Varulvslekbuketräff! [Varulvslek]

Status
Stängd för vidare inlägg.
Apropå detta med roller som dör.

Jag tänker på när ulvarna får en spionrad.
Kan de få en spionrad fast spionen har dött?
Det är ju typiskt en sån sak som kan vara bra att skriva ut. Jag tror att i en lek jag var ulv så fick vi rad trots att spionen dog tidigt (*tror* min hjärna är ju som den är så jag kan ha fel)

Jag brukar tänka att det är fristående från varandra, kallar det spionrad bara för att det ska bli tydligt vad de får. Jag har nog inte reflekterat över möjligheten att ulvarna inte ska få infon fast spionen dör faktiskt. Men ja, det är ju tydligen något som behöver förtydligas eftersom vi tänker så olika, det är nog bra att få tydligare. :D
 
Samma sak med jultomten - brevbäraren.

Det kan ju vara bra att skriva i rollbeskrivningen om paket som är utdelade när rollen dör kommer fram eller inte. Och jag tycker att det kan vara olika - men det är bra om det står antingen i lekstart eller när personen dör - typ: cirkus, brevbäraren blev lynchad och eventuella paket kom ändå fram till destinationen - eller cirkus, jultomten blev lynchad och eventuella paket kom inte fram till destinationen

Jättebra förslag! Jag tänkte ju att det är givet att brevbäraren är död - kan inte dela ut paket, så jag skrev inte ut det. Hade jag såklart gjort om jag trott att andra kunnat tänka annorlunda.
 
För mig ser det ut såhär:

Till DagDL
1, Röstfifflare, BM stopp av lynch, spökets röst. (Dvs alla roller som påverkar den pågående röstningen.)
2, Röstningen
3, Brevbärare (Dvs alla roller som har dagDL som DL och inte påverkar röstningen.)

Till NattDL
1, Ängel, rollen-jag-inte-kommer-ihåg-vad-hen-heter-men-som-kan-stoppa-en-lynch. (Dvs alla roller som påverkar ulvarnas förmåga till käk.)
2, Nattkäk från lyan.
3, Spion, Siare, storbonde, Häxa, Trollkarl (Dvs alla roller som har nattDL som DL och som inte påverkar nattkäket.)

Och @Niyama jag ser inte skillnaden i tex en trollkarl, den har ju skickat iväg sin förtrollning, den bara levereras efter DL? Samma med förhäxningen, den bara levereras efter DL? Jag tycker inte att det ska vara så, utan den som skickar måste ju leva vid DL för att det ska gå, i mitt tycke då.

Med din uppställning ser det ju ut just som att paket går iväg även om brevbäraren dör vid dagDL eftersom paketet redan är skickat då. Om en häxa skickar ut en förhäxning vid nattDL (t.ex. 23.00) och sen dör 23.01 så ja, då gäller förhäxningen givetvis, det skedde ju innan häxan var död och det den skickat iväg påverkar ju leken och inte häxan själv.
 
Jättebra förslag! Jag tänkte ju att det är givet att brevbäraren är död - kan inte dela ut paket, så jag skrev inte ut det. Hade jag såklart gjort om jag trott att andra kunnat tänka annorlunda.

En sak till iom detta - det kan vara flexibelt - så att om den ena eller andra sidan har gjort något nära gränsen så kan det vara ett litet verktyg för LL att drabba den sidan, lite beroende på vem som fått paketet också. Om ni fattar hur jag tänker

När Matmissbrukaren var jultomte så fick ju jag både paket och förmåga som tomtenisse - även fast hon dog i den DL. Så det är olika men bra att informera
 
Nej, t.ex. en siare får ju svaret efter DL och är ju alltså död då. Paketet skickas iväg till DL och levereras efter DL dvs endast mottagaren behöver vara vid liv då.
Det är ju upp till varje LL hur de anser att det fungerar. Så det är ingen miss från Mammas sida. Jag håller som sagt med Mammas i det här, för min del så dog Matmissbrukaren vid DL, och alltså inte en minut över. Paketet skickas vid DL. Detta går inte om paketskickaren är död.

I övrigt tycker jag inte du ska vara ledsen. Jag hoppas du vill vara med i fler lekar, för åtminstone jag gillar dig. Men det skulle nog vara bra om du försöker låta bli att ta saker personligt. Det är sällan menat som det.
 
Med din uppställning ser det ju ut just som att paket går iväg även om brevbäraren dör vid dagDL eftersom paketet redan är skickat då. Om en häxa skickar ut en förhäxning vid nattDL (t.ex. 23.00) och sen dör 23.01 så ja, då gäller förhäxningen givetvis, det skedde ju innan häxan var död och det den skickat iväg påverkar ju leken och inte häxan själv.

Hur menar du? Om personen dör vid 2 kan den inte bruka sin förmåga vid 3? Det där är ju nummerordningen saker händer i, om en person dör vid 2 lever hen inte för att bruka sin förmåga vid 3.

Och jag håller inte med - överlever häxan inte natten kan hon inte skicka iväg sin förhäxning. Så där tycker vi verkligen helt olika. Men det kan ju vara bra att veta hur de olika LL gör, så att alla vet. Alla behöver ju inte göra samma, bara vi blir bättre på att informera.
 
Det är ju upp till varje LL hur de anser att det fungerar. Så det är ingen miss från Mammas sida. Jag håller som sagt med Mammas i det här, för min del så dog Matmissbrukaren vid DL, och alltså inte en minut över. Paketet skickas vid DL. Detta går inte om paketskickaren är död.

Fast precis på DL kan folk fortfarande ändra röster? Det är ju en minut över som resultatet är definitivt, och då är paketet redan skickat. Visst kan man göra annorlunda men då bör det också framgå tycker jag.

I övrigt tycker jag inte du ska vara ledsen. Jag hoppas du vill vara med i fler lekar, för åtminstone jag gillar dig. Men det skulle nog vara bra om du försöker låta bli att ta saker personligt. Det är sällan menat som det.

Fint att nån gör det :up: Som sagt mår jag nog för dåligt för att leka och då blir det lätt att ta saker personligt, särskilt som det aldrig förekommit under de år jag spelat. Och sen när det vrids till att vi i lyan varit så otrevliga... visst Mammas är ju helt fri att uppfatta det så, men vi skrev inget ovanligt. Bara sånt som man ofta får pm om som LL. Och nu låter det som att VI varit några monster.
 
En sak till iom detta - det kan vara flexibelt - så att om den ena eller andra sidan har gjort något nära gränsen så kan det vara ett litet verktyg för LL att drabba den sidan, lite beroende på vem som fått paketet också. Om ni fattar hur jag tänker

När Matmissbrukaren var jultomte så fick ju jag både paket och förmåga som tomtenisse - även fast hon dog i den DL. Så det är olika men bra att informera

Fast om det är flexibelt kommer ju de andra veta att du gör om till någons fördel, om de vet din grundinställning? :)

Angående sista stycket: Tro det eller ej, men jag läste faktiskt det här efter mitt svar till Niyama! :rofl:
 
Hur menar du? Om personen dör vid 2 kan den inte bruka sin förmåga vid 3? Det där är ju nummerordningen saker händer i, om en person dör vid 2 lever hen inte för att bruka sin förmåga vid 3.

Och jag håller inte med - överlever häxan inte natten kan hon inte skicka iväg sin förhäxning. Så där tycker vi verkligen helt olika. Men det kan ju vara bra att veta hur de olika LL gör, så att alla vet. Alla behöver ju inte göra samma, bara vi blir bättre på att informera.

Nu fattade jag din lista. För mig händer flera saker samtidigt,annars bör ju brevbärarens DL vara nån minut efter dagDL.
 
Fast precis på DL kan folk fortfarande ändra röster? Det är ju en minut över som resultatet är definitivt, och då är paketet redan skickat. Visst kan man göra annorlunda men då bör det också framgå tycker jag.

Och vid DL kan folk fortfarande ändra val, så jag ser inte skillnaden.

Folk tycker ju olika, så du behöver inte försöka få din syn att framstå som norm. På dig låter det som att ditt sätt är norm och att jag som avviker som ska informera om det, fast det framkommer att flera olika sätt finns att se på saken och jag föreslår att alla ska bli tydligare på att informera. Och sedan är jag konstig som uppfattar det om otrevligt?
 
Nu fattade jag din lista. För mig händer flera saker samtidigt,annars bör ju brevbärarens DL vara nån minut efter dagDL.

Det är ju samtidigt men ändå inte samtidigt. När du är LL sätter du min trea som din två enligt listan, men det betyder inte att du sätter brevbärarens DL till 21:59 och dagDL till 22:00, utan bara att din lista ser annorlunda ut.
 
Fast jag har nog bara spelat på Mammas sätt med paket. Om ulvarna käkar en vid DL så går inget ut från den spelaren.
Ordning vid natt DL:
1. ulvar äter
2. andra saker som händer skickas ut, t.ex sior osv.
 
Och vid DL kan folk fortfarande ändra val, så jag ser inte skillnaden.

Folk tycker ju olika, så du behöver inte försöka få din syn att framstå som norm. På dig låter det som att ditt sätt är norm och att jag som avviker som ska informera om det, fast det framkommer att flera olika sätt finns att se på saken och jag föreslår att alla ska bli tydligare på att informera. Och sedan är jag konstig som uppfattar det om otrevligt?

Om man frångår hur det brukar vara i lekar tycker jag att man ska informera om det ja. Vi är ju flera som aldrig varit med om den demonades roll skrivs ut. När det inte skett på flera år måste du väl ändå hålla med om att normen är att det inte skrivs ut? Ang. brevbäraren så ja, uppenbarligen behöver alla bli tydligare men jag har aldrig varit med om din variant faktiskt, men då har ju inte brevbäraren varit så vanlig heller. Det känns ju också ärligt talat när det var jag som drabbades av båda sakerna, och nej det känns inte som en slump. Dessutom försöker du sprida hur jävliga och arga vi i lyan varit. Som sagt kan du ju uppfatta det så, men jag tycker vi skrev sånt som ofta skrivs till LL (jag har fått massor av liknande pm när jag varit LL) och det känns ganska ledsamt att de försöker få det att framstå som något elakt och över gränsen.
 
Fast om det är flexibelt kommer ju de andra veta att du gör om till någons fördel, om de vet din grundinställning? :)

Angående sista stycket: Tro det eller ej, men jag läste faktiskt det här efter mitt svar till Niyama! :rofl:

Ja exakt OM det är flexibelt så är det ett verktyg. Fast det knepiga är om ingen av sidorna behöver "straffas" just när detta inträffar då är det ju alltid en fördel/nackdel för en av sidorna beroende på hur man väljer att göra. Så summa sumarum är att det bästa är nog att tala om från början hur man tänker att rollen funkar
 
@Niyama Jag skulle ju kunna ta det personligt att du vägrar att acceptera att jag flera gånger bett om ursäkt för att jag tabbade mig angående att jag inte skrev ut att jag skulle skriva ut rollen på den som demonades, och förklarade vad det berodde på, men varför ska jag göra det? Jag känner mest att du måste ha något personligt emot mig eftersom du hugger så på en gång, och det känns ledsamt men om du ogillar mig så vad ska jag göra åt saken?

Jag fattar helt ärligt inte. Jag kör efter en ordningsföljd som jag haft alla lekar jag hållit (dvs att om en roll inte påverkar lynch eller käk så räknas den efter lynch eller käk), och nu ska jag ändra mig för att det är dig det drabbar? Att du inte uppmärksammat det under mina tidigare lekar är ju olyckligt, men jag har inte uppmärksammat din variant heller så det är nog inget man tänker på?

Jag tyckte det, och sedan blev jag irriterad när det skrevs i tråden att jag förstört för lyan, annars hade jag nog inte skrivit ut det utan bara tagit det. Men det betyder inte att det är ok.
 
Ja, visst är det en bedömning från fall till fall. Det är därför jag brukar pm:a aktuell LL för att dubbelkolla om jag är osäker. Anklagelser?! Jag har skrivit att jag skulle räkna det som hint om jag var LL. Jag sitter och väntar på ett telefonsamtal och kommer inte ha tid att gå igenom leken förrän senare.
Det ska vara kul och leka inte ett jobb som ska kontrolleras och godkännas. Visst är det rimligt att fråga om man är osäker men i mina ögon ska det vara i undantagsfall. Med all den här hätska stämningen och att man tar leken på blodigt allvar så vet e katten om jag vill vara med.
 
Ja exakt OM det är flexibelt så är det ett verktyg. Fast det knepiga är om ingen av sidorna behöver "straffas" just när detta inträffar då är det ju alltid en fördel/nackdel för en av sidorna beroende på hur man väljer att göra. Så summa sumarum är att det bästa är nog att tala om från början hur man tänker att rollen funkar

Ja, fast om man kan ha det flexibelt och som LL inte uttryckt en åsikt (vi är ju flera som gjort det nu tex) så kan det vara en bra variant. :)
 
Ja, fast om man kan ha det flexibelt och som LL inte uttryckt en åsikt (vi är ju flera som gjort det nu tex) så kan det vara en bra variant. :)

Ja visst är det!

Jag har ibland funderat på detta med att straffa ena eller andra sidan.
Jag har nog i princip aldrig märkt att det sker - och det är ju ett bra betyg åt er som är LL.
 
Ja visst är det!

Jag har ibland funderat på detta med att straffa ena eller andra sidan.
Jag har nog i princip aldrig märkt att det sker - och det är ju ett bra betyg åt er som är LL.

Jag straffar inte så ofta men när jag väl gör det brukar det vara rejält. Typ kicka någon. :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 023
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
13 015
Senast: Lobelia
·
Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
23 949
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
20 635
Senast: Klara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp