Vårt varmblodssto fick fång. Har 8 mån. gammalt föl. Problem!

A

Agreen

Hej! Nu vill jag få lite råd...

Min morfars varmblodssto Queen fick fång för ungefär två veckor sedan. Queen har ett stoföl på 8 månader, och dessa två är de enda invånarna i stallet för tillfället. Fölet är givetvis ett riktigt energiknippe och skulle behöva slippa ut på dagarna för att springa av sig. Eftersom stoet fick fång har vi haft henne att vila så mycket som möjligt.

Eftersom Queen och hennes föl inte ännu har blivit helt avvänjda med varandra har vi valt att leda ut fölet i hagen, och ha själva stoet på utsidan, så att hon får stå och titta på, utan att bli stressad över den lille. (Det är ca. 25 m ut till hagen) Allt var frid och fröjd ända tills nästa dag. Då hade hon blivit riktigt öm och verkade ha blivit sämre.

Det där var precis en vecka sedan. Nu i skrivande stund har hon på nytt blivit bättre, så nu undrar jag hur man riktigt ska gå tillväga? Eftersom dessa två är de enda hästarna i stallet så har inte heller fölet någon kompis där ute... Och vi har inte ännu gått så långt att vi har dem helt avskiljda från varandra.

Är det skadligt att leda ut märren så att hon får stå på utsidan och kolla på då fölet sprättar runt i hagen? Eller borde vi helt kallt bara avvänja fölet vid sin mamma så att hon tvingas bli helt själv ute i hagen? Borde man skaffa en sällskapshäst åt fölet, typ shettis, om Queen är dålig länge?

Är ingen expert på fång, så kan ni komma med lite råd? Hur länge borde hon vila? Kan tillägga att hon dagligen får värkmedicin i vätskeform och är under strikt diet... Hon är en amerikansk travare på 14 år.

Mycket tacksam för svar!!
 
Sv: Vårt varmblodssto fick fång. Har 8 mån. gammalt föl. Problem!

Jag skulle skicka iväg fölet till något ställe där det kunde få gå i flock med unghästar. Det går att skilja dem tvärt, jag har själv gjort det. Fölet är tillräckligt stort för att klara sig bra utan mamma.
Behöver stoet sällskap får det lösas på annat sätt utifrån hennes behov, det är inte fölets behov som ska behöva stå tillbaka för mammans vilket det gör nu.
 
Sv: Vårt varmblodssto fick fång. Har 8 mån. gammalt föl. Problem!

Det är viktigt för fölet att komma ut och gärna vara med andra i sin egen ålder, så jag tycker ni ska separera dom och ställa fölet i någon lösdrift med andra föl/unghästar.

Och ordna sällskap till stoet när hon kan vara ute igen.
 
Sv: Vårt varmblodssto fick fång. Har 8 mån. gammalt föl. Problem!

Jo, det är ett alternativ som vi har funderat på rätt mycket. Fölet är av mkt bra stam så min åsikt är den samma, så att fölet inte heller far illa p.g.a. mammans sjukdom... Här var vi bor är det bara väldigt svårt att hitta nåt sådant ställe... Skall åka dit imorgon och fundera med gubben...
 
Sv: Vårt varmblodssto fick fång. Har 8 mån. gammalt föl. Problem!

Om det är lättare för er, och om det finns plats i stallet för en häst till, så kan ju en temporär lösning vara att skaffa dit en åring eller unghäst som får gå i hagen med fölis, och ni stängslar upp en ruta precis vid hagingången där märren kan stå i "sjukbox" och ändå se sin lille. Detta går såklart bara att göra om veterinär sagt att det är ok att stoet flyttas dessa meter mellan box och sjukruta vid insläpp och utsläpp.
 
Sv: Vårt varmblodssto fick fång. Har 8 mån. gammalt föl. Problem!

Har hästen fång tycker jag inte den ska stå på backen utan i fångbox med lämpligt underlag.

Jag hade skickat iväg fölet på lösdrift med jämnåriga för att försöka säkerställa hållbarheten (att få röra sig är ett måste för framtida hållbarhet). En sällskapshäst till märren låter svårt, då får ju sällskapet också boxvila.
 
Sv: Vårt varmblodssto fick fång. Har 8 mån. gammalt föl. Problem!

Det går bra att göra underlaget fångvänligt även utomhus om man skaffar dit rejält med sand. Det gjorde vi till vår fångponny. I riktigt djup fin sand kan hästen ställa sig och avlasta. Men återigen, bara om vet gett klartecken för förflyttningen av hästen.

Till ts: det är en knivig sits du sitter i med flera olika behov som svårligen låter sig tillfredsställas samtidigt. Jag förstår ditt grubbel och hoppas att du hittar en lösning som passar alla inblandade.
 
Sv: Vårt varmblodssto fick fång. Har 8 mån. gammalt föl. Problem!

En häst med fång ska inte ens flyttas ut på gången vid mockning så ja, det är verkligen skadligt att gå 25 meter med hästen. Hon ska stå på box med tjockt med spån så att hon kan avlasta ordentligt för annars är risken att hon aldrig blir frisk. Skaffa sällskap eller skicka iväg fölet och behöver stoet sällskap så får ni ordna det.
 
Sv: Vårt varmblodssto fick fång. Har 8 mån. gammalt föl. Problem!

Jo det är en rätt knivig situation detta.. Det är alltså min morfars hästar detta handlar om. Jag är med så mycket jag bara kan, men har i slutändan ganska lite att säga till om. Skulle det vara mina egna hästar skulle situationen se HELTannorlunda ut! Skulle strax ha skaffat en kamrat till fölisen och eventuellt en till stoet! Gubben är stockenvis och borde kanske inte ens ha hästar längre... Men det är lite knivigt. Jag är dressyr/hoppmänniska och han är travmänniska. Så där skär det sig en hel del också. En hel del gammalmodigt tänkande med mycket från hans sida, som ofta gör oss lite osams om saker och ting. Men tack för era tips! Har länge funderat över det mesta ni har sagt och skulle genast ha gjort så ifall det vore mina egna hästar.

Idag var jag och hälsade på och märkte till all lycka att Queen faktiskt hade blivit lite bättre. Hon ömmade inte längre och har stått inne i flera dagar. Morfar har blivit opererad i förrgår så jag har hoppat in nu för att göra så mycket jag kan i stallet. (Jag vet, det är lite ironiskt, han borde verkligen inte ha hästar!!) Kollar upp så allt är i sin ordning och försöker övertala honom över att vi måste hitta på någonting med fölet... Än har det inte riktigt gått fram! Men jag uppdaterar ifall något ändras!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Avel Hur vanligt är det egentligen med lunginflammation pga regn och dåligt väder på föl? Vi får ju alltid höra att vi ska ta in vid dåligt...
Svar
12
· Visningar
3 317
Senast: Ramona
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 933
Senast: mackan
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 751
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp