Bukefalos 28 år!

Vart vill man bo?

Masqueradee

Trådstartare
I slutet av nästa sommar går kontraktet på min lägenhet ut och likaså mitt uppdrag/jobb och har därför egentligen ingen "anledning" till att bo kvar där jag gör nu. En del av mig funderar på att försöka hitta något nytt och bo kvar, en annan del av mig börjar fundera på om det kanske skulle vara roligt att efter fyra år lära känna en ny stad.
Vad är det som gör att ni bor just där ni bor? Självfallet behöver ni inte skriva exakt vilken stad det rör sig om, utan kanske mer om det har med jobbet att göra, atmosfären, närheten till vissa saker och så vidare.
Funderar på om jag ska börja göra en önskelista över kvalitéer jag önskar av en ny stad. Själva boendet inser jag att mycket måste kompromissas med till en början (hellre tak över huvudet än inget alls liksom) men jag känner att en mindre stad med lugnare tempo och vacker arkitektur (#nörd) väger upp själva boendet. Mina vänner är utspridda i allt ifrån Skåne till Västkust-städer och Uppsala/Stockholms-hållet, så jag har tankarna på typ Gävle och söderut för att effektivt kunna resa. Så mycket längre än så har jag inte kommit!
 
I slutet av nästa sommar går kontraktet på min lägenhet ut och likaså mitt uppdrag/jobb och har därför egentligen ingen "anledning" till att bo kvar där jag gör nu. En del av mig funderar på att försöka hitta något nytt och bo kvar, en annan del av mig börjar fundera på om det kanske skulle vara roligt att efter fyra år lära känna en ny stad.
Vad är det som gör att ni bor just där ni bor? Självfallet behöver ni inte skriva exakt vilken stad det rör sig om, utan kanske mer om det har med jobbet att göra, atmosfären, närheten till vissa saker och så vidare.
Funderar på om jag ska börja göra en önskelista över kvalitéer jag önskar av en ny stad. Själva boendet inser jag att mycket måste kompromissas med till en början (hellre tak över huvudet än inget alls liksom) men jag känner att en mindre stad med lugnare tempo och vacker arkitektur (#nörd) väger upp själva boendet. Mina vänner är utspridda i allt ifrån Skåne till Västkust-städer och Uppsala/Stockholms-hållet, så jag har tankarna på typ Gävle och söderut för att effektivt kunna resa. Så mycket längre än så har jag inte kommit!
Hur är det jobbmässigt? Dvs vill du jobba inom ett område som bara finns på vissa orter? Eller har du inställningen att du tar det jobb som finns om du hittar en stad/ område du gillar?
 
För mig är väl det väl mest två orsaker som gör att jag bor i en mindre stad i mellansverige.
Främsta orsaken är att min familj bor här och den betyder mkt för mig.
Sen att jag också har ett jobb här som jag trivs med.

I övrigt finns det nog flera städer jag skulle kunna tänka mig att bo i. Gärna längre söderut mot gävle trakten osv.

Om vi ska se på andra faktorer som jag värderar. Är att stan ligger nära havet, älskar ju havet. Men ändå nära till fjällen och skidåkning vilket är ett problem om man hamnar för långt söderut. Sen att bostadpriserna är lite rimligare och med en ordnat ekonomi kan man ensam ha råd med nyproduktion och ett bra läge.
 
Hur är det jobbmässigt? Dvs vill du jobba inom ett område som bara finns på vissa orter? Eller har du inställningen att du tar det jobb som finns om du hittar en stad/ område du gillar?
Drömanställningarna finns i Stockholm, men jag har insett att jag nog inte kommer må speciellt psykiskt bra av att jobba i centrala delarna även om jag skulle bo längst ut på pendlar/tunnelbane-linjerna.
Det skulle vara fördelaktigt om det finns ett rikt kulturliv/kulturarv eftersom jag är utbildad inom området, men när det gäller arbete så är det enda jag säger nej till hemtjänst/äldreboende (har jobbat inom båda, inte för mig). Annars tar jag vad som finns, även om det självfallet skulle vara drömmen att bo och arbeta bra :)
 
Jag slänger in Landskrona som ett bra alternativ om du vill ha en mindre stad med fin arkitektur. Landskrona utsågs nyligen till Sveriges tolfte vackraste stad :up:
Till Lund, Helsingborg och Malmö är det 20-30 min oavsett om du kör bil eller åker kollektivt så det går ju att titta på jobb där med. :idea:
 
Jag slänger in Landskrona som ett bra alternativ om du vill ha en mindre stad med fin arkitektur. Landskrona utsågs nyligen till Sveriges tolfte vackraste stad :up:
Till Lund, Helsingborg och Malmö är det 20-30 min oavsett om du kör bil eller åker kollektivt så det går ju att titta på jobb där med. :idea:
Landskrona har jag nog aldrig ens tänkt på! Har varit i tankarna om Kristianstad och Åhus, men Landskrona låter ju inte helt fel det heller.
 
Jag slänger in Landskrona som ett bra alternativ om du vill ha en mindre stad med fin arkitektur. Landskrona utsågs nyligen till Sveriges tolfte vackraste stad :up:
Till Lund, Helsingborg och Malmö är det 20-30 min oavsett om du kör bil eller åker kollektivt så det går ju att titta på jobb där med. :idea:

Är det någon som vill åka till Malmö frivilligt nu för tiden?? :eek:

Mvh Stockholmaren
 
Jag bor där jag bor (Dalarna) eftersom jag är härifrån och har min familj här och att det är en lagom stor håla med mycket fin natur nära! Hade inte pallat bo i en storstad.

Jag har provat på att bo i en lagom stor håla i Skåne också i sex år och jag trivdes bra. Har även bott nästan ett år i Kalmar, som också är en fin stad.

Vill du bo nära din familj eller var som helst? Jag känner att under en period var det ok att bo borta från familjen och nu vill jag vara med dem. Men är öppen för att bo nån annanstans i framtiden också, men tror mitt säte är här...

//r
 
Men varför skriver du under med att du är stockholmare? Vad är grejen?

Och våldsamt: det kan man väl säga om områden i Göteborg också exempelvis? Även i Stockholm.
För att jag ville poängtera att egentligen vet jag inte så mycket om Malmö förutom det jag hör på nyheterna. Och det jag har hört och läst, verkar MMA värre än de andra städerna, just nu iaf.
http://www.dagensjuridik.se/2017/09...almo-tingsratt-i-topp-over-antalet-haktningar
 
Jag bor där jag bor för att min sambo bor här.
Nu har jag jobb här så då stannar vi. Min familj bor ca 30 mil bort, hans ca 15 minuter med bil.
Jag känner mig som hemma här i Falbygden. Det är lagom stort, nära till allt jag behöver och dessutom väldigt vacker natur.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
922
Senast: Queen
·
Kropp & Själ Jag funderar på om jag och sambon är rätt för varandra, hur vet man? Jag trivs inte helt på jobbet, tråkiga arbetsuppgifter och...
Svar
7
· Visningar
1 083
Senast: SaraXX
·
Äldre Hej! Jag är generellt dålig på matematik och att tänka klart juridiskt är inte min bästa förmåga just nu, så jag skulle blir jätteglad...
2
Svar
35
· Visningar
4 853
Senast: lbb
·
Hemmet Hur hade ni gjort? Ni bor i ett gammalt hus(torp) på en skogsgård! Ett litet hus som är allt annat än modernt/renoverat. Huset hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 302
Senast: Raderad medlem 6459
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp