Vårt sociala skyddsnät.

att Malmö köper bostadsrätter för marknadpris och ger bort till flyktingar,
De hyr väl ändå ut dem i andra hand?
Det är en vanlig lösning att kommuner köper bostadsrätter för att få fram sociala kontrakt.
Det brukar bli en mycket bra affär för kommunen i slutänden. Vilket naturligtvis också kommer att kritiseras av vissa grupper.

Förutom det sakfelet så håller jag med dig.
 
Där vet man att hastigheten sjunker när den tillåtna hastigheten sjunker.
F.ö. gillar jag inte den typen av argumentation där man drar in något annat som inte hör till ämnet för att vinna poäng.
Okej ber on ursäkt att du inte gillar det, men min poäng var att bara för att något blir svårare att tillämpa så kan man inte låta bli att göra det bara pga det.
 
Nu kanske det blir ett sidospår här, ber om ursäkt, men jag är nyfiken på om generationsboenden blir mera vanliga här i Sverige?
 
men min poäng var att bara för att något blir svårare att tillämpa så kan man inte låta bli att göra det bara pga det.
Det blir andra effekter som man inte vill ha.
Den svarta arbetsmarknaden med de faror den medför för de inblandade växer sig alldeles för stor vid ett högre skattetryck medan skatteinkomsterna bara ökar marginellt.
Det finns mycket forskning på det där att stödja sig emot.
 
Att inte kunna flytta från föräldrarna är ju ett känt problem p.g.a. bostadsbristen.
Absolut, jag lever i den. Jag undrade om det är allmänt känt och blir ett allt större problem rent procentuellt. Svårt att se hur det är när man lever mitt i det.

Tillägg: Eller finns det tvärtom också? Att föräldrarna blir tvungna att bo hos sina barn pga låg pension? Ökar det också? 🤔
 
De är över 65 miljoner människor så vi får dela med 6.
Det skulle ge under 10 miljarder SEK om förmögenhet hade samma fördelning i Sverige.
De har ett så högt fribelopp att mycket få påverkas av skatten.

10 miljarder fördelat på de där 33000 som var hemlösa ger dem ett bostadstillägg på 300.000 kronor om året. Det kan nog lösa deras situation, ekonomiskt, utan problem.

Eller ett tillskott på 1000 i månaden till alla med någon form av signifikant funktionsnedsättning.
 
10 miljarder fördelat
Pengar som borde gå att spara genom att låta bli att bygga diverse skrytbyggen.
Exempel https://www.knivsta.se/sv-SE/Uppleva-och-gora/Centrum for Idrott och Kultur
I Nyköping planeras en ridsportanläggning för 75 mille.
Det är helt galet.
Förlåt, 79 mille skall det visst vara.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/ny-ridsportanlaggning-i-nykoping-for-79-miljoner
Särskilt som man nyligen just har brännt över 200 mille på en badanläggning.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=87&artikel=6674049
 
Senast ändrad:
Jag tycker att det här är en absurd sak att lägga (skatte)pengar på, både blöjorna och diskussionen i sig och ärendet som ska tröskas för att se vad som är rätt.
Vi betalar knappt 1200 kr per barn och månad för förskola vilket är maxtaxa i min kommun (plus skatt såklart, men själva avgiften är så låg). Just nu ”bara” 20 timmar per vecka och inget barn med blöjor.
Jag tycker att de offentliga systemen ska vara utformade för att göra det enkelt att göra rätt (tex skatter och regler) och inte motverka . Till exempel tror jag att blöjor som ingår blir ett incitament mindre till att potträna, något som redan nu görs ganska sent generellt sett.

Jo jag ser ju en skillnad sedan jag började arbeta i förskolans värld kontra nu typ 10 år senare. Många bär blöja längre.
 
Jag tycker att det är rimligt att det samhället ger dig som individ möjlighet att skapa sedan har som slutstation att återgå till det samhället - i mycket högre utsträckning än noll procent av det samlade värdet.

Dessutom har det så fiffig effekt på den accelererande kapitalkoncentrationen att det är nästan oemotståndligt om man vill ha ett tryggt och stabilt samhälle.
Då är vi oense helt enkelt. Staten har redan tagit sin del av kakan i och med skatten och jag tycker det är orimligt att de ska ha rätt att ta av den en gång till.
De hyr väl ändå ut dem i andra hand?
Det är en vanlig lösning att kommuner köper bostadsrätter för att få fram sociala kontrakt.
Det brukar bli en mycket bra affär för kommunen i slutänden. Vilket naturligtvis också kommer att kritiseras av vissa grupper.

Förutom det sakfelet så håller jag med dig.
Jag uttryckte mig klantigt, ber om ursäkt. Däremot är ju "hyr ut" inte riktigt korrekt heller då hyran fortfarande betalas av skattepengar även om de kommer från annan instans. Jag kan tycka att det är orimligt att det ska spenderas nästan en miljon i inköp eller över 50 000 i månaden för att EN medborgare ska ha en bostad.

Se här för ett annat exempel på hur skattepengar nyttjas: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/malmo-betalade-miljonbelopp-gangkriminella-fick-lyxlagenhet

Jag tror ett grundläggande problem är att det är väldigt svårt att på något vis hålla någon ansvarig för hur pengar nyttjas. På sin höjd kan någon bli omplacerad inom kommunen typ. Samma med vägsaltet, ingen är någonsin ansvarig för att pengar nästan bokstavligen bränns. Skulle kraven öka på kommunanställda inom beslutspositioner skulle det säkert också både skötas och kontrolleras bättre.
 
Så du menar att myndigheterna helt godtyckligt ska bestämma i förväg vilka som aldrig kommer kunna resa sig och bussa iväg dem, men inte de som faktiskt skulle kunna resa sig upp igen? Hur ska det urvalet kunna göras på ett rättssäkert sätt tänker du?
Det har ju testats förr, på 30-talet var den saken populär. Och det verkar ju som dessa idéer är på väg tillbaka.

Tillägg: Iofs var det väl bitvis så i Sverige in på 80-talet...
 
Jag kan tycka att det är orimligt att det ska spenderas nästan en miljon i inköp eller över 50 000 i månaden för att EN medborgare ska ha en bostad.
Miljon i inköp är helt rimligt men då skall månadskostnaden sedan bli runt 1200:-/månad.
50 000:- är helt galet. Inte ens nyproduktion hamnar i närheten.
Det finns definitivt billigare alternativ.

Jag har stora problem med att beslutsfattare inte kan räkna. De bara kastar pengar omkring sig helt okontrollerat.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Såg en annons på Hästnet på en häst till salu. Säljaren skrev att hon kommer att kräva anställningsbevis av köparen med motiveringen att...
2
Svar
25
· Visningar
2 726
Senast: co-SMAD4
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: MML
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 812
Senast: Barbabelle
·
Fritid Ska på GHS i februari och har köpt biljetter ihop med en kompis. Då det är heldag på lördagen så tänkte jag att jag dyker upp lite...
Svar
17
· Visningar
773
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp