Vart ska mina föräldrar bosätta sig?

Storvik måste jag nämna också innan jag ger mig 😁. Härifrån kan de ta tåget till sthlm också. Men kring Hosjön planeras ev vindkraft, så undvika just det området. Hosjön ligger någon mil från Storvik.
 
Norrtälje! Har allt + bussen till Stockholm. Perfekt att bo den dag man inte kör bil längre eftersom man inte behöver det för att nå service.
Är man pensionär vet man inte vilken dag man inte längre är pigg och frisk. Att den dagen börja fundera på att flytta (igen) är kanske inte så lätt. Bättre att sikta på ett ställe där man kan bo kvar även om hälsan tryter. Med gångavstånd till närservice och mer avancerad inom räckhåll med kollektivtrafik. I Norrtälje finns både sjukhus, simhall och veterinärklinik. Till det fina promenadvägar, flera kaféer och trevlig småstadsmiljö som lever upp på sommaren. Bor ni barn i Stockholm är det guld värt att kunna hälsa på och hjälpa till den dagen det behövs (befinner mig i den situationen nu, föräldrarna behöver mycket hjälp och då är det skönt att kunna åka över en eftermiddag eller kväll)
Norrtälje är för nära allt de lämnat (norra sthlm), de vill inte tillbaka såpass nära tyvärr :)
 
Tänker mitt hemområde- Gästrikland/ Östra dalarna😁.
Torsåker/Wij - vacker jordbruksbygd. Fortfarande skapliga priser.
Ockelbo/Åmot - Finns affär I dessa två orter. Åmot är vackert i en dalgång. Dock sällan något till salu. Finns två till byar Jädraås och Lingbo. Men de har ingen affär.
Svärdsjö med omgivningar -Ligger vackert vid sjöar. Har affär. Börjar bli dyrt.
Enviken/Enviksbyn. Vackert och har affär. Har småbyar runt där det också är fint. Framförallt Övertänger. Men Linghed är väldigt igenväxt, rekommenderar inte den.
Vika söder om Falun med omgivningar- Jordbruksbygd och ligger vackert vid Runn. Men handla får göras i Falun.
Ornäs nära Borlänge- Vackert vid Runn. Något dyrt.
Stora Skedvi/Fäggeby- Jordbruksbygd. Skedvi har affär.
Hedesunda- har vackra omgivningar kring dalälven

Jag får erkänna att jag tycker inte det är tillräckligt vackert kring Sandviken/Gävle + att varning för planering för stora kraftledningsgator och fler fabriker på lantliga platser på g här.
Har även god kännedom om Norduppland. Men tror det räcker från mig nu:laugh:.
Härligt utförlig lista, ska bena igenom den! Tack :D
 
Svårt att veta hur du menar med liten ort. Om affär (hur stor?) är enda kravet kan det ju räcka med en typ by inom några mil från en stad.
Slänger ur mig lite orter jag komme rpå bara sådär.

Enköping med omnejd?
Sala med omnejd?
Hallstahammar?
Strängnäs?
Köping?
Tierp?

Generellt finns väl en del mindre orter som jag tror har affär i Uppsala län också? Storvreta, till exempel borde nog ha en affär? Tågen stannar väl där, men hur dött det är kan jag inte uttala mig om.
Strängnäs är dyrt. Annars en trevlig ort.
 
Till alla: tack för massa tips!
Ska gå igenom alla och sen tipsa föräldrarna!

Som sagt, 3h fr sthlm är nog gränsen för att inte hamna för långt från deras älskade stuga! :)
Men tillräckligt nära för att vi ska kumna hälsa på en helg (jobbigare nu när det tar ca 9h m bil)

Kom gärna med mer tips! Små samhällen, och vad de har som är så bra! Som passar pigga pensionärer men som vill bo där "föralltid".
 
Finns ju bukefalister över hela Sverige, så några tips finns det nog där ute :D

Bakgrund :
Mina föräldrar är yngre pensionärer med hund. Från Stockholm men flyttade till ett litet hus i Lycksele för några år sedan. De stormtrivs! Älskar lugnet, skogen, snön på vintern etc. Men har upptäckt att det blir FÖR mörkt och isolerat vintertid.
Så nu ska stugan bli just en sommarstuga istället. Eller de kommer vara där så mkt de bara kan egentligen!

De testade att hyra en lägenhet i närmsta orten (Lycksele) men det kändes konstigt att vara nära stugan men ändå inte där.
Och de vill prova ngt nytt! Lite närmare Sthlm (oss) också!

Liten ort med affär och hyfsat nära större ort med sjukvård etc. Lägenhet/radhus och mkt natur nära, hundvänligt. Lugnt men inte dött.

Lite mittemellan Lycksele och Stockholm, men hellre närmare Sthlm.
Kikat på Värmland Västmanland Dalarna, men har inte så mkt erfarenhet av småorterna där.
De ska bila runt i vår och kika, men lite tips mottages gärna innan!

Jag bor i Dalarna och älskar det! Bor i en liten ort som heter Insjön, alldeles lagomt och perfekt för mig. Finns lite affärer, men endå är det väldigt väldigt lugnt. Fin natur runt om med skog och sjöar.
Leksand ligger 10 minuter bort där det finns lite fler affärer, banker, systembolag, bibliotek, restauranger och frisörer.

Vill man åt ännu finare natur så finns tex Tällberg, men det är ganska dyrt att köpa något där….

Rättvik med själva Siljan är också fint, speciellt i byarna utanför själva Rättvik.

Även siljansnäs, Olsnäs, och däromkring är väldigt naturskönt.

Vi har två större sjukhus ca 45-1 timme bort, Falun eller Mora.
 
De har r bara sagt att en mataffär typ räcker om man enkelt kan ta bilen till större ort för sjukhusbesök storhandling mm.

De flesta orter du listar är nog ngt för nära sthlm så det blir för långt till stugan (vissa käbner vi till sedan innan) .
Men ska kika på de jag inte känner till sedan innan :)
Ska det vara "så långt" som 3h till Stockholm kan du någ stryka dem allihop.
Då hamnar du i Dalarna (där finns det många orter) och norr om Gävle. Bollnäs och Edsbyn finns ju t.ex. Men har mest bara passerat 😇.
 
Jag bor i Dalarna och vi har ju ca 3h till Sthlm som sagt.
Jag bor i Mora, gillar att ha Vasaloppsspåret på gångavstånd och även mer fin natur och relativt nära till fjällen :)
Hela bygden här är ju fin runt Siljan. Jag bor i Mora för att jag är född här, men annars som sagt t ex byarna kring Leksand är jättevackra!
 
Jag bor i Dalarna och vi har ju ca 3h till Sthlm som sagt.
Jag bor i Mora, gillar att ha Vasaloppsspåret på gångavstånd och även mer fin natur och relativt nära till fjällen :)
Hela bygden här är ju fin runt Siljan. Jag bor i Mora för att jag är född här, men annars som sagt t ex byarna kring Leksand är jättevackra!
Och ni har ju även sjukhus på orten;)
:up:
 
Tänker direkt på Säffle när du skriver värmland! Liten mysig ort, fin natur med närhet till vänerskärgården och mycket skog, nära till större ort med sjukhus och större restaurang/kulturutbud men ändå en del restauranger och sådant på plats också, många fina små radhus med naturen inpå knuten till inte så höga priser. Tågstation med bra anknytning till Stockholm. Kanske lite långt till Lycksele dock?
 
Kan Orsa vara ett alternativ? Har visserligen aldrig bott där permanent men jag har alltid tyckt det är en oerhört mysig ort. Inte för stor och inte för liten heller och rätt nära Mora. :)
 
De vill att det blir sista flytten!
Stugan var tänkt som det först, men främst pappa blev för isolerad tyvärr.
Då skulle jag fråga efter orter med bra hemtjänst. Ställen där din mamma klarar av att leva själv eftersom din pappa troligen kommer dö först osv. (Män lever kortare än kvinnor och män är oftast äldre än sina fruar.) En ort för livets slutskede helt enkelt.

Tre timmar till Stockholm är ganska långt om du antas ta ett större ansvar när de blir skröpligare. Många föräldrar behöver hjälp av sina barn.
 
Då skulle jag fråga efter orter med bra hemtjänst. Ställen där din mamma klarar av att leva själv eftersom din pappa troligen kommer dö först osv. (Män lever kortare än kvinnor och män är oftast äldre än sina fruar.) En ort för livets slutskede helt enkelt.

Tre timmar till Stockholm är ganska långt om du antas ta ett större ansvar när de blir skröpligare. Många föräldrar behöver hjälp av sina barn.
De är runt 65 och friska (ta i trä) och de vill inte hämmas av ev vård i framtiden, de har nyligen lärt sig leva i nuet o våga ta risker :D
Stugan är allt för viktig för dom för att bo allt för långt därifrån, de vill inte till stockholmsområdet igen iaf!
 

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 419
Senast: LaMagia
·
Hemmet Tänkte först vara anonym, då inte så många vet att vi är i flyttankar. Men de jag känner på buke ber jag bara att inte nämna ngt på...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 758
Senast: voltis
·
Hundavel & Ras Hej! Hoppas få lite kloka råd och vägledning från er hundkunniga! Jag och min sambo har i flera år varit sugna på att skaffa hund och...
Svar
3
· Visningar
1 487
Senast: Lady_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp