Glimfeather

Trådstartare
Jag tror min älskling har fått vårtor på tandköttet... Det är inte farligt va? Tänkte åka till vet och ta bort dem så fort jag får råd för de växer ju...

sedan har han en knöl på ryggen med... tror det är var i den, den är platt och hård och under huden precis, han har haft den sen i somras, tror det är efter en fästing. Han mår inte dåligt av den eller nåt sånt, behöver jag oroa mig då? den har inte växt heller.
 
Sv: vårtor

Jag tror inte att du behöver vara orolig.
Han har ju inga problem med det.

Fast ja..
Jag är ju inget proffs precis... :crazy:
 
Sv: vårtor

Min ena hund fick vårtor på både tandkött och på nosen. De växte ganska så snabbt och de största blev som en liten ärta i storlek. Vet. gör oftas inget åt vårtorna, de försvinner efter 2-3 veckor av sig själva.

Jag fick tips att vänta ut dem och de försvann och har inte kommit tillbaka.


Knölen du känner kan vara från en talgkörtel. Ser du ett litet lite ingångshål någonstans på knölen? Försök att trycka och se om det kommer ut lite benvitt kladd. :crazy: I så fall är det inget att bry sig om. De kommer troligen fler.
Är din hund lugn kan man ge lugnande och plocka bort den, annars krävs sövning och det anser i alla fall jag som en onödig risk för något helt ofarligt.

Men det är bara gissningar, det du beskriver påminner väldigt mkt om vad mina hundar haft tidigare. Lycka till!
 
Sv: vårtor

okej, låter det vara då :) så lite som det är :D

Tror med att det är en talgkörtel, det finns ett lite "hål" vår stora får såna och de brukar jag klämma bort men sirius har ont i sin så jag får inte klämma så mycket på den.
 
Sv: vårtor

Man ska dock se upp med talgkörtlar. De blir lätt infekterade. Det bästa då är att göra en liten operation och ta bort dem (ja, hos veterinären alltså).
Min vet. brukar ta bort vårtorna ur munnen på hunden, ibland kan de bli väldigt stora. Men det är som sagt olika från hund till hund och veterinär till veterinär.
 
Sv: vårtor

är det var i är det väl redan en infektion skulle jag tro... men jag ska avvakta ett tag till (han störs ju inte av den) och åker till vet om det blir värre, samma med vårtorna, de är pyttesmå.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 064
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ TW: sexuella övergrepp Gammal användare nytt nick. När jag var 11 blev jag utsatt för övergrepp på nätet. En man som sa åt mig vad jag...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
4 842
Senast: Filit
·
L
  • Artikel
Dagbok En sak som jag inte kan få bort från hjärnan som jag blir så jävla ledsen för är att det är så JÄVLA orätt vist 😭 För att egentligen så...
Svar
18
· Visningar
1 757
Senast: LiviaFilippa
·
Hundträning Min mamma gick plötsligt bort i söndags och jag har därför hennes 4-åriga mittelspitz hos mig just nu. Han har i princip aldrig lämnats...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 403
Senast: Vassi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp