Bukefalos 28 år!

Våtrumsmatta på betonggolv?

LinnK

Trådstartare
Vår tvättstuga (som ligger i källarvåningen i ett sutteräng-hus) har i dagsläget målat betonggolv, men då vi planerar göra om lite i tvättstugan, flytta om maskiner och fräscha till lite utan att ändå kosta på för mycket,
så undrar jag om man kan lägga våtrumsmatta ovanpå ett målat betonggolv?

Jag vet inte om grunden är isolerad eller inte, men sambon gissar på INTE, eftersom huset är gammalt och på-byggt eftersom, tyvärr är hans farfar som byggde det i vimsigaste laget just nu, och mycket till dokumentation finns inte kvar :crazy:

Så, KAN man lägga våtrumsmatta? (vi kommer bara måla om väggarna så de får vara som de är) och isf FÅR min sambo göra detta själv?
om han anser att han klarar av det (vilket han säkert gör, han är superhändig, men jag har aldrig frågat om han kan sånt här :p) och måste man isf hyra en matt-svets för att limma fogar och sånt, vid tex skarvar, golvbrunn o dyl?


Eftersom vi i dagsläget bara har en inkomst, så känns det inte aktuellt att leja bort jobbet, då det lär bli så pass dyrt att då kommer vi inte ha råd, troligtvis.

Det känns inte så ekonomiskt att bila upp hela golvet, gjuta om o lägga in golv-värme och lägga klinkers även om jag hade tyckt att det varit skönast för fossingarna o snyggast, men då värmer man ju golvvärmen bara rakt ner i marken känns det som..?
 
Sv: Våtrumsmatta på betonggolv?

Jag skulle säga nej då en våtrumsmatta inte andas. Har för mig att i källare så är rent generellt klinker det man bör ha. :)
 
Sv: Våtrumsmatta på betonggolv?

Jag skulle säga nej då en våtrumsmatta inte andas. Har för mig att i källare så är rent generellt klinker det man bör ha. :)

Håller helt med, ett källargolv behöver andas, vi har lagt klinker utan golvvärme och det fungerar, fast gärna en matta där man står mycket.
Vi hade våtrumsmatta i tvättstugan när vi flyttade in, den luktade inte gott och var möglig på undersidan när vi slet ut den.
 
Sv: Våtrumsmatta på betonggolv?

har ni råd att höja golvet med 10-20cm i hela källaren?
Om ni har det så skulle jag lagt en plast distans (http://www.jula.se/golvplatta-290110) över hela källaren och se till att luften under cirkulerar, för gör den inte det.....MÖGEL:-)

Sen ovan på detta golv lägger man cellplast som isolering och ovanpå detta valfi beläggning

Jag tror till och med att det finns grejer som är godkända att lägga på detta viset( julas plastplatta är inte det)
och fördelen med det hela är att du kan lägga golvvärme/plastmatta utan att mögel och annat kommer med posten.

Att lägga kakel direkt på ett betonggolv som man kommer stå på utan skor är inte skönt på vintern,
Men vad har ni för uppvärning idag?
 
Sv: Våtrumsmatta på betonggolv?

Ta reda på hur det fungerar med försäkringarna!! Så ni inte står där med skägget i brevlådan om något går fel.
 

Liknande trådar

Hemmet Äntligen har vi fått tummen ur och börjat göra huset till vårt. Det var nästan ny rustat när vi flyttade in, men oj vad 3 år med...
Svar
1
· Visningar
984
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp