Vårterminens tävlingar

Tulip

Trådstartare
Nu har vi passerat nyår så det är dags för en ny tävlingstråd. Fyll på när ni har varit ute och visat upp er :).
 
Ingen som varit ute än? Vi har första tävlingen inplanerad om 1,5 vecka. Vet inte riktigt hur jag tänkte när jag anmälde, vi är inte hundra igång eftersom vädret varit struligt. Men, det är väl bara att rida och se glad ut!
 
Ingen som varit ute än? Vi har första tävlingen inplanerad om 1,5 vecka. Vet inte riktigt hur jag tänkte när jag anmälde, vi är inte hundra igång eftersom vädret varit struligt. Men, det är väl bara att rida och se glad ut!
Samma här! Första start första helgen i mars, och ingen tillgång till ridhus :-D Men jag rider också och ser glad ut!
 
Jag tar mig inte ut förrän sista helgen i april. Är en tävling här nästa helg men jag har inte råd att lösa licenser eller startavgifter. Tröstade mig med en PnR idag på hemmaplan. Burb gick en LB2 och tramsade en massa så det blev blygsamma 60%. Barb var däremot en stjärna! Red FEI inledande MsvB med henne på nästan 64% och en riktigt bra känsla!
 
Här är en till som hoppas på start den 3/3 med hopplös förberedning. :o
Först var hästen öm i en hov typ en vecka. Sen hann jag rida två gånger innan vi åkte på semester en vecka (fast hästen hålls igång av medryttaren), hemma på måndag, hoppas kunna hinna rida för tränaren torsdag och hoppas på start lördag. :p
Om hästen fortfarande är ok och om det inte kommer snö eftersom transporten bara har sommardäck (varför skulle det bli 10 minus i Dk nu när det inte varit det på hela vintern :banghead:)
Vill så gärna iväg, inte startat sedan december 16 pga graviditet och mammaledighet så tänker starta så länge hästen är ok bara för att komma ut igen. :d
 
Gjorde årsdebuten i tisdags förra veckan. På Göteborg Horse Show! :p:D:p I höstas blev vi 8a i finalen på Breeders Trophy. De 6 bästa får delta i Göteborg. En strök sig och en tackade nej, så jag och Viol fick delta!
Kunde satt mkt mer tryck i traven och gjort som jag först planerat att sätta fullt tryck i även mellantraverna och inte bara i sista ökade traven som jag blev rådd till, men vi hade en ren fin takt och känslan var underbar genom hela programmet, lite spänning i början på travprogrammet bara innan hon var relaxed och njöt av det hela precis som jag :love: Jag var så fantastiskt jäkla nöjd när vi gjort halt hälsning! Inga misstag, bara en härlig känsla av att vara ett på denna magiska arena :heart

28167883_10155144912850951_7902369580175904114_n.jpg

28377729_10155144865540951_2803829770476732210_n.jpg

28168479_10155144920420951_2959372119032957533_n.jpg

28379441_10155145067170951_2541450808254045788_n.jpg

28378247_10155145068865951_7519471953371719719_n.jpg
 
Nu är årsdebuten avklarad! Och jag är så nöjd. Red LB:1, vårt favoritprogram. Fick 64,1% och väldigt trevliga kommentarer. Gillar den domarens sätt att döma och ge kommentarer, även de saker som inte är lika bra får trevliga kommentarer som är konstruktiva och gör att det är roligt att åka hem och fortsätta träna. Fegade lite i längningarna vilket visade sig på poängen, men det var medvetet valt. Tänkte det är bättre att få 6 och kommentar att övergången var tidig än att det blir omslag till korsgalopp och en 3:a. Nu ska jag kolla i tdb vad vi ska anmäla till härnäst!
 
Vi har debuterat idag! Fick 64.5 % i LC:2 vilket ju inte är så imponerande, men med tanke på att det var hästens första tävling någonsin så är jag jättenöjd med hur det gick. Vi blev faktiskt fjärdeplacerade med samma procent som trean, så han fick rosett och allt! :banana:

Sedan levde han rövare de första 15 minuterna på framridningen, men det är en annan femma ;)
 
Vi har också årsdebuterat igår! På sämsta sätt... haha. Har aldrig visat upp ett så dåligt program. Red msv C:1 och det var smått kaotiskt. Hästen var så sjukt laddad och spänd att han var överallt. Det var trav i skritten, galopp i traven, visade ingen skritt i enkla bytena, slog om i galoppökningarna och avslutade med att visa lite lätt tramp istället för att göra halt på sista uppridningen (hästen tycker att så länge man inte rör sig framåt är det en halt..). Fick trots detta några 7or på något galopparbete och ryggningen som räddade upp det hela lite, och vi slutade på 58,5% drygt. Har aldrig fått så dåliga procent i hela mitt liv.. Men, ett av målen med starten var att inte komma sist, och det gjorde vi i alla fall inte. Och precis som @Wilfa var domaren väldigt bra i sina kommentarer så man åkte inte hem och grävde ner sig, hon kunde ju lika gärna dömt ut oss eftersom vi misslyckades i alla de rörelser som hör till svårighetsgraden. Men hon väljer att skriva att hon ser att han är spänd och het och "oerhört svårpåverkad". Då känns det lite bättre :p
 
Jag har anmält till två tävlingar till nu, en om 2 veckor och en om 3 veckor. Gäller att passa på när det finns tävlingar väldigt nära med de klasser man vill rida
 
Har anmält mej till tävling om en månad, LC:1 och LB:1. Är lite fundersam till om jag ska rida LB. Trimmade lite igår och det var inte direkt uppmuntrande. Har inte trimmat så jättemycket i vinter så det är väl inte så konstigt kanske. Galoppen kändes kändes faktiskt bättre men jag tyckte det kändes springigt i traven. Har ingen p&r i närheten heller så det kanske är lika bra att köra. Nånstans måste jag ju börja. Målet för LB får väl bli godkänt i alla fall. Ska dividera lite med min tränare nästa vecka. Sen blir det tyvärr ingen mer dressyrträning förrän efter tävlingen.
 
Har anmält mej till tävling om en månad, LC:1 och LB:1. Är lite fundersam till om jag ska rida LB. Trimmade lite igår och det var inte direkt uppmuntrande. Har inte trimmat så jättemycket i vinter så det är väl inte så konstigt kanske. Galoppen kändes kändes faktiskt bättre men jag tyckte det kändes springigt i traven. Har ingen p&r i närheten heller så det kanske är lika bra att köra. Nånstans måste jag ju börja. Målet för LB får väl bli godkänt i alla fall. Ska dividera lite med min tränare nästa vecka. Sen blir det tyvärr ingen mer dressyrträning förrän efter tävlingen.
Jag tycker LB:1 är roligare att rida än både LC:1 och LC:2, mer saker som händer och inte så mycket transportsträckor. Om du funderar på att bara rida ett program, välj det som passar dig och hästen bäst och strunta i om det är LC eller LB. Lycka till!
 
Jag tycker LB:1 är roligare att rida än både LC:1 och LC:2, mer saker som händer och inte så mycket transportsträckor. Om du funderar på att bara rida ett program, välj det som passar dig och hästen bäst och strunta i om det är LC eller LB. Lycka till!
Jag har ju ett tag till på mej att bestämma mej. Men ska försöka hålla mej till planen.
 
@nightcrawler Vad är det du tycker känns svårare i LB1 mot LCn? Egentligen är det inte så stor skillnad och det som kan vara svårast är väl kanske mellangaloppen? Ett tips då är att bara strunta i att göra skillnaden och ta en 5a på det. Annars tycker jag att LB1 ger mer flyt i ridningen än vad LC gör.
 
@nightcrawler Vad är det du tycker känns svårare i LB1 mot LCn? Egentligen är det inte så stor skillnad och det som kan vara svårast är väl kanske mellangaloppen? Ett tips då är att bara strunta i att göra skillnaden och ta en 5a på det. Annars tycker jag att LB1 ger mer flyt i ridningen än vad LC gör.
Mellangaloppen och så har jag fått för mej att jag skumpar och flänger till höger och vänster i mellan traven. Det sitter väl mest i huvet. Är osäker på min egen kapacitet. Självförtroendet är väldigt lågt. Så det är nog lite därför som jag tvekar. Tycker annars att LB1 är ett lite roligare program.
 
Nu har jag klarat av säsongens andra tävling. Väldigt nöjd med hästen, ett avbrott i ena galoppen men i övrigt helt ok känsla. Tyckte jag fick ganska dåligt betalt, bara strax över 60%, men vet av tidigare erfarenhet att det är en domare som inte är givmild med poängen mot mig. Så, tar med mig att jag hade bra känsla, tittar på filmen och taggar vidare för nästa tävling som är redan på lördag :o:D
 
Nu har jag klarat av säsongens andra tävling. Väldigt nöjd med hästen, ett avbrott i ena galoppen men i övrigt helt ok känsla. Tyckte jag fick ganska dåligt betalt, bara strax över 60%, men vet av tidigare erfarenhet att det är en domare som inte är givmild med poängen mot mig. Så, tar med mig att jag hade bra känsla, tittar på filmen och taggar vidare för nästa tävling som är redan på lördag :o:D

Den domaren är aldrig speciellt givmild mot någon :angel:
 
Den domaren är aldrig speciellt givmild mot någon :angel:
Dömer bara snällt mot vissa verkar det som. Men, tur att det kom en person och berättade för mig att överdomaren hade sagt att min häst såg välriden ut, det blev jag glad för! Var du också och tävlade i dag?
 

Liknande trådar

Tävling Vet att det finns en gammal tråd om detta, men det kan väl vara kul att starta upp en ny😉 Så, vad är det sjukaste/värsta som ni sett...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 734
Senast: corzette
·
  • Artikel
Hästnyheter Nästan varannan hästägare känner sig otrygg när de passerar trafikerade vägar med sin häst och 69 procent uppger att deras hästar har...
Svar
8
· Visningar
1 231
Senast: Shaggy
·
  • Artikel
Hästnyheter Över 100 000 mun- och nosgrimmekontroller genomfördes på svenska tävlingar under 2023. Det visar ny statistik som Svenska...
Svar
0
· Visningar
148
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Både Folksam Elitallsvenska och Folksam Ponnyallsvenska laddar för ny tävlingshelg. Hittills har årets klasser många gånger varit...
Svar
0
· Visningar
62
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp