Bukefalos 28 år!

Vart ska vi resa i vinter?

voltis

Trådstartare
Vi har aldrig åkt utomlands över jul eller nyår, men är sugen!
Sambon o jag fyller båda 40 och barnet 10 i nov/dec så det vore ju en bra anledning ;)

Dock har vi lite restriktioner och krav....

Varmt! Ska gå att bada i hav och pool utan att frysa (för mig är det minst 25 grader gärna mer).

inte för lång flygtid, då vi bara kan åka en vecka.

Inte superdyrt men unnar oss gärna lite, så strandnära och poolområde...

kikat på tex kap verde (bra flygtid men blåsigt?) och Dubai (bra flygtid, varmt)
Erfarenheter av dessa och vilka områden vi bör kika på där, eller andra bra förslag?

Inte poppis att ta semester på högtider på mitt jobb men tänkte söka redan nu för bättre chans ;)
 
En kompis kom hem från Dubai häromdagen, ni kan stryka det från listan om ni inte vill ha det superdyrt. Hon berättade om en vanlig måltid med hamburgare för fyra pers som gick på över 700:- eller varför inte en drink för 250:-, ja för EN drink.
 
En kompis kom hem från Dubai häromdagen, ni kan stryka det från listan om ni inte vill ha det superdyrt. Hon berättade om en vanlig måltid med hamburgare för fyra pers som gick på över 700:- eller varför inte en drink för 250:-, ja för EN drink.
Hade mina aningar om det... Hmmm
Läst att man tjänar på att välja AI om man åker dit.. inte min grej egentligen men tål att tänkas på...
 
Hade mina aningar om det... Hmmm
Läst att man tjänar på att välja AI om man åker dit.. inte min grej egentligen men tål att tänkas på...

De hade halvpension som tur var så de klarade sig hyfsat billigt undan men några kvällar så ville de ju gå ut och se stan också.
 
Dubai hade jag inte åkt till ens om nån hade betalat mig för att åka dit. Precis allt känns helt fel för mig.

Kap Verde hade jag mycket hellre åkt till - eller så hade jag sparat en vecka semester till och kunnat välja vad som helst och då hade jag tveklöst åkt till Australien (igen)
 
Jag hade tänkt åka till Havanna igen! Fantastisk stad, härlig vibe, musiken, kulturen, folklivet, människorna, klimatet!
Dock inget nybörjarresmål kanske. Allt är inte bekvämt och tillgängligt. Shoppingen är noll, kan ju vara bra att veta också. Uppkoppling och sånt begränsat.

Kap Verde har jag hört är blåsigt och tråkigt!
 
Jag skulle inte välja att åka till Dubai "frivilligt" så att säga. Jag har varit där några gånger för att hälsa på en familjemedlem som bodde där fram till för ett år sedan, och visst är det lyxigt och "fint", men vetskapen om hur landet fungerar och hur de hanterar allt från människor till miljö lämnar en besk eftersmak tycker jag. Det kan naturligtvis sägas om många ställen, men kanske lite extra mycket om Dubai. Dessutom är det, som påpekas ovan, svindyrt om man är där som vanlig dödlig (även om jag aldrig råkat ut för riktigt så höga priser). Vi bodde gratis och hade en del rabatter genom familjemedlemmens jobb men tyckte ändå att det var svårt att hålla nere kostnaderna.

Kap Verde har jag hört blandade åsikter om, men det är inget jag känner mig sugen på själv eftersom vädret tycks vara ganska ostabilt.

Det är klurigt att hitta varma ställen som är tillräckligt nära den tiden på åren! Jag har bekanta som brukar åka till Kanarieöarna, men där blir nog inga 25 grader inte...
 
”Måste” ni åka över jul och nyår, oftast är det dyrare att resa då och lite billigare någon vecka före eller efter.

Vad tänker ni om Sydafrika, längre restid men i samma tidzon så ni slipper tidsomställningen.
 
”Måste” ni åka över jul och nyår, oftast är det dyrare att resa då och lite billigare någon vecka före eller efter.

Vad tänker ni om Sydafrika, längre restid men i samma tidzon så ni slipper tidsomställningen.
Svårt med andra veckor iom skolplikt och tänkte det kunde vara kul att fira nyår utomlands ;)
Jag reser annars bara på sommaren , till grekland, eller ngn weekend sådär. Tänkte testa ngt helt nytt :D

Dubai är verkligen inte "jag" men därav nyfikenheten hehe.
Vill bara komma bort till lite värme och avkoppling ;)
 
Jag hade tänkt åka till Havanna igen! Fantastisk stad, härlig vibe, musiken, kulturen, folklivet, människorna, klimatet!
Dock inget nybörjarresmål kanske. Allt är inte bekvämt och tillgängligt. Shoppingen är noll, kan ju vara bra att veta också. Uppkoppling och sånt begränsat.

Kap Verde har jag hört är blåsigt och tråkigt!
Shopping behövs ej ;)
En fin strand, varm pool, sol... Räcker!
 
Svårt med andra veckor iom skolplikt och tänkte det kunde vara kul att fira nyår utomlands ;)
Jag reser annars bara på sommaren , till grekland, eller ngn weekend sådär. Tänkte testa ngt helt nytt :D

Dubai är verkligen inte "jag" men därav nyfikenheten hehe.
Vill bara komma bort till lite värme och avkoppling ;)

Just det skolan tänkte inte på det. :o

Spånar vilt nu men Florida? Mexico? Svårt att hitta något som har den temperatur som du önskar med kort restid.
 
Egypten. Du kan få myllrande stadsliv med massor av små lokala restauranger och affärer i centrala Hurghada, stillhet på en resort vid havet i Marsa Alam och en massa alternativ däremellan. 5-6 timmars flygtid, ett hav med djurliv i världsklass alldeles invid stranden och generellt mycket för pengarna.

Däremot är det inte 25 grader i vattnet vid jul. Det brukar vara 21-23.
 
Jag skulle inte välja att åka till Dubai "frivilligt" så att säga. Jag har varit där några gånger för att hälsa på en familjemedlem som bodde där fram till för ett år sedan, och visst är det lyxigt och "fint", men vetskapen om hur landet fungerar och hur de hanterar allt från människor till miljö lämnar en besk eftersmak tycker jag. Det kan naturligtvis sägas om många ställen, men kanske lite extra mycket om Dubai. Dessutom är det, som påpekas ovan, svindyrt om man är där som vanlig dödlig (även om jag aldrig råkat ut för riktigt så höga priser). Vi bodde gratis och hade en del rabatter genom familjemedlemmens jobb men tyckte ändå att det var svårt att hålla nere kostnaderna.

Kap Verde har jag hört blandade åsikter om, men det är inget jag känner mig sugen på själv eftersom vädret tycks vara ganska ostabilt.

Det är klurigt att hitta varma ställen som är tillräckligt nära den tiden på åren! Jag har bekanta som brukar åka till Kanarieöarna, men där blir nog inga 25 grader inte...

Hear hear!

Man kan roa sig med ”flykten från Dubai” på SVT om man vill dit.
 
De flesta pooler på Kanarieöarna är ju uppvärmda vid den tiden. Vi var iväg över nyår nu senast och det var typ 20-22 i luften. Helt i min smak då det gick att röra på sej, hyra cyklar och göra utflykter mm. Men vill man ha hetta är det ingen höjdare.
Vi tittade på kap verde också eftersom det klarar min "etiskt resande" lista men många av de flygen mellanlandar på Gran Canaria så då kände jag att det inte var värt fem grader extra för två timmar till på flyget.
 
Glömde skriva att vi har en nioåring med oss också :D men behövs inga barnklubbar etc för det , huuuuaa...
Men kanske ngt kul för henne ändå, vpra andra resor har mest bestått av kyrkor och ruiner ;)
 
De flesta pooler på Kanarieöarna är ju uppvärmda vid den tiden. Vi var iväg över nyår nu senast och det var typ 20-22 i luften. Helt i min smak då det gick att röra på sej, hyra cyklar och göra utflykter mm. Men vill man ha hetta är det ingen höjdare.
Vi tittade på kap verde också eftersom det klarar min "etiskt resande" lista men många av de flygen mellanlandar på Gran Canaria så då kände jag att det inte var värt fem grader extra för två timmar till på flyget.
Hmm har hört att poolerna sällan är uppvärmda där på vintern... Men finns det sådana kan det vara värt en titt :)
 
Jag gillar Mexiko.
Var där en lång vecka (9-10 dagar) i början av januari för ett par år sen och tyckte att det var värt flygtiden. Reste ensam med målet att sola, bada, äta, dricka drinkar, läsa och åka på utflykter. Funkade perfekt :)
I höst ska vi till Kap Verde och hoppas på att det blir bra. Samma problem med den jäkla skolplikten som ni har ;)
 

Liknande trådar

Äldre Inspirerad av @escodobe, och för att jag inte vill ta upp den tråden, så startar jag en egen i samma ämne. Min dotter, min mamma och...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 410
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp