Vart skickar jag passet?

S

Sjogren

Har en importerad häst som endast har ett utländskt pass vart skickar jag det för att få ett svenskpass?
 
Sv: Vart skickar jag passet?

beror på vad det är för ras.

sök info på

Jordbruksverket eller SH
Är det en varmblodig häst så kolla med ASVH
 
Sv: Vart skickar jag passet?

Har en importerad häst som endast har ett utländskt pass vart skickar jag det för att få ett svenskpass?
Under förutsättning att det är ett godkänt pass så skickar du det ingenstans alls.
s. Utan "original" passet ska följa hästen livet ut. I alla fall så länge hästen lever i ett EU land. Länder utanför EU kan ha andra regler.

Så du ska inte byta ut det mot ett svensk pass. Om det är så att passet inte uppfyller kraven (kan hända om det är häst född innan 2005) så är det till den som utfärdat passet i födelselandet som du ska vända dig, för att få det kompletterat med de som ev saknas. Något "svenskt" pass ska den här hästen aldrig ha.
Beroende på ras på hästen kan den ev tilläggsregistrerat inom rasen. Men det har inget med passet att göra.
 
Sv: Vart skickar jag passet?

*delvis kl*

Min Lusitano har portugisiskt pass men var tvungen att skicka in det till ASVH där det stämplades, så nu är det "svenskt".

Men det verkar skilja mellan olika raser.
 
Sv: Vart skickar jag passet?

ASVH har inte med Lusitano pass att göra så är du säker på att du skickade det dit?
Det man kan göra hos ASVH är att föra in hästar i deras register. Vilket man nog bara gör om man vill ha hästen i halvblodsavel eftersom att det kostar lite och inte gör någon skillnad för annat än avelshästar som ska stamboksföras hos ASVH.
 
Sv: Vart skickar jag passet?

det beror på vilken ras, men du behöver (troligtvis) bara registrera hästen i Sverige, då får hästen svenska registreringsnummer och en stämpel som skrivs/stämplas i hästens utländska pass. Om detta redan är gjort behöver du bara skicka in ägarbyte till rasföreningen.
 
Sv: Vart skickar jag passet?

Sorry fel av mig, SH (Svenska Hästavelsförbundet) ska det ju vara såklart.
 
Sv: Vart skickar jag passet?

Det behöver man inte om man inte vill.
Jag har inte gjort det med ngn av miba hästar.
 
Sv: Vart skickar jag passet?

All inormation finns på Jordbruksverkets hemsida www.jorbruksverket.se under "hästar" och "hästpass".
Där kan man läsa följande avseende pass / registrering för importerade hästar:

"Registrera din importerade häst i Sverige
Kravet på pass gäller även importerade hästar. Har hästen ett pass utfärdat av en godkänd organisation i EU ska du inte ansöka om ett nytt pass. Om du däremot importerar en häst från ett land utanför EU måste du kontakta din passutfärdande förening i Sverige inom 30 dagar för att ansöka om ett pass eller för att registrera din häst i Sverige. Din passutfärdande förening kan informera dig om vad som gäller för just din häst."
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 958
Ekonomi & Juridik Hej! Lite nyfiken på vad import kostnader idag inom EU ligger på ungefär. Funderar på att ta hem en häst från Tjeckien och är lite...
Svar
12
· Visningar
1 167
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
3 130
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 300
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp