Wille

Trådstartare
Torkar våt ved inne i boden om man staplar in den när den är våt? Jag har så svårt att komma till skott och stapla ved själv när det är torrt väder. Och när boendestödet är här kan det regna.
 
Ja, det kvittar om den är blöt eller inte när du staplar den, så länge den står torrt så kommer den att torka. Förutsatt att du staplar ordentligt och inte bara häller den i en hög.
Jaha, intressant. Jag trodde att den torkade bättre i en hög eftersom den ligger luftigare då.

Men nu har jag inte riktigt plats att lägga det i en hög ändå, utan får stapla för att få plats.
 
Jaha, intressant. Jag trodde att den torkade bättre i en hög eftersom den ligger luftigare då.

Men nu har jag inte riktigt plats att lägga det i en hög ändå, utan får stapla för att få plats.
Det beror ju på hur luftigt du staplar, men oavsett så avdunstar det mesta av fukten från ändarna på vedträt, så de ska helst alla ha dem fria så att säga. Sen är det bra att lämna lite luckor i stapeln också, så att de inte ligger helt tätt. Barken uppåt är bra om det ibland kan komma regn eller snö in i skjulet, då rinner fukten av barken istället för att sugas upp av trät.

...men du behöver inte tänka på allt det här. Jag är så petig så det är ingen som vill hjälpa mig att stapla ved längre:angel:
 
Är veden torr när du får den och om det sedan råkar regna på den är det absolut inga problem. Är den fuktig när du får den är det bra om du staplar den med klyvytan uppåt så att fukten kan Stiga upp från veden (står det i alla fall i vår vedbok 😄)
 
Är veden torr när du får den och om det sedan råkar regna på den är det absolut inga problem. Är den fuktig när du får den är det bra om du staplar den med klyvytan uppåt så att fukten kan Stiga upp från veden (står det i alla fall i vår vedbok 😄)
Den är nog inte helt torr när jag får veden då den antagligen är rätt nyhuggen då. En del klabbar saknar klyvyta då de är runda.
 
Vad syftar du på, stapel eller huruvida den är blöt när det staplas?
Du svarade delvis på det medan jag skrev...
Det räcker inte bara med att det är en torr plats. Det behöver vara luftväxling också. Beroende på vad det är frågan om för bod så kan det hända att den är för tät. Och staplingen kan också bli för tät (beroende på hur en gör och vad det är för ved osv...)
 
Du svarade delvis på det medan jag skrev...
Det räcker inte bara med att det är en torr plats. Det behöver vara luftväxling också. Beroende på vad det är frågan om för bod så kan det hända att den är för tät. Och staplingen kan också bli för tät (beroende på hur en gör och vad det är för ved osv...)
I min värld är en vedbod byggd med exceptionellt god luftcirkulation i åtanke. I princip galler/staket med tak. Så mina råd var utifrån det.
 
Den är nog inte helt torr när jag får veden då den antagligen är rätt nyhuggen då. En del klabbar saknar klyvyta då de är runda.

Hur länge har du haft veden? Det är ingen idé att elda med surved.

Det är fruktansvärt oekonomiskt. Klubbarna bör du klyva innan du bär in dom.

Annars spelar det ingen roll om det regnar när du bär in dom bara du staplar dom luftigt.
 
I min värld är en vedbod byggd med exceptionellt god luftcirkulation i åtanke. I princip galler/staket med tak. Så mina råd var utifrån det.
Jag har två vedbodar. Den lilla är glest byggd. Den större är en del av min lada och väggarna är täta. Det är i den större jag ska ha in den här veden.
Hur länge har du haft veden? Det är ingen idé att elda med surved.

Det är fruktansvärt oekonomiskt. Klubbarna bör du klyva innan du bär in dom.

Annars spelar det ingen roll om det regnar när du bär in dom bara du staplar dom luftigt.
Leveransen kom i april.

Jag har ved som är äldre än den ved jag fått i år och som bör räcka denna säsong. Men jag behöver låna hem en vedklyv eftersom veden i lillboden inte är färdigkluven. Det vet jag inte riktigt när jag ska orka ta tag i.
 
Jag har två vedbodar. Den lilla är glest byggd. Den större är en del av min lada och väggarna är täta. Det är i den större jag ska ha in den här veden.
Då kanske det är en annan femma. Om veden är torr, men det råkar regna när ni tar in den, hade jag nog bara lämnat dörren öppen ett par varma dagar. Är veden faktiskt blöt i själva trät hade jag inte tagit in den.
 
Då kanske det är en annan femma. Om veden är torr, men det råkar regna när ni tar in den, hade jag nog bara lämnat dörren öppen ett par varma dagar. Är veden faktiskt blöt i själva trät hade jag inte tagit in den.
Borde inte träet ha torkat under sommaren?
 
Jag har två vedbodar. Den lilla är glest byggd. Den större är en del av min lada och väggarna är täta. Det är i den större jag ska ha in den här veden.
Bara se till att du staplar veden så att luft fritt kan cirkulera runt på alla sidor, alltså inte intill en vägg eller så, så skall det inte vara något problem.

Jag har inte ved utan virke som jag lade in helt rått i maskinhallen sent i våras och det har torkat fint i sommar.
 
Beror ju helt på hur den förvarats, men torr ved är ju "lätt" s a s, så det märks ju.
Jag har inte testat torrheten genom att slå klabbarna mot varandra. Veden har förvarats ute under bar himmel, utan täckning av presenning.
 
I min värld är en vedbod byggd med exceptionellt god luftcirkulation i åtanke. I princip galler/staket med tak. Så mina råd var utifrån det.
I min värld är en bod ett förvaringshus med hela väggar (i vissa fall tom isolerad om den ursprungligen varit för annat ändamål än ved)
Tak med ohela väggar är ett vedskjul. :)
Hade antagit det inte behövde frågas ifall det var ett vedskjul det handlade om, de är ju gjorda för att veden inte ska behöva vara torr. Utifrån det som mina svar var...
 

Liknande trådar

Tjatter Finns det fler här som samlar på något i mängder som överstiger behovet? Jag samlar på ved. Har väl hur mycket som helst känns det som...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
4 183
Senast: Anna
·
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
917
Senast: Sleepy
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
7
· Visningar
784
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag får träffa arbetsterapeut, men det ger inte riktigt vad jag förväntar mig. Det jag förväntar mig är verktyg för att själv orka rodda...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 627
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp