Vasaloppsveckan 2019!

Tyvärr inte, men det låter superspännande! Och imponerande att åka båda. Har du åkt något av loppen förut?

Det närmaste jag kommer Vasaloppet är Ica-klassikerns "Vasaloppsdel", som jag dock får köra på rullskidor pga obefintlig vinter här. Men liksom med Vätternrundan - som jag gjort förut i Ica-klassikertappningen - så fattar man vilka galet långa sträckor det är när man får dela upp dem på massor av korta pass för att få ihop sammanlagt 90 km (eller på cykel 30 mil). Jag har hållit på med 4 km-rundor på rullskidorna i ett par veckor nu och har precis avverkat en tredjedel av totalsträckan... :D
 
Följde det lite på tv, har aldrig åkt skidor i hela mitt liv så inte så aktuellt med vasaloppet. Grymt imponerad av dig @strawberrysylt både att persa med så mycket i Tjejevasan och att åka Vasaloppet idag förstod att det var fruktansvärt jobbiga förutsättningar. De intervjuade några som hade åkt riktigt många vasalopp och de sa att det var de sämsta förhållanden och det jobbigaste vasalopp som de åkt någon gång. Hoppas du får fira ordentligt när du återhämtat dig! Är Tjejvasan lika lång som riktiga vasaloppet? Har förstått att det finns många olika typer av lopp som öppet spår och inte riktigt förstått om alla är lika långa?
 
Följde det lite på tv, har aldrig åkt skidor i hela mitt liv så inte så aktuellt med vasaloppet. Grymt imponerad av dig @strawberrysylt Är Tjejvasan lika lång som riktiga vasaloppet? Har förstått att det finns många olika typer av lopp som öppet spår och inte riktigt förstått om alla är lika långa?

Det finns lopp på allt mellan 900m för de allra yngsta via 9 km för de som vill prova på, några olika kortare ungdomsvarianter, olika långa beroende på ålder. Sedan de allmänna på 30km, tjej och kortvasan. Sen halvvasan på 45km, stafettvasan där man är lag om fem pers som åker varsin sträcka mellan Sälen och Mora och sen de fyra fullängdsloppen på 9 mil, vasaloppet, öppet spår, 2st och nattvasan.
Så det är bara att välja lämplig längd. 😁
 
Tack @Kirre för ett utförligt svar! Nattvasa låter spännande men också lite otäckt att åka på natten.
Tror det är en jättehäftig upplevelse. Man åker i par och det är enda loppet det är tillåtet att skejta i. Övriga går i klassisk stil. Man måste ha viss utrustning med sig samt gps. Så det är bra säkerhetstänk. :)
 
TACK @Kirre och @nickan1 och @Kakis !

Ja, jag gjorde det!!!

Ja, hörde att förutsättningarna va väldigt dåliga, men själv har jag inget att jämföra med, vilket kanske var bra? :p

Kom i mål på 11.27, vilket jag är jättenöjd med!! Hade räknat med 12-13 h. Stod i kö i backen upp till högsta punkten i 1,5 h och hade 10 mins marginal till repet i Smågan :O (fast hörde sen att det flyttats 20 minuter).
 

Bifogade filer

  • 20190303_215054.jpg
    20190303_215054.jpg
    35,6 KB · Visningar: 25

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 538
Kropp & Själ Har en äldre person som inte har många år kvar till pensionen som drar på sej offerkoftan så fort hen inte gör som "hen ska" Oavsett vad...
Svar
8
· Visningar
1 168
Senast: Mabuse
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
19 264
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 408
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp