"Vårtor" hos hund

karamba

Trådstartare
Min ena hund har fått som små hudfärgade "knölar" på två ställen på kroppen. Jag skulle inte säga att det är vårtor riktigt, dom är inte direkt utstickande från kroppen och dom syns egentligen inte, men dom känns. Hunden är en 4-årig hanhund, har haft en del magproblem i sitt liv och fungerar i dagsläget bra på ett vetefritt torrfoder.

Knölarna är mindre än en ärtas storlek, den största är ungefär som en halv ärta. Han är inte öm där och det finns ingen hudirritation. Är det något jag bör kolla upp eller räcker det att jag har uppsikt så dom inte förändras eller växer?

Har funderat på vårtor eller fettknölar men jag vet inte riktigt :cautious:
 
Är du osäker så kontakta veterinär.

Ja självklart, det var mer att jag tänkte dels om det kunde vara foderrelaterat eller något insektsbett till exempel. Nu verkar den första "knölen" ha försvunnit, jag vet att den satt fram på typ bogen och där hittar jag ingenting längre. Den lite större bak på höften är däremot kvar.

Jag vågar nog avvakta tills nästa vecka innan jag kontaktar veterinär, med tanke på att den första har försvunnit :) skulle den förändras eller bli större känns det förstås mer brådskande.
 
Det är ganska vanligt att de kan få små bulor av insektsbett eller fästingar. Min ena hund får till exempel riktigt stora bulor när hon haft en fästing.
Mest troligt något sådant om de försvinner.
 
Det är ganska vanligt att de kan få små bulor av insektsbett eller fästingar. Min ena hund får till exempel riktigt stora bulor när hon haft en fästing.
Mest troligt något sådant om de försvinner.

Jo men jag tycker att jag har bra koll och brukar söka igenom hundarna på kvällarna, men visst kan jag ha missat :crazy: Jag ska försöka leta efter den första knölen igen, men hittade ingenting igår så förhoppningsvis är det något som försvinner av sig själv
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har läst allt jag kunnat hitta om s.k. skimmelknölar men det mesta jag läser handlar om den godartade varianten. En knöl stor som en...
Svar
12
· Visningar
6 086
Senast: Kaffekakan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Valp 2024
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp