiga ställen.
 
Norrtälje! Har allt + bussen till Stockholm. Perfekt att bo den dag man inte kör bil längre eftersom man inte behöver det för att nå service.
Är man pensionär vet man inte vilken dag man inte längre är pigg och frisk. Att den dagen börja fundera på att flytta (igen) är kanske inte så lätt. Bättre att sikta på ett ställe där man kan bo kvar även om hälsan tryter. Med gångavstånd till närservice och mer avancerad inom räckhåll med kollektivtrafik. I Norrtälje finns både sjukhus, simhall och veterinärklinik. Till det fina promenadvägar, flera kaféer och trevlig småstadsmiljö som lever upp på sommaren. Bor ni barn i Stockholm är det guld värt att kunna hälsa på och hjälpa till den dagen det behövs (befinner mig i den situationen nu, föräldrarna behöver mycket hjälp och då är det skönt att kunna åka över en eftermiddag eller kväll)
 
Tänker mitt hemområde- Gästrikland/ Östra dalarna😁.
Torsåker/Wij - vacker jordbruksbygd. Fortfarande skapliga priser.
Ockelbo/Åmot - Finns affär I dessa två orter. Åmot är vackert i en dalgång. Dock sällan något till salu. Finns två till byar Jädraås och Lingbo. Men de har ingen affär.
Svärdsjö med omgivningar -Ligger vackert vid sjöar. Har affär. Börjar bli dyrt.
Enviken/Enviksbyn. Vackert och har affär. Har småbyar runt där det också är fint. Framförallt Övertänger. Men Linghed är väldigt igenväxt, rekommenderar inte den.
Vika söder om Falun med omgivningar- Jordbruksbygd och ligger vackert vid Runn. Men handla får göras i Falun.
Ornäs nära Borlänge- Vackert vid Runn. Något dyrt.
Stora Skedvi/Fäggeby- Jordbruksbygd. Skedvi har affär.
Hedesunda- har vackra omgivningar kring dalälven

Jag får erkänna att jag tycker inte det är tillräckligt vackert kring Sandviken/Gävle + att varning för planering för stora kraftledningsgator och fler fabriker på lantliga platser på g här.
Har även god kännedom om Norduppland. Men tror det räcker från mig nu:laugh:.
 
Tänker mitt hemområde- Gästrikland/ Östra dalarna😁.
Torsåker/Wij - vacker jordbruksbygd. Fortfarande skapliga priser.
Ockelbo/Åmot - Finns affär I dessa två orter. Åmot är vackert i en dalgång. Dock sällan något till salu. Finns två till byar Jädraås och Lingbo. Men de har ingen affär.
Svärdsjö med omgivningar -Ligger vackert vid sjöar. Har affär. Börjar bli dyrt.
Enviken/Enviksbyn. Vackert och har affär. Har småbyar runt där det också är fint. Framförallt Övertänger. Men Linghed är väldigt igenväxt, rekommenderar inte den.
Vika söder om Falun med omgivningar- Jordbruksbygd och ligger vackert vid Runn. Men handla får göras i Falun.
Ornäs nära Borlänge- Vackert vid Runn. Något dyrt.
Stora Skedvi/Fäggeby- Jordbruksbygd. Skedvi har affär.
Hedesunda- har vackra omgivningar kring dalälven

Jag får erkänna att jag tycker inte det är tillräckligt vackert kring Sandviken/Gävle + att varning för planering för stora kraftledningsgator och fler fabriker på lantliga platser på g här.
Har även god kännedom om Norduppland. Men tror det räcker från mig nu:laugh:.

Svärdsjö är SVINDYRT. Grannen sålde just ett relativt fint hus men hemsk tomt för över 3 miljoner. Enviken är också dyrt, de få gånger något kommer ut. Det är sällan det finns något i Svärdsjö också, det har varit ovanligt mycket senaste tiden (bla pga dödsbon).

Linghed hade jag aldrig ens övervägt om det inte är Hökviken.
 
Svärdsjö är SVINDYRT. Grannen sålde just ett relativt fint hus men hemsk tomt för över 3 miljoner. Enviken är också dyrt, de få gånger något kommer ut. Det är sällan det finns något i Svärdsjö också, det har varit ovanligt mycket senaste tiden (bla pga dödsbon).

Linghed hade jag aldrig ens övervägt om det inte är Hökviken.
Det är dyrt överallt nu😅. Även Skedvi börjar gå upp där priserna var skapliga förr. Så allt som inte är Gävle/Falupriser än😏...
Linghed skrev jag ju att det rekommenderar jag inte😊.

Knapp
Det är ju fortfarande skapliga priser kring tex Österfärnebo. Men nja.....
 
Det är dyrt överallt nu😅. Även Skedvi börjar gå upp där priserna var skapliga förr. Så allt som inte är Gävle/Falupriser än😏...
Linghed skrev jag ju att det rekommenderar jag inte😊.

Knapp
Det är ju fortfarande skapliga priser kring tex Österfärnebo. Men nja.....

Jag har jobbat i Österfärnebo. De får påstå att de bekämpat myggen hur mycket de vill men jag är hellre ute i fält mitt i sommaren i Jämtland än i Österfärnebo...
 

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 515
Senast: LaMagia
·
Hemmet Tänkte först vara anonym, då inte så många vet att vi är i flyttankar. Men de jag känner på buke ber jag bara att inte nämna ngt på...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 837
Senast: voltis
·
Hundavel & Ras Hej! Hoppas få lite kloka råd och vägledning från er hundkunniga! Jag och min sambo har i flera år varit sugna på att skaffa hund och...
Svar
3
· Visningar
1 503
Senast: Lady_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp