Vart skall jag göra av min underbara häst?

Sv: Vart skall jag göra av min underbara häst?

Oj, så jobbig sits. Var där själv i somras, kämpat med min underbare kille i närmare 6 år men kände att nu var gränsen nådd. Åkte till samma klinik som du, där vi varit hela hans sjukdomstid för samma veterinär, talade om som jag kände o fick så mkt stöd o hjälp. Tyvärr fanns det inget att göra för han, vilket jag egentligen vetat ett tag, men man vill ju inte inse det..Så tre veckor senare åkte vi tillbaka och tog bort han på samma klinik. Jättefint o lugnt, kändes bra, både han o jag kände ju oss i stort sett hemma där efter alla års besök, o personalen kände honom väl. Trots stor saknad o sorg vet jag att det var rätt beslut, att lämna bort honom var uteslutet o han själv mådde inte bra av att inte få arbeta o stimuleras, att gå bara som sällskap var inget som skulle passa honom. Hoppas verkligen att det löser sej till det bästa för er, o kom ihåg att du är inte det minsta självisk för att du inte orkar mer! Kram!
Ps: bor du i närheten av kungälv kan jag hjälpa dej, har nu en unghäst som inte rids än :)
 
Senast ändrad:
Sv: Vart skall jag göra av min underbara häst?

Bor tyvärr inte åt Kungälvshållet utan mer öster om Göteborg, annars hade det varit väldigt bra med lite hjälp... :crazy:
 
Sv: Vart skall jag göra av min underbara häst?

Syd att du inte bor neråt för jag vet två super ställen här..
 
Sv: Vart skall jag göra av min underbara häst?

Jag tycker du ska sälja hästen till nåt mysigt litet stall långt ut på landet till någon du hittat genom kontakter som verkar ha ärliga avsikter.
 
Sv: Vart skall jag göra av min underbara häst?

Hej, det finns ett naturmedel som heter Citrox som bl.a proffstänare trav har prövat, stallet drogs med virus, hosta , trötthet över 6 mån. vet kunde inte göra något.
 
Sv: Vart skall jag göra av min underbara häst?

Jag har ju följt dina trådar även om jag inte så ofta sagt något. Men det som jag ser som ditt problem är de dubbla problemen (senan kontra hostan). Samtidigt så borde det gå att hitta en mellanväg som ger bra odds för både och. Dvs ett stall där det är sådan miljö att hostan hålls i schack, men som ändå har de faciliteter som skulle underlätta för hans andra problem.

Jag har ju en unghäst som hostar om hon ställs på 'vanligt stall'. Dvs även om ventilationen är bra så räcker det inte. Däremot när hon står härhemma är det inga problem, trots att hon står på box nattetid. Jag har kallstall (samma temp - och luft! som ute), över tio meter i takhöjd och de går ute långa dagar. Står dessutom ('hela stallet' på dammavskiljt spån och äter hösilage, dvs dammfritt)

Samtidigt har jag 'bara' två hästar som förvisso är aktiva och busar i hagen, men det blir inte samma 'drag' som i en storflock som sätter av. Så vi har fixat full hagvistelse även när det skulle behövts boxvila (hon går inte att ha på boxvila - hon börjar vandra då, så det är aldrig ett alternativ). Din häst i en sådan miljö skulle förhoppningsvis må bra både host/allergimässigt, samt att han förhoppningsvis inte ksulle röja upp skadan för mycket. Kuperade hagar ger ju dessutom lite 'gratisträning' när de knallar runt där.

Däremot är mitt stall rena mardrömmen för en icke trafiksäker häst då det är på laaandet, det är transportavstånd till både ridbana och ridhus, och det finns EN bilfri slinga att rida (den är däremot HELT bilfri, och man kan ta varianter på den ganska länge, t ex med unghästar, men förr eller senare så måste man ut i trafik, om än lågintensiv). Men det borde ju inte vara någon omöjlighet att hitta samma rent fysiska stallmöjligheter som jag har någonstans där det finns mer bilfria ridvägar, en ridbana etc också. Men sen var det att HITTA det också..

Men hur du än gör, dvs oavsett om dus kickar iväg på rehab elelr väljer att sälja till bra hem eller väljer att låta honom somna så är det lika rätt val allihop!

Kram.

Men det b
 
Sv: Vart skall jag göra av min underbara häst?

Tack för ditt svar! Jag har allt följt dina trådar om dina små busfrön också...;)

Jag är övertygad om att min lille vilde säkert skulle kunna må bra i ett bra stall med rätt förutsättningar. Även utan medicin alltså. Mitt problem är egentligen att jag har tappat all ork och motivation. Och att hitta det där perfekta stället kräver en hel del arbete för jag har tyvärr inga på lager....

Börjar snart bli dags att boka in återbesöket hos veterinären nu. Fasar inför resan dit och hem (är förenat med livsfara att lasta honom...) men samtidigt känner jag att jag måste få besked om hur läget med honom egentligen är. Sen skall jag ta nåt slags beslut har jag tänkt....
 
Sv: Vart skall jag göra av min underbara häst?

Jag har inte läst alla dina tidigare inlägg om hur du har det, bara den här så jag vill inte på något sätt göra ett utlåtande om skadorna osv. Det enda jag vill få sagt med mitt inlägg är att det faktiskt finns folk här i Sverige som vill och kan ta hand om en sjuk häst. Det finns masor av människor som inte gör som de lovat och inte håller vad som avtalat, javisst. Men av egen erfarenhet så när du väl har hittat den som vill ta sig an din häst så kommer du att känna det inom hela dig!
Jag lämnade bort min häst på foder för två år, för snart ett halvår sedan. Vi har hälsat på hästen EN gång sedan dess. Vi ska iofs dit till helgen för att vi saknar honom så, men vi i hela familjen vet att hästen har det så bra där, att vi inte behöver kolla det så ofta.
Familjen som har hästen har ringt om de undrat något eller för att berätta hur det går. Och jag mår inte ett dugg dåligt över att ha lämnat bort min lilla älskling, för jag vet att han har det toppen hos sin foderfamilj!

Önskar dig all lycka med hur du än beslutar dig för att göra//Reebok
 
Sv: Vart skall jag göra av min underbara häst?

Har du några tips på hur man hittar dom där seriösa människorna då som kan tänka sig att ta hand om en häst som varken är en lugn och trygg familjehäst eller en fin tävlingshäst? Har haft ute lite annonser men jag får inga napp alls tyvärr...:crazy: Och några kontakter har jag inte så den vägen hittar jag inget.
 
Sv: Vart skall jag göra av min underbara häst?

Det är väl att lägga ut krokar lite här och där. Hovslagare, veterinärer, kiropraktorer osv. ja, alla som rör sig vid din häst. Annonsera vidare, för någon gång kommer det att nappa! Samtidigt som jag verkligen kan förstå att det är frustrerande då inget händer. Så mitt råd är att snacka på!
Hoppas att det löser sig!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 452
Senast: Sootie
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 074
Senast: BernT
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 602
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 162
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp