Vårt sociala skyddsnät.

Måste man vara beroende av bil?
Massor av människor klarar sig bra utan.

Om du ska leva i en av de redan nämnda småkommunerna så ja, då lär du bli rätt beroende av bil om du inte lyckas hitta bostad mitt i smeten. Att tro något annat visar på en stor okunskap om hur det kan se ut här i "obygden" där alla dessa tomma bostäder finns. Många av dem finns långt ifrån all typ av service och civilisation, och är alltså inte speciellt lockande ens för desperata.
 
Men skatteintäkterna är låga för att det finns få jobb där - att komma ny till Sverige innebär ofta att man har långt till arbetsmarknaden som det är. Att då bo i avfolkningsbyggd utan arbetstillfällen och med dåliga möjligheter att komma i kontakt med majoritets samhället kan innebära att de aldrig blir självförsörjande. Å andra sidan är ofta driftiga människor som tar sig hit - med rätt stöd kan de hjälpa till att få fler delar av Sverige att leva

Ja. Som jag skrev så är jag medveten om att skatteintäkterna är låga pga. få arbtetstillfällen. Och det är även rimligt att försöka placera invandrade personer i kommuner/regioner där deras kunskaper och kompetenser behövs. Däremot är det inte rimligt att placera nyanlända personer utan några möjligheter att ta sig in på arbetsmarknaden i kommuner som redan har bostadsbrist.

Sedan är det naturligtvis möjligt för alla söka arbeten i andra delar av landet och sedan flytta på egen hand.
 
Jag fick intrycket att just barnfamiljer fick hjälp med bostad.
Har jag fel?
Där så spelar ju skolan in.
En ostörd skolgång är mycket viktig och behovet av närhet till skolan är ju samma som det till en arbetsplats.
Barnen har dessutom egna rättigheter.

Om tänker att de får hjälp med permanent boende så är det fel. De får oftast tillfällig hjälp med vandrarhem etc. men det ligger på individen själv att ordna permanent boende. Har man ingen möjlighet på den öppna marknaden finns det kommuner som erbjuder sociala kontrakt. Vissa är permanenta och andra tidsbegränsade.
 
Om du ska leva i en av de redan nämnda småkommunerna så ja, då lär du bli rätt beroende av bil om du inte lyckas hitta bostad mitt i smeten. Att tro något annat visar på en stor okunskap om hur det kan se ut här i "obygden" där alla dessa tomma bostäder finns. Många av dem finns långt ifrån all typ av service och civilisation, och är alltså inte speciellt lockande ens för desperata.

Fast det var lediga lägenheter för omedelbar uthyrning i kommunala bostadsbolags flerbostadshus, som den ursprungliga listan avsåg. Dessa ligger sällan väldigt otillgängliga för kollektivtrafik. Eller ? Har kommuner aktivt uthyrningsbara lägenheter i flerbostadshus som ligger så off att man måste ha bil för att ta sig nånstans alls? Är det verkligen vanligt ens i de mest avlägnsa bygder?
 
Att tro något annat visar på en stor okunskap om hur det kan se ut här i "obygden" där alla dessa tomma bostäder finns. Många av dem finns långt ifrån all typ av service och civilisation, och är alltså inte speciellt lockande ens för desperata.
Jag vet små samhällen i större kommuner med både service och utmärkt kollektivtrafik där det är lätt att hitta boende. Det är sådana platser som jag tänker på.
 
Man kan förstå utan att anse att alla måste få vad de vill ha.
Med begränsade resurser så måste man prioritera.
Att bo alls måste t.ex. vara viktigare än att bo på rätt ställe.
Alla har en begränsning i var de kan bo i förhållande till var de kan bo.
Tycker du att sjukskrivna och människor med försörjningsstöd skall få en gräddfil till attraktiva bostäder i storstäder?

+ @sjoberga , eftersom du "gillat" inlägget trots halmgubben.
1. Jag har aldrig påstått att alla måste få vad de vill ha.
2. Jag har full förståelse för att man måste prioritera. Jag försöker endast bredda vyerna.
3. Jag förstår att begränsningar finns.
4. Jag tänker inte ens bemöta din fråga, eftersom jag inte någonstans i tråden uttryckt något som ens skulle kunna liknas vid den halmgubben.

Jag får nog be dig att ta upp tonen ett snäpp om du faktiskt vill diskutera. Jag är inte intresserad av att delta i en diskussion där du förvrider det jag säger och skapar halmgubbar utav det. Det förvånar mig, med tanke på diskussionstråden vi just haft under Bukefalos.

Dina känslor är intressanta.
Hur ställer du dig till Vingåker, som ju står på listan.

Vad är det med Vingåker och vilka "känslor" är det du refererar till?
 
Har kommuner aktivt uthyrningsbara lägenheter i flerbostadshus som ligger så off att man måste ha bil för att ta sig nånstans alls? Är det verkligen vanligt ens i de mest avlägnsa bygder?

Det existerar, ja. Du måste ha haft en otrolig tur om du aldrig har stött på fenomenet förut.
 
+ @sjoberga , eftersom du "gillat" inlägget trots halmgubben.
1. Jag har aldrig påstått att alla måste få vad de vill ha.
2. Jag har full förståelse för att man måste prioritera. Jag försöker endast bredda vyerna.
3. Jag förstår att begränsningar finns.
4. Jag tänker inte ens bemöta din fråga, eftersom jag inte någonstans i tråden uttryckt något som ens skulle kunna liknas vid den halmgubben.

Jag får nog be dig att ta upp tonen ett snäpp om du faktiskt vill diskutera. Jag är inte intresserad av att delta i en diskussion där du förvrider det jag säger och skapar halmgubbar utav det. Det förvånar mig, med tanke på diskussionstråden vi just haft under Bukefalos.

Vad är det med Vingåker och vilka "känslor" är det du refererar till?

Det var att dra det till sin spets åt andra hållet. Men den intressanta delen är var man ska dra gränsen för hur mycket inflytande man kan ha över val av bostad när någon annan ska finansiera den helt och hållet? Jag tycker att det inflytandet bör kunna sättas till väldigt begränsat och att ha en bostad alls borde överskugga andra typer av önskemål.
 
Det var att dra det till sin spets åt andra hållet. Men den intressanta delen är var man ska dra gränsen för hur mycket inflytande man kan ha över val av bostad när någon annan ska finansiera den helt och hållet? Jag tycker att det inflytandet bör kunna sättas till väldigt begränsat och att ha en bostad alls borde överskugga andra typer av önskemål.

Då håller vi inte med varandra. Jag anser att det finns ytterligare parametrar som måste tas hänsyn till när vi lever i ett samhälle där alltfler mår dåligt, sådana faktorer som t ex @Görel redan nämnt.
 
Det är dessa sociala kontrakt som jag tänker på.

Som sagt, alla kommuner har dem inte och det är mycket svårt att få dem. I kommunen där jag arbetar nu måste man ha skulder och betalningsanmärkningar som gör att man inte får lån, man måste ha uttömt alla sina försök till att få en permanent bostad och vara aktuell för kommunens försörjningsstöd. Då kan man få ett beslut om att få ställa sig i kö till ett socialt kontrakt, vilket i sig kan ta flera år. Och om man väl får det blir man regelbundet kontrollerad av socialtjänsten under flera år.
Så det är definitivt inget man kan räkna med och kan ta år av barnens uppväxt.
 
Vingåker är med på listan av kommuner som har lediga bostäder.
Det är ganska så nära Norrköping.
Hur skulle du känna om du hamnade där i händelse av personlig kris?
Fast det spelar ingen roll hur många lediga lägenheter som finns i Vingåker om du inte har de ekonomiska förutsättningarna att få ett hyresavtal. Får du 10 500 kr/månad före skatt, skatten är 33,5, har du mindre än 7000 kr kvar - om inte bostadstillägget räknas.
 
Får du 10 500 kr/månad före skatt, skatten är 33,5, har du mindre än 7000 kr kvar - om inte bostadstillägget räknas.
Det är ju ett problem som borde lösas.
Och bostadstillägget måste ju räknas med.
Det ingår ju i inkomsten när hyran skall betalas.
En lösning som jag kan se är garantier från samhället och krav från samhället.
Det ger inget högre skattetryck men löser många problem.
Kraven för att få ett hyresavtal är ju något som handlar om regler.
Regler går att ändra.
Jag skall fundera litet på hur.
 
@Görel det var trist om sociala kontrakt.
Barnens förutsättningar i livet blir ju lidande av brist på egen bostad.
Barn borde vara en angelägenhet för alla.
 
Anledningen att de där orterna finns på listan är ju för att folk flyttar därifrån. Anledningen till att folk flyttar därifrån är oftast att det saknas arbetstillfällen. Så om vi skjutsar dit alla som redan är på samhällets botten och verkligen skulle behöva ett jobb för att ta sig upp från botten, hur ska det hjälpa? Bussar vi ut dem på små orter där det inte finns några arbetstillfällen, hur ska de då kunna vända sin situation och ta sig uppåt igen?

Och som några andra redan varit inne på, det är ju sällan bara en person. Ofta finns det en partner och även barn. Är det verkligen etiskt korrekt att rycka upp dem? Och även om kommunen ”ska” bistå barnfamiljer med bostad så fungerar det inte så i praktiken. Tror att det är väldigt få kommuner som lyckas med det. Inte ens kommuner med lediga bostäder lyckas med det, eftersom det finns så många regler och stadgar att förhålla sig till. Jag har släktingar i Jörn en bit utanför Skellefteå med norrlandsmått mätt. Hur många tomma och halvtomma lägenheter som helst, men kan du inte visa på fast inkomst får du ändå ingen.

Detta är ett stort strukturellt problem i hela Sverige.
 
Senast ändrad:
Ett sätt kan ju vara att det sociala skyddsnätet blir statligt för att bäst kunna nyttja resurserna överallt i landet. Ex. att invandrare har placerats i kommuner där det finns bostäder är ju bra sett till att använda annars tomma bostäder, men det är ju mindre bra sett till att bostäderna är tomma där pga. få företag/arbetstillfällen, vilket innebär låga skatteintäkter till kommunen. Om det istället varit statligt så hade skatteintäkter från alla arbeten i rika kommuner kunnat omfördelas till dessa kommuner med bostäder på ett effektivare sätt.
Det skulle vara ett sätt att lösa problemet men tror någon att Täby och Danderyd skulle acceptera att de får stå för påkostande i glesbygdsområden
 
Om jag hade mått dåligt, varit arbetslös och hade skeppats ut till någon av de där orterna långt ifrån mina nära och kära hade jag tagit livet av mig typ.. Det liknar det Gestapo tänk som arbetsförmedlingen ägnade sig åt för en massa år sedan då arbetslösa skulle tvingas flytta varhän det än fanns ett jobb. Allvarligt talat alltså... Nej så kan man inte behandla människor!
 
Nej så kan man inte behandla människor!
Hur skall man göra då?
Bostadsbristen i de större städerna är ju ett stort problem för många.
Även för arbetsgivare som inte hittar folk att anställa inom rimligt avstånd.
Vilka bostäder skall du trolla fram och till vem?
Och framför allt: Hur skall det gå till?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Såg en annons på Hästnet på en häst till salu. Säljaren skrev att hon kommer att kräva anställningsbevis av köparen med motiveringen att...
2
Svar
25
· Visningar
2 608
Senast: co-SMAD4
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 543
Senast: MML
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
12 13 14
Svar
268
· Visningar
8 320
Fritid Ska på GHS i februari och har köpt biljetter ihop med en kompis. Då det är heldag på lördagen så tänkte jag att jag dyker upp lite...
Svar
17
· Visningar
752
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp