Vårt stallbygge

pastejja

Trådstartare
2 november fick vi tillträde till ett hus med möjlighet att bygga stall. Förre fastighetsägaen hade helt missat vad en flyttstädning innebar och vi fick börja med att städa upp allt möjligt och omöjligt som kan finnas på en fastighet.
Det var ett riktigt renoveringsobjekt, sedan många år varkern städat eller renoverat. Trädgården användes som soptipp och där förvarades allt från amerikanare, husvagnsbitar, giftdunkar, glas, 500(minst) halvt nergrävda krukor..allt, det var inte helt sunt. Det härjade till vardags 7 stora hundar fritt som underhöll grannar dag som natt, och här var även kennel. Någon granne har sagt att det som mest var 28 hundar här. Jag gillar hundar, men jag vet hur en våt schäfer luktar, huset luktade precis som 7 våta pyreneer blandat med ostädat sedan 1984. Husets renoveringsbilder ska jag bespara er från iallafall i denna tråden, men jag tänkte berätta om vårt lilla stallbygge. Vi har tagit massor av bilder och några stämningsbilde kommer ni att få se.
PB020202.jpg

PB020211.jpg

/U
 
Sv: Vårt stallbygge

Det visade sig att det låg en fiilterbädd där jag hade ritat att stallet skulle ligga, den dök upp när vi röjde, så vi fick snabbt hitta ett nytt ställe i sly och lerskogen. Jag fick välja ut vilka träd som var heliga och markera dem, resten sågade och drog vi upp med inhyrda grävmaskiner och lastare.
Byggbilder34.jpg

Vi hyrde en monsterflis och eldade kvistar, grenar och träd.
PB090296.jpg

Renoverin78.jpg

På vintern blir det snabbt mörkt så vi fick köpa en bunke reflexvästar och arbeta vidare. (Vi skulle ju hinna med arbetet också)
Byggbilder42.jpg

/U
 
Sv: Vårt stallbygge

Och så ska det ju vara både vatten och el i stallet så det passade vi på att gräva.
Byggbilder16.jpg


Här börjar man ana att det finns en pile-allé, som vi har valt att spara:
Renoverin67.jpg


Och vi drog och slet, otroligt hur mycket grenar det finns på ett träd! Samtidigt renoverade vi som sagt huset och körde många turer till soptipp.
/U
 
Sv: Vårt stallbygge

Det visade sig att vi hade en utsikt som vi inte hade betalt för, den mest fantastiska soluppgång har vi, och det var ju en trevlig överraskning, välkommen efter allt slit. Skulle ju inte skriva om renoveringen, men detta var i vintras och vi hade så kallt inne så vi behövde(och hade inget) kylskåp, bregotten var hård, så vi var säkra att det var kallt nog för resten av maten. Såg lite bisarrt ut att lämna den framme.
Renoverin69.jpg

Byggnaderna är utsatta, det blir två byggnader eftersom vi ville komma igång att bygga snabbt utan att söka bygglov och efter att ha pratat med kommunen så visar det sig att man får bygga ganska stort utan bygglov, möjligen beroende på att boningshuset är ganska stort. Jag nöjde mig med att få veta hur många m2 som fick byggas och ritade efter det. Jag har en extrem nojja för att hästarna ska brinna inne så det blev en liten friggebod för elcentral och där finns även foderkammare och sadelkammare.
Renoverin79.jpg

Renoverin84.jpg

/U
 
Sv: Vårt stallbygge

När allt skalats bort son skulle kalas bort, lades geoduk och sedan körde vi grus. Hyrde maskiner till mycket och däremellan körde vi för hand. Lite märkligt hur lite 4 ton grus ser ut, och hur tungt det är att flytta högen.
Tålmodiga och nyfikna grannar är lyckligtvis fortfarande vänligt sinnade ;).
Det hände faktiskt en och annan gång att även min energi tog slut:
Renoverin93.jpg

Slutligen var all grus på plats i formen:
Renoverin98.jpg


Och armeringen kom också på plats:
Renoverin114.jpg

När det var dags för att gjuta upptäckte vi att vi glömt bort potentialutjämnare, jag satt på jobb när det började närma sig att betongbilen skulle komma, och jag fick tag den slags vajer det skulle vara, men den fanns i Kristianstad och jag satt i helt annan kommun. Vi fick tag i en duktig hantverkare som kunde komma på studs och svetsa ihop armeringen. Ibland är det bra att känna folk. Under hela denna resan har vi fått veta vilka fantastiska, kunniga och generösa vänner och släktingar vi har.
 
Sv: Vårt stallbygge

Det var nog här någonstans, eller lite tidigare, vi besämde oss för att köpa en färdig friggebod istället för att mura upp en. Mycket har fått ändra sig under vägen och ibland måste man vara realist. Lite för ofta har jag fått inse att om vi ska klara det själv till största delen, handlar det om att förenkla och göra billigare. Möjligen har vi mod på att göra en tillbyggnad på stallet en vacker dag, men det dröjer nog en stund.
Betongbilen kom en timme tidigare än planerat, givetvis hann jag inte hem från arbetet, trist, jag hade ju velat vara med. Sambon lekte fotograf.
Renoveringsbilder112.jpg

Renoveringsbilder116.jpg

Och här ligger den: plattan! Hur svårt kan det vara? Avlopp och vatten är på plats också. :)
Renoveringsbilder118.jpg
 
Sv: Vårt stallbygge

1 maj påbörjas bygget, och vi får hjälp att tukta vår vildvuxna pileallé lite efter det.
 
Sv: Vårt stallbygge

Ni har kommit en bit. Fler bilder alltjämt bygget framskrider är ett måste. :d Har du någon planritning man får glutta på?
 
Sv: Vårt stallbygge

Ritningar finns ju på stallet, även om murarna har valt att improvisera lite.. ;). Jag lägger in de bilder jag kan hitta i tråden och så ska jag se om sambon kommer hem från fisket, han kan ha den på sin mail, annars får vi skanna in.. eller rita en ny.. Murarna har tappat bort jättemånga ritningar, så alla reservkopior är borta (och jag kommer först till jobb där jag har originalen på måndag..). Jag fortsätter som sagt att lägga in bilder, oändligt många finns det i datorn ;)..
/U
 
Sv: Vårt stallbygge

Murningsarbetet påbörjades som sagt 1 maj, här är en "före-bild":
Renoveringsbilder157.jpg

"efterbilden" väntar vi fortfarande på.. ;)

Och så var det piléallén som såg ut så här före:
Renoverin105.jpg


och efter:
Renoveringsbilder1.jpg


Stallet är påbörjat:
Renoveringsbilder174.jpg
 
Sv: Vårt stallbygge

Takstolarna levererades ungefär en vecka tidigare men 28:e maj kom takstolarna upp på taket:
DSC01264.jpg

DSC01265.jpg


Ska säga att jag verkligen undrade att det var rätt att vi på 3 människor skulle flytta takstolarna för hand, men de andra 2 var ihärdiga, den första var värst, den andra lite lättare och sedan blev det lättare för varje, det gällde ju bara att få stabilicitet, ville inte gärna tappa ner någon av dem, eller oss för den delen.. Här står jag lite spänd och håller takstol och försöker se oberörd ut:
DSC01267.jpg

DSC01269.jpg

vilken skillnad det blir nuförtiden.. I början när vi körde och drog skit, sly, lera och förra ägarens gamla mög märktes det inte så stor skillnad på en dags arbete, men nu syns det minsann!
DSC01272.jpg

Tänk att det är så mycket jobb att bygga ett så litet och enkelt hus! Tur att vi inte började med det stora jag först ritade ;). Men snyggt hade det blivit..
DSC01275.jpg
 
Sv: Vårt stallbygge

Och så kom friggeboden! Vi tittade runt på byggmarknader men tyckte att flera av dem verkade vara av riktigt dålig kvalitet, så vi bestämde oss för en mindre, kanske inte den snyggaste av dem, men gediget byggd. Isolerad från en byggskola. Den känns verkligen rejäl, inte ens 10 m2 så vi kan bygga ut den om vi drabbas av bygglust någon gång. Stallet har byggt för att passa en annan friggebod, men vi valde att byta, så jag är egentligen inte helt nöjd med platsen som bildas men det känns som det var ett bättre alternativändå.
DSC01289.jpg

usa09037.jpg

Nu är den på plats.
DSC01295.jpg


Taket är ett cembonit-tak, en fibercementskiva som liknar eternit. Jag tycker att det är riktigt snyggt, men det är tungt och otympligt att lägga. Å andra sidan så är det i det närmaste underhållsfritt.
DSC01298.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Vårt stallbygge

Det får vara allt för nu, måste ut måla friggeboden färdig.
Hej så länge.
/U
 
Sv: Vårt stallbygge

Riktigt kul och spännande bildtråd!

Ska bli ett nöje att se hur det hela slutar. Och jag håller också med föregående, jag skulle också gärna se husrenoveringen....

Mvh Domino_s
 
Sv: Vårt stallbygge

Jättekul att se ert jobb i bilder så. Jag kommer att prenumerera på tråden för att följa bygget. Snyggt ser det ut att bli! Vilket jobb!!
 
Sv: Vårt stallbygge

Oh så spännande bara älskar sånt här :bump: Vore riktigt intressant som andra också sagt att få se bilder från husrenoveringen. Lycka till med allt, blir säkert helt underbart när det blir klart..
 
Sv: Vårt stallbygge

Jättekul att se ert arbete och hur stallet växer fram. Hur många boxar bygger du? Kommer att följa din tråd. Har själv börjat bygga stall, loge och fårhus så jag vet vilket jobb ni har.
 
Sv: Vårt stallbygge

Men vad roligt med så många svar! :)

Igår blev det svarta på friggeboden färdigmålat, det är bara de vita detaljerna kvar och lite bättring. Bilder i telefonen men jag orkar inte lägga över dem i datorn nu. Har varit på Falsterbo nästan hela dagen och känner mig ganska lat. Det blev också lagt en hel del tak och baksidan blev putsad, utom fönsterna som behöver form. Började röja över filterbädden men bensinen tog slut efter en stund och jag insåg att det var hög tid att köra till hästarna. Planen är annars att lägga markduk och sten och taklök över bädden istället för de gigantiska nässlor som växer där nu. Filterbädden ligger mot vägen och den syns direkt när man kommer.

Husrenoveringen.. ska det inte vara i en annan tråd, eller ska den in i samma? Den är inte heller färdig)

Det kommer att vara 3 boxar i stallet, så det blir ganska litet, men det räcker som det ser ut nu.
/U
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Inredningstips kök

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp