Vårt sociala skyddsnät.

Jag har nog tänkt mig det hela just så drastiskt.

Givetvis uppstår sådana situationer men jag skulle nog vilja påstå att det är undantag. Annars hade vi ju haft fullt med hemlösa familjer på våra gator?

Om diskussionen ska vara generell så vår vi väl hålla oss till just generella situationer och kanske inte extremerna.
 
Fast bara för att man tror att folk kommer att bryta mot lagen så borde det inte hindra en från att försöka göra saker bättre?
I det här fallet så vet man.
Det är liksom redan provat och borttaget.
Man behöver ju inte göra om sådant som inte fungerar.
Det brukar bli likadant varje gång man gör samma sak.
 
I det här fallet så vet man.
Det är liksom redan provat och borttaget.
Man behöver ju inte göra om sådant som inte fungerar.
Det brukar bli likadant varje gång man gör samma sak.

Då kan en ju försvåra skattefusk och skattesmitning samtidigt då, så kanske det blir någon skillnad.
 
Givetvis uppstår sådana situationer men jag skulle nog vilja påstå att det är undantag. Annars hade vi ju haft fullt med hemlösa familjer på våra gator?
Vi har fullt med mer eller mindre hemlösa och det är ett problem.
Och jo, många bor på gatorna.
Barn skuffas runt i tillfälliga boenden och vuxna sover på bussen.
 
Då kan en ju försvåra skattefusk och skattesmitning samtidigt då, så kanske det blir någon skillnad.
Det har också provats.
Men blir för resurskrävande att jaga.
Svartjobb och svarta affärer i stort och i smått är ofta omöjligt att stoppa.
Byta tjänster och varor blir vardag och den svarta ekonomin växer.
Så vill vi inte ha det igen, jag lovar.
 
Vi har fullt med mer eller mindre hemlösa och det är ett problem.
Och jo, många bor på gatorna.
Barn skuffas runt i tillfälliga boenden och vuxna sover på bussen.

"Fullt"?
En snabb googling ger siffran 33 000, från 2017.
Och även om det är 33 000 personer för mycket, så förstår jag inte varför det ska överta diskussionen?
 
"Fullt"?
En snabb googling ger siffran 33 000, från 2017.
Och även om det är 33 000 personer för mycket, så förstår jag inte varför det ska överta diskussionen?
Det är många och det är dessa människor som behöver ett socialt skyddsnät.
Det är vad tråden handlar om.
Vårt sociala skyddsnät.
 
Det är många och det är dessa människor som behöver ett socialt skyddsnät.
Det är vad tråden handlar om.
Vårt sociala skyddsnät.

Vet du, jag ger nog upp denna diskussion. Det verkar vara fullkomligt omöjligt för oss att nå varandra och jag orkar helt enkelt inte engagera mig i en diskussion där öppna dörrar ska slås in om och om igen.
 
Apropå beskattning. I en del västländer hade man för inte så många år sedan ca 80% beskattning på stora förmögenheter när det blir arv. Många har fortfarande en nivå på 40% idag (USA, Storbritannien, Tyskland, Frankrike). I Sverige har vi avskaffat den, samtidigt som vi runtom i världen stramar åt skruvarna att fuska runt pengarna. Otajmat.

Borde tilltala också liberaler - med de medel som kan skapas kan vi skapa mycket mer individuell frihet åt fler. Utan att påverka människors frihet att behålla sina tillgångar individuellt livet ut.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Arvsskatt
 
I en del västländer hade man för inte så många år sedan ca 80% beskattning på stora förmögenheter när det blir arv. Många har fortfarande en nivå på 40% idag (USA, Storbritannien).
Pengarna stoppas då undan i olika fonder och bolag.
Det finns många sätt.
Det måste ju finnas siffror på hur Sveriges ekonomi påverkades när den skayten togs bort.
 
Det borde ju vara bättre med en bostad var som helst än att inte ha tak över huvudet, tänker jag.
Fast riktigt så enkelt är det ju inte heller. Det var en dokumentär om hemlösa i Stockholm för några år sedan och åtminstone en de pratade med berättade att han erbjudits lägenhet i norra Sverige men han var hellre hemlös än lämna sitt sociala kontaktnät. Han är knappast ensam.
 
Vid avskaffandet var de totala skatteintäkterna 2,5 miljarder kronor.[15]
Från din länk.
Inte mycket att vinna där inte.

5.2 miljarder pund i Storbritannien. Jag tror att förutsättningarna för att lyckas få ut den, med rätt definitioner, har ändrats ganska radikalt de senaste 15 åren.
 
han var hellre hemlös än lämna sitt sociala kontaktnät. Han är knappast ensam.
Och där så blir det ju svårt.
På den extremt tuffa bostadsmarknaden i Stockholm så får ju inte ens arbetande med bra lön någon bostad.
Många försöker lösa det problemet men resultatet blir varierat.
En lösning är att smälla upp betongblock för att få fram små och billiga bostadsrätter. Boendekostnad från 3000:-/mån.
Många protester mot det estetiska blir det, men det ger tak över huvudet med bra läge.
En annan lösning är nya hyresrätter, men de blir så dyra att de som behöver dem inte har råd. Hyra för motsvarande bostad är mellan 7000:- och 9000:-/mån.
Helt galet!
 
I det här fallet så vet man.
Det är liksom redan provat och borttaget.
Man behöver ju inte göra om sådant som inte fungerar.
Det brukar bli likadant varje gång man gör samma sak.
Det finns alltid någon som kör för fort förbi skolor, är det lika bra att ta bort det förbudet då?
 
Köerna på hyresbostäder är ett problem också, speciellt i stockholm (jag känner inte till andra städer så väl). Jag kollar själv lite runt, och ett företag hade kötid på ett av sina bostäder, genomsnittlig kötid var 37 år O_o
 
Det finns alltid någon som kör för fort förbi skolor, är det lika bra att ta bort det förbudet då?
Där vet man att hastigheten sjunker när den tillåtna hastigheten sjunker.
F.ö. gillar jag inte den typen av argumentation där man drar in något annat som inte hör till ämnet för att vinna poäng.
 
Apropå beskattning. I en del västländer hade man för inte så många år sedan ca 80% beskattning på stora förmögenheter när det blir arv. Många har fortfarande en nivå på 40% idag (USA, Storbritannien, Tyskland, Frankrike). I Sverige har vi avskaffat den, samtidigt som vi runtom i världen stramar åt skruvarna att fuska runt pengarna. Otajmat.

Borde tilltala också liberaler - med de medel som kan skapas kan vi skapa mycket mer individuell frihet åt fler. Utan att påverka människors frihet att behålla sina tillgångar individuellt livet ut.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Arvsskatt
Jag vet inte om jag tycker det är rimligt att staten ska ta en del av pengarna man vill ska gå till sina barn efter ens egen död, framförallt inte när dessa redan är beskattade.

Vi har fruktansvärt höga skatter i Sverige. Det finns pengar att ta av, problemet är att de går till fel saker och det är egentligen kärnan av problemet. Det skulle behövas krafttag och en ordentlig kontroll av vad som egentligen händer med alla skattepengar och hur dessa kan omfördelas för att göra mer nytta i samhället.

Att kommuner köper något magiskt specialvägsalt för flera 100% över normalt pris, att Malmö köper bostadsrätter för marknadpris och ger bort till flyktingar, att värmen måste sänkas på äldreboende pga besparingar medans hur mycket pengar som helst går till konst och kultur, den här snyftartikeln: https://www.gp.se/kultur/kultur/hon-är-en-förnyare-av-den-svenska-folkmusiken-1.19955913

Det finns mycket pengar att hämta om man effektiviserar.
 
Jag vet inte om jag tycker det är rimligt att staten ska ta en del av pengarna man vill ska gå till sina barn efter ens egen död, framförallt inte när dessa redan är beskattade.

Vi har fruktansvärt höga skatter i Sverige. Det finns pengar att ta av, problemet är att de går till fel saker och det är egentligen kärnan av problemet. Det skulle behövas krafttag och en ordentlig kontroll av vad som egentligen händer med alla skattepengar och hur dessa kan omfördelas för att göra mer nytta i samhället.

Att kommuner köper något magiskt specialvägsalt för flera 100% över normalt pris, att Malmö köper bostadsrätter för marknadpris och ger bort till flyktingar, att värmen måste sänkas på äldreboende pga besparingar medans hur mycket pengar som helst går till konst och kultur, den här snyftartikeln: https://www.gp.se/kultur/kultur/hon-är-en-förnyare-av-den-svenska-folkmusiken-1.19955913

Det finns mycket pengar att hämta om man effektiviserar.

Jag tycker att det är rimligt att det samhället ger dig som individ möjlighet att skapa sedan har som slutstation att återgå till det samhället - i mycket högre utsträckning än noll procent av det samlade värdet.

Dessutom har det så fiffig effekt på den accelererande kapitalkoncentrationen att det är nästan oemotståndligt om man vill ha ett tryggt och stabilt samhälle.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Såg en annons på Hästnet på en häst till salu. Säljaren skrev att hon kommer att kräva anställningsbevis av köparen med motiveringen att...
2
Svar
25
· Visningar
2 608
Senast: co-SMAD4
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 541
Senast: MML
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
11 12 13
Svar
257
· Visningar
8 019
Senast: _Elly_
·
Fritid Ska på GHS i februari och har köpt biljetter ihop med en kompis. Då det är heldag på lördagen så tänkte jag att jag dyker upp lite...
Svar
17
· Visningar
752
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp