Vårt sociala skyddsnät.

Jag tänker att det är extremfall och att det där som uppfattas som "ren lättja" ofta bottnar i ganska stora underliggande problem.
Jag har sett ett sådant fall på nära håll.
Det visade sig vara autism.
Man skall inte döma något som inte fungerar.
Lata människor är oerhört sällsynta.
 
Det är dyrt att bo i småbyar utan tillgång till bil, men det kompenseras inte på sjukpenningen/pensionen/etc.

Jag har själv bott i Ockelbo, vilket inte ens är så värst förfärligt långt ut från Gävle, och har relativt goda kommunikationer, samt helt ok by-kärna. Jag hade CSN, vilket ger ändå lite mer i kassan än försörjningsstöd.

Det jag fann var att:

Det går inte att storhandla, du är fast vid närmaste mataffär med dess ockerpriser, finns inga rabatter eller billigare matvaruhandel att ta sig till. Det går något så när att släpa hem en dra-maten, även om det blir några kilometer att gå, lokalbuss finns ju så klar inte i så små samhällen, och länstrafiken är anpassad till barnens skolgång. Som vuxen, räknar samhället med att du har bil.

Det går tåg hyfsat ofta till gävle, ca en i timmen, och tar bara 24 minuter. För att kunna åka och storhandla dock, måste du pricka in en annan buss som tar dig till de större matbutikerna. Det snittar iaf 1.5 timme att ta sig fram, för att kunna handla. Men då kan du fortfarande inte få med dig så mycket mer än bara en dra-maten för att handla, och glöm att du kan utnyttja billga erbjudanden i *olika* affärer. Handlingstid+väntetid till bussen+ restid...ca 3-5 timmar för att handla. Orkar man det som sjukskriven ex.vis? Jag orkade inte det ens som frisk.

Det blev dyr mat.

Några nöjen finns inte att tillgå i en sån liten by, inte heller studjefrämjandet, etc. Bibloteket var öppet då iaf, 2 dagar i veckan. Vad kan man göra i Ockelbo ex. vis då, om man inte har vänner och familj, utöver att stirra på tvn? Ja, man kan åka därifrån... Men då kommer kruxet med att det är inte gratis direkt att åka buss och tåg!

Så utöver den extra dyra maten, lägg på ca 800 Kr månad på resekort, eller 106 kr tur och retur varje gång du ska ut till " Staden".

Jag tröttnade, och ställde mig i kö till studentlägenhet i gävle. Det var dyrare, men ändå så blev det ordentligt mycket billigare att bo, och jag mådde mycket bättre också av att kunna träffa vänner utan att behöva planera långt i förväg och behöva passa bussar på minuten. Jag kunde handla mat billigare, och cykla dit jag behövde ta mig.

En annan sak som gärna glöms bort, är att klädkontot i ett strängare klimat blir betydligt mer ansträngt än mer söderöver. Det är stor skillnad på jacka och skor i pris, om de ska hålla för -25, eller +5. Stor skillnad på "ta 3 betala för 2" strumpor , och yllestrumpor. Numera kan jag gå nästan året om i sommarjackan, med en varm tröja under till vintern. Det gör du inte i Storuman.

Jag skulle aldrig flytta ut i norr-obygden om jag blir sjuksriven permanent, det är helt enkelt för dyrt att leva där.
 
Största problemet verkar vara bostäder.
Det är en svår nöt att knäcka.
Att bygga billiga bostäder ger känslan av miljonprogrammet och alla tenderar att protestera mot det.
Då så blir det dyra bostäder som ingen har råd att hyra i stället.
Om någon har något bra förslag på lösning så tar jag tacksamt emot den och lovar att den kommer att hamna på ett bord där det gör skillnad.
 
Det finns bostäder i söder-obygden också.
För matinköp så finns hemkörning även på mindre ställen.

Och den hemkörningen är gratis alltså? eller får man palla sig till närmaste utlämningställe... då är man tillbaka på ruta ett. Eller, så bor man mer centralt och behöver varken hemkörning eller ha jättelångt till allt, och behöver ingen bil. Det ÄR dyrt att bo i obygden, jämfört med en kommunal-etta i centrum. Dessutom blir man inte totalisolerad.
 
Och den hemkörningen är gratis alltså? eller får man palla sig till närmaste utlämningställe... då är man tillbaka på ruta ett. Eller, så bor man mer centralt och behöver varken hemkörning eller ha jättelångt till allt, och behöver ingen bil. Det ÄR dyrt att bo i obygden, jämfört med en kommunal-etta i centrum. Dessutom blir man inte totalisolerad.

Var finns dessa kommunala hyresbostäder som är totalisolerade från all service? Jag tycker man kan lämna vissa synpunkter på kommunala bostadsbolag som etablerar flerbostadshus och inte lägger en tanke på att boende ska ha tillgång till viss service.
 
Var finns dessa kommunala hyresbostäder som är totalisolerade från all service? Jag tycker man kan lämna vissa synpunkter på kommunala bostadsbolag som etablerar flerbostadshus och inte lägger en tanke på att boende ska ha tillgång till viss service.
I utflyttningsorter där det inte finns arbete men gott om tomma lägenheter, affären stänger för det är för dåligt underlag, samma med apotek, vårdcentral och posten har inte funnits på många år. Jag häpnar lite över hur naiva du och @Inte_Ung är i den här debatten.
Ja det finns tomma lägenheter på olika ställen i landet, men nej det löser inte alla problem att flytta dit folk som inte kan få en bostad där de har ett kontaktnät. Det finns antagligen en anledning till att det är tomma lägenheter på de orterna.

Jag förstår tanken men i praktiken så är det inte riktigt så enkelt som ni vill göra det, arbete styr i första hand, socialt nätverk och en känsla av att faktiskt må bra där man bor är viktiga komponenter för att människor ska må bra. Det är en del av det sociala skyddsnätet.
 
I miljonprogrammed har man lyckats pricka in fler fel än bara stora fula huskroppar. Exempelvis så byggde man stora sjok av likvärdigt billiga bostäder, varpå det blev social dumpnings-områden.
Det finns jättemånga exempel på där man har varierat standard och storlek på lägenheter i samma huskropp, även i centrala områden. Genom att samla alla sämre bemedlade i ett och samma område, får man mindre positiva synergi-effekter. det är framför allt inte rättvist mot barnen som får växa upp där.


Apropå kommuner med hyresbostäder som är totalisolerade från all service- nej, de är inte totalisolerade. Det finns ett totalt minimum av service. Dvs ett biblotek som har öppen nån dag i veckan, en mataffär eller närlivs med ett postutlämningsställe. Ibland vårdcental och tandläkare.

Jag kunde iaf ta mig till vänner från min håla. Hade jag blivit förvisad dit utan att sen få träffa någon jag kände, hade jag nog tagit livet av mig under vintermånaderna. För husdjur ingår inte heller i social trygghet, eller hur?
Som sjukskriven eller pensionär, är man redan utan den sociala gemenskapen som ett jobb innebär.
Människan är ett flockdjur, väldigt få mår ens halvt-ok när de blir utan en grupp att tillhöra, och utan vänskaps eller släktband.
 
Det är så sjukt olika från fall till fall i mina ögon, och det stör mig att såna här diskussioner så ofta glömmer bort att funktionsnedsatta ens existerar.

Jag kan klara mig på ganska lite pengar. Betyder det att ensamstående Märta med 3 barn klarar sig på samma pengar? Gör Gusten som bor på dyrt gruppboende, äter dyra mediciner och åker färdtjänst det?
Har en utmattningsdeprimerad människa samma möjligheter att leva sparsamt som en pigg och frisk men arbetslös människa?
Har en rullstolsburen samma möjlighet som en fysiskt fullt frisk människa att ta cykeln till affären?
Har en människa i behov av ledsagning (och således ofta betalar för två biobiljetter exempelvis eftersom ledsagares utgifter på många håll ska täckas av brukaren) samma ekonomiska möjlighet att gå på bio som någon som saknar behovet av ledsagare?
Har en intellektuellt funktionsnedsatt samma möjlighet som en icke intellektuellt funktionsnedsatt att jämföra kilopriser i affären?
Har en funktionsnedsatt vars bussbiljett enkel väg till den dagliga verksamheten kostar mer än hen får i ersättning för den dagliga verksamheten samma möjlighet att påverka sin ekonomi positivt som någon som bor inom gångavstånd till sin verksamhet?
Har en person med bostadstillägg samma möjlighet att välja vad hen vill göra med ett arv som sitt arbetande syskon har efter att ens förälder avlidit?
Har en funktionsnedsatt i behov av gruppboende samma möjlighet att bo billigt som någon som saknar behov av gruppboende?

Alltså jag kan fortsätta i evigheter.
 
Det är lite sent på dagen, Vingåkers bostadsbolag hade inte öppet längre. Jag tänkte ringa och kolla hur många lägenheter det fanns att hyra direkt, om man inte har stått i deras bostadskö.

Det är vanskligt att tro att bara för att ett hyresbolag har många lägenheter "lediga", så kan man flytta in i en, även om man uppfyller inkomstkravet. Ex. Gavlegårdarna- har just nu 29 lediga objekt. Utöver ett objekt med 9000 i hyra, så finns det bara ett objekt, i forsbacka, som kräver så "lite" som ett års kötid. Annars snittar det på 3-4 års kötid till en lägenhet. Forsbacka är inte centralt. Men visst finns det lediga lägenheter! Bara att man inte kan få en.

Samma är det för min ort, som ligger i mitten-sverige men avsides. Det finns lediga lägenheter precis hela tiden. Men inte en du kan få hyra, om du skulle bli sjukskriven, för även här är det lång bostadskö.

Någon nämnde Vingåker, att de skulle ha gott om lediga lägenheter.


De skriver:

Lediga lägenheter

Det är ett stort intresse för våra lägenheter. Vill du skriva in dig i vår bostadskö så ber vi dig höra av dig till oss via telefon eller skicka ett mejl med följande uppgifter:
förnamn, efternamn
nuvarande adress
telefonnummer
e-postadress
födelseår
vilken storlek på lägenhet som söks samt i vilket område (Vingåkers tätort, Högsjö, Baggetorp och/eller Marmorbyn)


Därefter redovisar de inga lediga objekt. Så det är svårt att säga hur det står till där, egentligen.

Lägg också märke till att de har lägenheter/objekt annat än centralt, imed att någon ifrågasatte att det fanns hyresbostäder utanför byarna. Jag kan iaf inte se någon mataffär i Marmorbyn eller Baggetorp, men i Högsjö fanns det iaf.
 
Som en av världens högst inkomstbeskattade befolkningtror jag inte att någon nyckel alls ligger i att höja skatten på arbete.

Fler småföretagare i vården, som är nära sina klienter i sina beslut, istället för stora koncerner och riskkapitalbolag.

Standard som är rimlig? Att man har bostad, mat och andra basala behov och får den vård man behöver. Samt hjälp att ta sig till en bättre situation.
Det går faktiskt att höja skatten på kapital (i olika former) istället för nödvändigtvis på just lönearbete.

En genomtänkt utformade fastighetsskatt, vissa typer av transaktionsskatter på värdepappershandel, vissa former av bolagsskatter/vinstbeskattning, arvsskatt kan vara exempel kan vara exempel på, om de är välgenomtänkta och gärna i samarbete inom EU, skatter som kan öka statens intäkter.
 
Det är ett komplex problem.
Du belyser det mycket bra tycker jag.
Det är det ja. Och jag tycker personligen att mycket av det där ska kunna täckas upp utan att extra bidrag ens ska behövas. En person ska inte behöva avstå medicin eller hjälpmedel för att pengarna inte räcker tex, det är inte rimligt. Likväl ska samma person kunna lägga sitt arv på att åka med syskonet på en resa istället för att stanna hemma för att klara hyran när arvet gjort att en blivit av med bostadstillägget.

Jag har ju garantipension själv. Jag är ensamstående, bor i vanlig lägenhet, har inte sjuttioelva insatser och grejer som kostar pengar annat än rent självvalda sådana. Jag har svårt att få ekonomin att gå ihop. Vad har då inte personer som bor i gruppboende, som behöver färdtjänst, hjälpmedel, mediciner, specialmat, osv? Det går ju inte, istället är många beroende av ekonomisk hjälp från sina föräldrar - och givetvis lever många föräldrar med en konstant oro över hur deras barn ska klara sig när de går bort och inte längre kan hjälpa till ekonomiskt. Att ev arv ger ett inkomstbortfall hjälper knappast mot den oron heller.

Det är så jävla orimligt. Jag skulle gärna se att ersättningar höjs så man hamnar över fattigdomsgränsen åtminstone, utan att behöva bostadstillägg eller andra bidrag för att hamna över den gränsen. Sen möjlighet till högre för just diverse utgifter relaterade till nedsättningen, som gruppboende.
 
Fast det var lediga lägenheter för omedelbar uthyrning i kommunala bostadsbolags flerbostadshus, som den ursprungliga listan avsåg. Dessa ligger sällan väldigt otillgängliga för kollektivtrafik. Eller ? Har kommuner aktivt uthyrningsbara lägenheter i flerbostadshus som ligger så off att man måste ha bil för att ta sig nånstans alls? Är det verkligen vanligt ens i de mest avlägnsa bygder?
Det finns kommunala hyresbostäder i småorterna runt Katrineholm, Flen, Vingåker och Finspång. Där finns också en hel del privata hyresvärdar.

Småorterna har mycket begränsad service, det kanske finns en affär i bästa fall, kanske lågstadieskola med dagis och fritids, men sällan eller aldrig vård av något slag. På vissa ställen finns det ambulerande distriktssköterska.
Det finns ofta bussar till småorterna, men med ytterst begränsad tidtabell (typ en eller två avgångar på morgonen och en eller två tillbaka på kvällen), vilket gör väldigt besvärligt att ta sig till centralorten för t.ex. vårdbesök för den som saknar annan transport.

Eventuellt finns det tillgång till sjukresor i vissa fall.
 
Människor som har potential för att försörja sig själva är de som behöver bo där arbetstillfällena finns.
Det är en rejäl mismatch mellan var det finns bostäder, och var det finns jobb.

I synnerhet gäller det jobb som de som har lite svårt för sig av olika orsaker kan ta. Alltså de med bristfällig utbildning, eller olika sorters funktionshinder.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Såg en annons på Hästnet på en häst till salu. Säljaren skrev att hon kommer att kräva anställningsbevis av köparen med motiveringen att...
2
Svar
25
· Visningar
2 724
Senast: co-SMAD4
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: MML
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 802
Senast: Barbabelle
·
Fritid Ska på GHS i februari och har köpt biljetter ihop med en kompis. Då det är heldag på lördagen så tänkte jag att jag dyker upp lite...
Svar
17
· Visningar
770
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp