Vart skall jag göra av min underbara häst?

ylvalill

Trådstartare
Jag har redan skrivit hyllmeter efter hyllmeter om min otursfågel till häst här på buke så en del av er känner kanske igen min historia. Jag har en häst som jag har haft i snart 5 år. Tre och ett halvt av de åren har han varit sjuk eller skadad på ett eller annat vis. Det började med en kraftig virusinfektion, följdes sedan av ledinflammationer i omgångar på alla fyra benen med pålagringar som följd och slutligen en mycket allvarlig senskada som han drog på sig i hagen under sommarbetet för ett och ett halvt år sedan. Under tiden har han också haft mer eller mindre problem med hosta och haft diverse mer eller mindre allvarliga sårskador.

För att göra en väldigt lång historia ganska kort så har mitt liv under de senaste 3,5 åren helt och hållet bestått av att försöka kurera och rehabilitera min häst. Han har inte varit igångsatt och ridbar under en enda period av dessa åren och han har mått ganska dåligt av detta eftersom han är en häst som behöver ha sysselsättning och variation i sin tillvaro. Den enda perioden som han faktiskt verkade må ganska bra rent psykiskt var då han bodde ute på landet i ett år och fick gå ute väldigt mycket i enorma skogshagar och blev riden i varierande terräng i skogen. Nu har jag dock på grund av mitt jobb blivit tvungen att flytta honom ner till Göteborg igen och även om han står i ett jättefint stall med (med stadsmått mätt) ganska fina hagar så trivs han inget vidare. Han blir mer och mer grinig och besvärlig hela tiden och det tolkar jag som att han inte mår bra.

Nyligen fick han värre problem än vanligt med sin hosta och vi var (efter mycket besvär eftersom han är väldigt jobbig att lasta) på veterinärkliniken för vårt 1000:e (känns det som...) besök. Dom konstaterade att han helt enkelt är allergisk mot någonting och måste äta medicin för över 2000 kr i månaden för att slippa sin hosta. Förutom hostan kollade dom även upp läget med den gamla senskadan och veterinären konstaterade att det finns en liten markering vid longering i vänster varv, för övrigt är han ohalt. Dock ser förstärkningsbandet väldigt dåligt ut på ultraljudet och han är till och från varm över senan vilket inte är ett positivt tecken.

Jag jobbar för närvarande rätt mycket, minst heltid, har lång väg till och från jobbet (en timme enkel väg) och reser dessutom en del i jobbet. Detta innebär att tiden jag har för att ta hand om min häst är ganska begränsad. Jag har dessutom ett ganska stressigt jobb och när jag väl kommer till stallet på kvällarna så är jag oftast helt slutkörd och tålamodet osv är väl inte direkt på topp. Detta leder till att jag känner att jag varken har tid eller ork att ge min häst all den omsorg och stimulans som han så väl behöver.

Jag har en medryttare som försöker rida 2 dagar i veckan men det blir inte varje vecka. Är verkligen livrädd för att hon skall tröttna och sluta för det vore en komplett katastrof. Det känns fullt tillräckligt att hon skall åka hem nu under jullovet och jag därför får ta hästen själv i över två veckor.

Det är inte så lätt att hitta en medryttare till en häst som min. Vem vill rida en häst som är konstant dålig och bara får ridas enligt ett speciellt igångsättningsschema? Lägger man dessutom till att han kan vara lite väl pigg ibland pga understimulans, han är bilrädd och lite allmänt hispig och har dessutom slängt av nuvarande medryttare ett antal gånger så är det näst intill omöjligt att få tag i en medryttare....

Jag känner verkligen att jag inte orkar med detta längre. Jag mår inte bra och min häst mår inte bra och allt blir bara värre och värre och jag kan inte se någon utväg alls ur detta. Hade funderingar på att skicka iväg honom på igångsättning/utbildning ett par månader för att dels få lite andrum själv och dels se om det överhuvudtaget går att sätta igång honom igen efter alla skadorna. Men nu efter veterinärens senaste prognos så känns det inte längre lika aktuellt. Jag kan ju inte skicka iväg en halt häst för igångsättning....

Sen är det så himla svårt att veta vart man skall vända sig också. Jag har ett väldigt begränsat "hästnätverk" och känner inte till någon som sysslar med rehabilitering/utbildning av hästar. Det finns ju så många som är oseriösa, hur skall man veta vem man kan lita på? Dessutom är det ju inte direkt nån stjärnhäst jag har, han har aldrig varit tävlingshäst och kommer inte att bli det heller. Finns det någon som kan vara intresserad av att ta sig an en sådan häst över huvud taget...?

Helst av allt skulle jag vilja att han hamnade hos någon som verkligen orkar engagera sig i honom, som har tid och ork att jobba med hans problem (allt från trafiksäkerheten till lastningsproblemen och igångsättningen och hela paketet). Han förtjänar ju verkligen en chans till men jag känner bara att jag inte orkar mer nu. Jag håller på att gå in i väggen med huvudet före och jag vet inte hur jag skall bära mig åt för att inte hamna där. Åker hem från stallet varje dag med tårarna rinnande eftersom jag känner mig så skyldig för att min häst inte mår bra psykiskt och maktlös för att jag inte kan komma fram till en lösning.

Orkar inte längre, vad ska jag göra...?
 
Sv: Vart skall jag göra av min underbara häst?

Det finns ju lite olika vägar att gå.
Det verkar som du är fruktansvärt trött på allt... det ska inte kännas som att allt är jobbigt med hästen och att komma till stallet..

Antingen kan du lämna hästen till nåt konvalecens stall eller liknande men det lär ju kosta en del. Fast å andra sidan, så tror jag det finns bra stall där hästarna som är/har varit skadade sätts igång och blir ordentligt omskötta och så.
Jag vet tyvärr inga ställen men du kan väl lägga ut en annons eller nåt kanske?

Eller så lånar du ut hästen till nån som vill ha en sällskapshäst.
Sista utvägen är väl att ta bort hästen.
 
Sv: Vart skall jag göra av min underbara häst?

Jag tycker först och främst att du ska lyssna på dig själv.
Har varit i en liknande situation, som egentligen berodde på att hästen var småhalt, och gick knappt att rida. Fick stå långa perioder.
Jag trodde som du, att det inte fanns någon som ville ha en sån häst, men det gjorde det. Det fanns en hel massa underbara människor som ville ha en häst att ta det lugnt med.
Nu är hon hos sin nya familj, och de går ut med henne, rider lite smått och tränar lite nh.

Om du känner att du skulle kunna tänka dig att sälja hästen, så kan du ju prova att sätta ut på annons, och se om det finns någon som verkar vettig.

Det känns oerhört jobbigt det vet jag, men jag lovar, du kommer att ta dig igenom det.


Lycka till!

/Sanna
 
Sv: Vart skall jag göra av min underbara häst?

Har inte utdömning diskuterats efter så lång tid?
Det låter väl krasst, men går det inte att sätta igång honom och han inte håller...då kanske han inte ska vara ridhäst? Nånstans måste man ju ge upp också.:(
Vad säger veterinären?
Vilken klinik åker du till?
 
Sv: Vart skall jag göra av min underbara häst?

Vi har faktiskt inte diskuterat utdömning en enda gång. Kanske mest för att jag har varit så övertygad om att han kommer att bli bra. Jag har inte velat se den utvägen själv, men jag måste ju erkänna att tankarna om att det kanske vore det bästa har börjat dyka upp lite då och då. Det är Ale djurklinik jag har varit på.

Sälja känns inte riktigt som ett alternativ för han är ju en problemhäst och risken att en problemhäst skall hamna i fel händer känns lite väl stor. Låna ut som sällskapshäst eller "promenadhäst" hade varit jättebra om man bara kunde hitta rätt person. Känns inte helt lätt att hitta någon som vill ta sig an en problemhäst....

Visserligen är det dyrt med konvalecentstall men han kostar en hel del där han står nu också och får han det bara bra (och jag får lite tid att vila upp mig en aning) så skulle det kunna vara värt en hel del. Det svåra är ju bara att hitta ett ställe som kan passa. Vet inte ens vart man skall börja leta.
 
Sv: Vart skall jag göra av min underbara häst?

För det första tycker jag att hästen bör vara helt ohalt om du ska sätta igång den. Och då du inte verkar ha tålamod och ork till det just nu så är det väll en jätte bra idé att skicka den till ett konvalecent stall där hästen kan få bli helt återställd och igång satt. +att du hinner få orken igen.
Jag tror faktiskt inte (om det är seriösa) att de som har konvalecent stall bryr sig så mkt om hurvida du har en bra tävlingshäst el ej. Hästen är ju din ögonsten, och det är ju klart man vill pröva allt.

Men jag skulle ta och överväga det med halsen... Vad är den alergisk mot?? Att ha en häst på mediciner för 2000kr/mån blir ganska mkt... Och är det biverkningar m.m?
Sen får man ju sätta en gräns någon stans... hur länge ska man hålla på att "reparera"?
Det är ju bara du som vet hur mkt du är beredd att lägga på din häst, men att lämmna iväg den en period tycker jag låter som det bästa.
 
Sv: Vart skall jag göra av min underbara häst?

Självklart skall hästen vara helt ohalt innan jag försöker sätta igång honom. Men han har varit helt ok så jag har ju så sakta börjat med igångsättningen och även nu så är det ganska oklart om det egentligen är någon hälta, det är bara en väldigt otydlig markering i ena varvet vid longering. (Skulle nog lika gärna kunna tolkas som att han är stel i ena sidan vilket han alltid har varit och speciellt nu när han inte är igång). Det är bara så fruktansvärt frustrerande när man känner att man har stått och stampat på samma punkt i över 3 år. Han kommer ju aldrig igång!

Allergin beror troligtvis på någon typ av damm. Exakt vad det är han reagerar på är lite svårt att säga men jag är ganska övertygad om att om han t ex skulle få gå på lösdrift någonstans (utomhus har han inga större problem) så skulle han vara helt (eller åtminstone så gott som) symptomfri även utan mediciner. Tyvärr verkar det vara lite svårt att hitta en bra lösdrift i närheten av göteborg.

Letar konvalecentstall för fullt men det är inte helt enkelt. Jag vill helst inte köra honom för långt bort utan vill kunna ha möjligheten att komma och hälsa på ibland. Största frågan här är väl dock att jag är lite tveksam till om jag verkligen kommer att få orken tillbaka. Efter 3,5 år känns det verkligen som att nu får det vara bra. Ändå har jag ju en häst som i det stora hela verkar helt pigg och frisk. Känns inte riktigt rättvist att ens överväga utdömning.... Det hade varit så mycket lättare om han verkligen var jättedålig eller uttalat halt, då hade man ju insett att det var kört, den här osäkerheten och ovissheten är nog egentligen det värsta av alltihopa.
 
Sv: Vart skall jag göra av min underbara häst?

Jag stog sjlv för valet för några veckor sen.

Hade tre val:

1. Behandla mer fortsätta som innan fast med en häst som nu hade mer ont och sedan sälja henne till avel.

2. Operar och se vad som hittas med 0% att bli ridhäst igen.

3. Dömma ut hästen

Jag valde alternativ tre för hästens bästa hon hade ont och hade redan gått igenom så mycket och var nästan helt omöjlig att behandla.

Vi höll på i 15 månader och hade fyra "återfall" av hältan

Hon fick somna in förra veckan och har nu inte ont längre.
 
Sv: Vart skall jag göra av min underbara häst?

Hej - såg din andra tråd också på hästverksam. Här svarar du på de frågor som jag ställde angående hästen så jag fortsätter skriva i den här tråden.

Om jag förstår saken rätt så har din häst egentligen i nuläget tre problem.

1) allergi/dammkänslighet - möjlig lösning medicinering eller annan stallmiljö

2) sviter av senskadan, fortfarande bekymmer med förstärkningsbandet (antar det är djupa böjsenan vi pratar om?)

3) understimulering pga skadorna och din nuvarande situation

Det problem som är störst för hästens möjlighet till rehab är ju senskadan förstås. Hostan är lite mer "antingen - eller", antingen räcker det med byte av stallmiljö eller också inte. Jag håller med dig om att det verkar vara en bra idé att ni både för hästens och för din skull är ifrån varandra ett tag. Det är en hobby och det ska vara roligt.

Du har några olika möjligheter.

- sälja hästen som rehab häst för en symbolisk slant (köparen tar risken och gör jobbet för chansen att få en frisk och fungerande häst)

- lämna den på foder. Du tar som ägare risken att fodervärden inte sköter rehabiliteringen och att hästens skada blir värre

- lämna bort hästen till någon som mot ersättning rehabiliterar hästen åt dig. Du betalar för hästens uppehälle och för tjänsterna kring rehabiliteringen.

- ta bort hästen

När det gäller en senskada eller skada i förstärkningsbandet så är rehabiliteringen lång. Därför tycker jag prognosen måste väga tyngst. Om vet bedömer att din häst har en god chans att bli bra utan andra åtgärder än vila och försiktig upptrappning så är det ju något mycket positivt, om du är beredd att lägga ned kostnaden. Men det blir mycket pengar eftersom det säkert handlar om ett halvår eller mer (beroende på när du själv vill ta tillbaka ansvaret). Jag skulle också vilja veta vad din veterinär sa om förstärkningsbandet. Varför det inte läkt som övrig senvävnad? Är det av? Överbelastas det pga att senan förkortats efter skadan? Vad sa din vet om det hela?

Hur ska du hitta någon som vill ta emot hästen: Enklast är att gå genom din veterinärklinik och andra kliniker i närheten och höra om de har någon som de rekommenderar eller har samarbete med. Får du ingen träff där, kontakta komplementärmedicinare i ditt område (equiterapeuter, massörer) och kolla om de kan lotsa dig rätt. Det kan även vara en idé att kontakta större travstall där man kan ha bra tips att komma med om personer som är bra. Har du lite tur så får din tråd här någon att höra av sig via PM.

Ett särskilt problem med din häst är dels behovet av kontrollerad motion och utevistelse pga senskadan och dels behovet av mycket utevistelse pga hostan. Det är en nöt att knäcka på ett bra sätt i rehabiliteringen. Lösdrift och flockliv kan även lösa en del av humörproblemen för hästen men innebär givetvis en risk för senan.

Innan du tar professionella tjänster för rehab och lägger ned ett antal tusenlappar till så tycker jag du ska känna efter i magen ordentligt var smärtgränsen går (ekonomiskt och tidsmässigt). Det är inte en skam att ge upp. Skador som i sig inte är grund för utslagning kan ju tillsammans bli för stora för att det ska vara värt insatsen (i pengar, känsla och tid).

Du säger du vill ha hästen i närheten - handen på hjärtat ylvalill - vore det inte rätt bra att INTE ha hästen i närheten, för din egen skull? Så du får den återhämtning du behöver.

/Lejonelle
 
Sv: Vart skall jag göra av min underbara häst?

Tack för ditt svar!

Ja, det är djupa böjsenans förstärkningsband vi pratar om. Veterinärens bedömning av skadan är att förstärkningsbandet var så gott som borta efter skadan men det har bildats mycket ny vävnad så det har allt hänt en del. Om detta kommer att kunna fungera som ett riktigt försärkningsband eller inte har jag inte kunnat få svar på. Övriga senor fick endast lindriga skador vid skadetillfället och dessa har i nuläget inga bestående men vad jag har förstått så att förstärkningsbandet skulle påverkas av detta verkar inte troligt.

Min häst har redan gått på "lösdrift" efter skadan då vi inte kunde hålla honom på boxvila eftersom han höll på att riva stallet efter ett par veckor. Det hela slutade med att han höll på att skada sig än värre av all överskottsenergi och frustration så vi fick helt enkelt släppa ut honom. Så senskadan ser jag inte som något hinder för att släppa honom på lösdrift eller liknande.

Jag vet att det inte är en skam att ge upp men det här är ju min bebis!!! Han har varit mitt allt nu i 5 år och att ens överväga att inte ha honom kvar hos mig känns fruktansvärt jobbigt, men samtidigt inser jag att situationen inte är hållbar som den är idag eftersom vi båda två mår dåligt.
 
Sv: Vart skall jag göra av min underbara häst?

Jag vet inte något alls om din hästs skada, men jag har haft en häst med mycket allvarlig (olycks)skada på både senor och förstärkningsband. Dne behövde ett år av total vila, sen mycket nogrann igångsättning och inga lekar i hagen på ett år till. Balanserad, avpassad ridning.
Den blev helt återställd även om den förstås fic fula ärrvävnader som dock inte hade någon praktisk betydelse. Ärrvävnaderna kan ge minskad genomtrampning, vilket det gjorde först, men detta mjukades successivt upp och hästen höll för tävlande i många år. Kan tillägga att veterinären gärna hade dömt ut min häst. De flesta vill inte ge hästarna den tid läkning tar. Och det är förståeligt, det kostar att ha häst.

Men med tanke på att din även har hosta, så skulle jag kanske tänka ett varv till ändå.

Om du inte tar bort den, så konvalecens, men frågan är om stora hagar med spring är det bästa än. Det kan bara veterinären avgöra.

Ja, livet med hästar är tufft. Hoppas du hittar en lösning.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vart skall jag göra av min underbara häst?

OK. Det är alltså förstärkningsbandet som är grundskadan. Förstärkningsbandet fäster in ungefär på halva djupa böjsenan och består av samma typ av vävnad som senor och ligament dvs elastiska trådar av kollagen bindväv. Om det finns vävnad från A till B dvs ingenting är helt av så ska kroppen återbilda trådar och genom användning ska de återfå sin elasticitet. Risken är att du får bindväv som inte är fint ordnade elastiska trådar i en bunt utan ärrvävnad som går kors och tvärs. Bandet blir då inte elastiskt och draghållfast utan stumt och skört. Det här är din träning kommer in.

Om jag förstår dig rätt så säger du såhär:

- du är beredd att ta risken att släppa ihop din häst med en ny flock för att ge den sinnesfrid och bättre luft med mycket utevistelse som den kan få en i lösdrift. Du är medveten om att det innebär en risk för senan och beredd att ta konsekvenserna om skadan går upp, därför att alternativet med sjukhage är ännu värre för din häst

- du är beredd att ta kostnaden i 6 månader eller mer för att ta hjälp att bygga upp din häst igen

Jag tycker inte det borde vara omöjligt att hitta någon som vill ställa upp under de förutsättningarna. Är hästen aggressiv eller dum på andra sätt?
 
Sv: Vart skall jag göra av min underbara häst?

ylvalill skrev:
Vi har faktiskt inte diskuterat utdömning en enda gång. Kanske mest för att jag har varit så övertygad om att han kommer att bli bra. Jag har inte velat se den utvägen själv, men jag måste ju erkänna att tankarna om att det kanske vore det bästa har börjat dyka upp lite då och då. Det är Ale djurklinik jag har varit på.

Jag vet ju inte hur allvarlig skadan har varit och är, hur prognosen ser ut, undrade mest hur resonemanget med veterinären varit. Veterinärer resonerar ju också olika. Jag har själv varit iväg otaliga ggr med min mammas sto som haft fång och sviter efter detta med hovbensrotation, kotledsinflammationer osv. Jag upplevde att veterinären gärna ville skjuta beslutet om utdömning framför sig, trots att det kanske borde tagits för länge sen. Man vill ju att veterinären säger ifrån när det är dags, att slippa föra det på tal själv. Min mammas häst blev utdömd efter 1½ år som konvalescent, alldeles för länge enligt min mening. Jag skriver det bara för att hon behandlades på Ale-kliniken, av en veterinär som jag respekterar och använder själv, men som inte ville ge upp behandlingen trots att hästen inte blev frisk. Tyvärr.

Har du råd så är väl konvalescentstall en bra lösning. Jag har själv aldrig anlitat nåt och vet inte så mycket om kostnader osv.
 
Sv: Vart skall jag göra av min underbara häst?

Om du släpper hästen på lösdrift så lär ju även hostan försvinna. Så slipper du dom 2000 kr det kostar i medicin enl dig. Har själv en host häst. Gick över till hösilage och gjorde boxar i logen med högt i tak. Där slutade han att hosta. Får ingen medicin alls.
På lösdriften kan hästen bralla. Låt den gå där till sommaren ev till hösten. Börja försiktigt med ridningen. Och håller inte hästen då, ja, då är det väl inget mer att göra. Klarar den inte att bralla på lösdriften heller? Det brukar ju gå över efter ett tag.
 
Sv: Vart skall jag göra av min underbara häst?

Hej!det låter väldigt jobbigt det där men hör gärna av dej till mej så kan jag försöka hjälpa dej .har tagit hand om en del hästar tidigare .du är välkommen att höra av dej jag är en tjej med väldigt stort hjärta när det gäller problemhästar,har referenser.mvh kattis
 
Sv: Vart skall jag göra av min underbara häst?

Ja, jag är beredd att ta den risk som det innebär att släppa honom på lösdrift ihop med en ny flock. Sjukhage är absolut inte ett alternativ och det har det inte varit tal om från veterinärens håll heller den här omgången. Veterinärens rekommendation efter sista besöket var enbart att jag skulle gå tillbaka ett par veckor i igångsättningsprogrammet och alltså bara skritta och trava lite nu fram tills återbesöket. Hagvistelsen diskuterades inte alls.

Om min häst inte mår bra och får den psykiska stimulans som det innebär att gå i hage tillsammans med andra hästar så får han lätt nerverna på utsidan kroppen. Det leder i sin tur till att han hoppar och studsar en del vilket inte är speciellt bra under en konvalecens. Hittills har det därför varit vistelse i stora hagar med en lugn hästflock som har varit det bästa alternativet för honom. När han har mått bra psykiskt har det gett honom de bästa möjligheterna att läka rent fysiskt också.

När det gäller kostnaden så har jag redan väldigt höga kostnader för honom varje månad och att lägga lite extra, samtidigt som jag känner att han får den omsorg han behöver utan att jag behöver stressa ihjäl mig och vända in och ut på mig själv för att hinna och orka, skulle definitivt inte vara något problem.

Han är absolut inte aggressiv eller dum på något sätt. Han kan som sagt ha nervera på utsidan ibland och han kan vara rätt omöjlig med trafik men bortsett från det så är han både snäll och väluppfostrad.
 
Sv: Vart skall jag göra av min underbara häst?

Jag skall uttryckligen ta upp detta med min hästs framtidsutsikter och prognosen för att han skall bli återställd med veterinären på återbesöket i januari. Jag känner faktiskt att jag inte har fått speciellt mycket besked om hur prognosen är överhuvudtaget. Det har mest sagts att "det är väldigt allvarligt... " och "nu skall du göra si och så fram tills nästa återbesök". Diskussioner om framtiden har inte alls varit uppe och det är väl den frågan jag måste ta upp med veterinären nu innan jag bestämmer mig för vad jag skall göra med honom.
 
Sv: Vart skall jag göra av min underbara häst?

Jag tror att min hästs hosta nog skulle försvinna helt (eller så gott som helt) även utan mediciner om han bara fick en bättre stallmiljö (utebox kanske?) och möjlighet till mer utevistelse alternativt fick gå på lösdrift. Det stall han står i idag är visserligen väldigt fint och har absolut inte dålig stallmiljö men han måste stå på spån (vilket jag tror är negativt för hostan) och han har stått i luftigare stall förut då han har hostat mindre.

Ytterligare en bidragande orsak till att han hostar nu är att han rids en del i ridhus (finns nästan ingen möjlighet att rida någon annanstans där han står nu) och luften där inne verkar han reagera negativt på.
 
Sv: Vart skall jag göra av min underbara häst?

Jag skall uttryckligen ta upp detta med min hästs framtidsutsikter och prognosen för att han skall bli återställd med veterinären på återbesöket i januari. Jag känner faktiskt att jag inte har fått speciellt mycket besked om hur prognosen är överhuvudtaget. Det har mest sagts att "det är väldigt allvarligt... " och "nu skall du göra si och så fram tills nästa återbesök". Diskussioner om framtiden har inte alls varit uppe och det är väl den frågan jag måste ta upp med veterinären nu innan jag bestämmer mig för vad jag skall göra med honom.
 
Sv: Vart skall jag göra av min underbara häst?

Jag vet av erfarenhet att ibland är veterinär väldigt rädda för att säga sanningen om en skadad eller sjuk häst.
För några år sedan hade jag t ex ett föl som bröt benet ett dygn gammal i en olycka i hagen med en anna häst som slet sig och rusade igenom staket in i den hage fölet och hans mamma fanns. Fölet sprang sedan omkring på sitt brutna ben ett tag innan vi fatt i stoet.
Stoet var helt hysteriskt och när veterinären kom ut så sa hon att det bara var att lasta och köra till djursjukhuset och att vi nog fick droga stoet för att dom skulle klara transporten. Jag frågade om prognosen för fölet med tanke att han spungit omkring på benet. Som svar fick jag att det fanns en liten chans att han efter operation skulle kunna gå på benet igen. Men han skulle troligen aldrig bli helt bra och hela sommaren skulle vara konvalesens i box. Då ställde jag frågan om det verkligen var lönt att droga stoet, chansa på att dom kom till djursjukhuset, 15 mil bort och sedan tvinga henne och fölet att stå inne när prognsen var så dålig? Hade det varit ett sto så hade det kanske funnits ett avelsvärde men en stor halvblodshingst på tre ben. Nja sa veterinären jag vågade inte säga att det bästa ur djurskyddsskäl är att ta bort honom. Folk blir så arga när man säger det.
Liknade hände när vår trotjänare, gamle ponny, fick kolik som inte gick att häva. Det slutade med att vi efter ett dygn bad veternären att ta bort honom för vi stod inte ut med att se hur ont han hade. Då sa veterinär (var en helt annan denna gången) att det hade hon tyckt redan från början med tanke på hans ålder. Men inte sa hon något till oss inte.

Så fråga veterinären rakt ut om hur prognosen är om det för hästens skull är någon ide att fortsätta eller om den kommer att må ännu sämre.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
571
Senast: valy
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 233
Senast: Exile
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
849
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 734
Senast: Sootie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp