Vart ska vi resa?

tott

Trådstartare
Vi är ett kompisgäng, 6 st damer, som planerar att åka till Grekland (någon ö) eller Kroatien i början av juni. Vi önskar bo i samma lägenhet och ha båda badstrand och härliga restauranger inom några hundra meters avstånd. Budgeten per person är max ca 8000 kr.
Kom med förslag! Vart ska vi åka? Var ska vi bo?
 
Det finns hur många öar som helst att välja på. Vill ni bo i en turistort eller mer lokalt? Vill ni bo på en ö med flygplats, eller kan ni tänka er att åka båt? generellt är det mindre turistigt på öarna utan flygplats, men i början av juni har inte turistströmmarna hittat till alla öar än. Hur viktig är stranden? många platser i Grekland och Kroatien har strand med småsten. Jag föredrar småsten framför sand, men jag har förstått att alla inte gör det. :angel:
 
Det finns hur många öar som helst att välja på. Vill ni bo i en turistort eller mer lokalt? Vill ni bo på en ö med flygplats, eller kan ni tänka er att åka båt? generellt är det mindre turistigt på öarna utan flygplats, men i början av juni har inte turistströmmarna hittat till alla öar än. Hur viktig är stranden? många platser i Grekland och Kroatien har strand med småsten. Jag föredrar småsten framför sand, men jag har förstått att alla inte gör det. :angel:
Vi vill nog till en ö med flygplats. Vi vill flyga dit, njuta en vecka, och åka hem igen. Småsten eller sand spelar nog ingen större roll. Trots att vi gillar att lata oss och ha det lugnt och skönt så tror jag nog att ett lite mera turistiskt ställe passar bättre. Vi vill äta på olika restauranger och vi vill shoppa lite.
 
Jag har inte mycket erfarenhet av Kroatien förutom Dubrovnik och Cavtat. Trevliga ställen båda två, men jag gillade Cavtat mer för det var lite färre turister. Men tror nog att ni skulle gilla Dubrovnik.
 
Eftersom ni vill bo sex vuxna i ett rum antar jag att charter går bort och då finns det flest reguljära avgångar till Kreta och Rhodos. Personligen föredrar jag Kreta, det är en komplett ö på så många olika vis. Om ni vill bo i en riktig stad men med strand i stan är Rethymnon ett bra alternativ. Byarna längs chaniakusten är populära bland turister och de större byarna (t.ex. Platanias) har ett bra utbud av restauranger. På södra Kreta finns den trevliga byn Paleochora.

Trevliga öar med flygplats och trevliga orter är t.ex. Karpathos och Samos . Parga på fastlandet är en trevlig by med intressanta utflyktsmål i närheten.

Jag är inte lika insatt i Kroatiens orter, men jag gillar också Cavtat, men generellt föredrar jag Grekland framför Kroatien eftersom jag föredrar det grekiska köket.
 
Ja Karpathos är jättetrevligt!
Får jag säga något utanför Grekland och Kroatien säger jag Montenegro. Bland det finaste jag sett.
 
Grekland: Jag gillar Parga på fastlandet. En trevlig ö utan flygplats men nära fastlandet och flygplats är Lefkas. Båda ställena flyger man till Preveza.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Färdtjänsten är noga reglerad i lagar och riktlinjer och förordningar... max 2 väskor av ordinär storlek... Och för att åka till punkt...
Svar
1
· Visningar
569
Senast: IngelaH
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 535
Äldre Bor i en 3a och skulle resa mycket i sommar så hyrde ut mitt ena rum till en student på 20 år. Från juni till 31/08. Fick 4000 kr i...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
11 152
Senast: Smurfoff
·
Äldre Jag och några vänner planerar en examensresa för i sommar. Resemålet ska vara inom rimligt avstånd (dvs Europa). Vi önskar: - Fint och...
2
Svar
29
· Visningar
2 868
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp