Vårtecken 2021

MiniLi

Trådstartare
Utetemperaturen ger ju inga vårkänslor direkt, men jag känner att jag har ett stort behov av att få upp förhoppningar inför våren!
Har ni märkt några tidiga tecken på att våren kanske kommer någon gång ändå?

Min katt har börjat fälla och hästen brunstar, det måste ju räknas som tidiga vårtecken ändå :D:love:
 
Utetemperaturen ger ju inga vårkänslor direkt, men jag känner att jag har ett stort behov av att få upp förhoppningar inför våren!
Har ni märkt några tidiga tecken på att våren kanske kommer någon gång ändå?

Min katt har börjat fälla och hästen brunstar, det måste ju räknas som tidiga vårtecken ändå :D:love:

Hästarna är superbrunstiga (vi har sju ston och två valacker, så de har det lite sjåigt) och tjurarna har börjat göra glada krumsprång. Känns ändå lite, lite hoppfullt. Mitt ena sto fäller också, men hon är helklippt, så det är små, små strån bara. Det var länge sedan jag längtade så mycket efter våren som detta år, skyller på att vi fick dubbel vinter i år då vi inte hade vinter i fjol.
 
Hästarna är superbrunstiga (vi har sju ston och två valacker, så de har det lite sjåigt) och tjurarna har börjat göra glada krumsprång. Känns ändå lite, lite hoppfullt. Mitt ena sto fäller också, men hon är helklippt, så det är små, små strån bara. Det var länge sedan jag längtade så mycket efter våren som detta år, skyller på att vi fick dubbel vinter i år då vi inte hade vinter i fjol.
Min häst har inte börjat fälla än men hon har brunstklet som rinner längst med hela bakbenen istället :laugh::yuck:
Längtar också jättemycket till våren. Så trött på att frysa!
 
Här har fåglarna börjat kvittra en hel del, särskilt talgoxen (eller ja, det är den jag enkelt kan urskilja från de andra i alla fall). Det blir också märkbart ljusare för var dag som går. Man känner dessutom att solen värmer! Igår så droppade det från taken när solen låg på och värmde upp snön trots minusgrader.
Innan snön kom så hade dessutom Snödropparna hunnit börja sticka upp och Julrosorna står i knopp i rabatterna. :)
 
Jag har hört fåglar! Katt och hästar har börjat fälla (även om det i sig inte är något som jag har några positiva känslor för, snarare att det är det värsta med våren - hår överallt :p). Och oavsett om man kan kalla det vårtecken eller inte när det trots allt är kallt som satan, så märks det i alla fall att solen värmer (framför allt inomhus, katten har börjat ligga och sola på soffans ryggstöd igen) och bara det att den är framme tycker jag är underbart härligt i sig!

Och så det jag tycker är det mest positiva så här långt: att det är märkbart ljusare, även på morgonen! Det är inte längre kolsvart när jag stiger upp och jag behöver inte tända upp alla lampor och ha dem tända långt in på morgonen/förmiddagen längre.
 
Och nu när jag precis skrivit ovan ser jag att mina skator är tillbaka i sitt träd utanför mitt sovrumsfönster. De har enorma bon där, som de brukar bygga på varje vår (så de brukar kämpa, med kvistar nästan större än dem själva). En var förbi och inspekterade bygget nyss, och kom sen tillbaka med en ny kvist som den lyckades lirka in någonstans långt inne i högen. :)

2A8AEB61-4264-4172-B811-0054AB043FE0.jpeg
 
Och nu när jag precis skrivit ovan ser jag att mina skator är tillbaka i sitt träd utanför mitt sovrumsfönster. De har enorma bon där, som de brukar bygga på varje vår (så de brukar kämpa, med kvistar nästan större än dem själva). En var förbi och inspekterade bygget nyss, och kom sen tillbaka med en ny kvist som den lyckades lirka in någonstans långt inne i högen. :)

Visa bifogad fil 64638

Åh, det här påminner mig om att vi pronto måste sätta nät över skorsten så att vi slipper kaj-paret där i år igen.
 
Mmm, gick utmed ett solbelyst skogsbryn på lunchen i kanten av en åker. Full sol och den har redan gjort sin verkan, all snö har sjunkit ihop betydligt de senaste dagarna och vid skogsbrynet var det riktigt behagligt att gå. Trots flera minusgrader var promenaden snarare för varm än för kall.
 
Till och med en norrbottning märker av tecken, även om det handlar mer om tecken på vårvinter (bästa som finns :love:). Solen värmde bra när vi promenerade på isen igår och under förra veckans resa till Kiruna kvittrade massor av småfåglar utanför hotellet på morgonen. Och hundSkrället påminner om att det är dags att fälla ner persienner nattetid på helgerna, annars anser han att det är morgon strax efter 06 pga ljuset :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 356
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 310
Senast: Linn-Nora
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 929
Senast: __sofia__
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 526

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp