Bukefalos 28 år!

Våtrumsskydd?

NeverEver

Trådstartare
Jag har lite frågor angående när man måste ha våtrumsskydd.
Vad jag har förstått det som kan man ha toalett och handfat i ett rum utan att våtrumsisolera (eller vad man nu kallar det). Man kan väl också ha en duschkabin.
Kan man ha ett badkar i tex en källare med betonggolv och nakna betongväggar utan att våtrumsisolera?

Vad skulle det ungefär kosta att göra ett nytt badrum i en källare? Någon som har ett humm?
 
Sv: Våtrumsskydd?

Det du pratar om kallas tätskikt. Sålänge du inte har någon golvbrunn i rummet så klassas det inte som våtrum och du slipper därmed ha något tätskikt. Visst kan du ha ett badkar i källaren med betongväggar, men risken är överhängande att det blir mögel pga. fukten förr eller senare.


Vad badrummet kostar är lika lätt att svara på som kostnaden för ett hus. Om vi säger såhär; jag gjorde mitt för ca. 8000 och det var 3,5 kvm golvyta, då gjorde jag rubbet själv. Det var alltså bara för kakel och klinker samt tätskikt och erfodliga tillbehör. Ska du nu ha det i en källare så kanske du behöver dela av ett rum eller ska du ha det i ett befintilgt rum, ska du ha golvvärme. Vad ska du ha för badrumsmöbler, belysning, typ av underlag dvs. matta eller kakel/klinker. Ska du göra allt själv, eller tar du ihn hjälp. Som du nu kanske förstår så är det inte så lätt att svara på vad det kostar.
 
Sv: Våtrumsskydd?

Vi har prcis gjort nytt badrum (dock på ovanvåningen) Så det är vanliga väggar=liggande råspont, våtrumsgips, 2lager rosa gegga, 2lager grå gegga (vet ej namnet på dessa tätskikt)
Sedan flytspacklat golv med slingor och toppat med kakel:D
Kostnad för detta ca 9kvm stora badrum hittills (vi har inte köpt blandare till handfat och dusch, handukstork, toa stol eller glasdörr till duschen ännu)
80000:-.... Stööööön!!!
Vi har ändå köpt kakel billigt (totalt 6000:- för 9kvm golv och 27 vägg)
Vi har även gjort själva stommen själva, resten har utbildade hantverkare gjort..
Så det är inte billigt. :crazy:
 
Sv: Våtrumsskydd?

Kan bara hålla med... Stöööön:crazy:!! Köpte toa stol och blandare igår så nu kan vi plussa på ett par tusingar till.. Nu är det "bara" elektikern sista jobb, duschblandare, glasdörr, handdukstork och lite rörmockeri kvar... Tack gode gud att gubben gör rörmockeriet själv! (älskar min "handyman":love:)
 
Sv: Våtrumsskydd?

I en källare ska du inte ha någon fuktspärr utom möjligtvis på en begränsad yta där det är tänkt att vatten ska rinna direkt, ex om du har en dusch där du står direkt på golvet och väggarna är oskyddade.

När vi besiktade vårt hus rekomenderade vår besiktningsgubbe en duschkabin i källaren och inget tätskikt. En fuktspärr i en källare ökar risken för fuktvandring i huset.
 
Sv: Våtrumsskydd?

ok.. vi hade tänkt oss badkar. Kanske är bättre att lägga klinker och sätta in en rejäl fläkt då,...
 
Sv: Våtrumsskydd?

Klinker fungerar perfekt i källare, Plastmattor och organiska material ska däremot bort. (vi har plastmatta i vår källare, det ska bort inom kort, vi har en dusch i källaren, där man står direkt på golvet och duschar, under besiktningen var det det enda ställe där fuktmätaren gav utslag och det rejält)
 
Sv: Våtrumsskydd?

Vårt badrum från 60-talet är ju byggt utan några som helst fuktspärrar (betong) Något som man inte gör idag... Men vi har badkar och det finns ju en anledning till det. Dvs. inga fuktspärrar. Så vi duchar i badkaret och tänker på att inte skvätta allt för mycket på golvet. Nu rinner ju allt bort eftersom golvet lutar mot golvbrunnen, men det är inte gjort för att två personenska stå och duscha på varje dag.
 
Sv: Våtrumsskydd?

Det låter toppen.
Huset är nyinköpt och vi kommer flytta in nu i vår. I bastun finns plastmatta. Kanske går det att sätta in klinker där med!!
Då kan man kanske sätta fuktskydd vid väggen där badkaret kommer stå eftersom man även kommer duscha där i samband med att man bastar (enstaka gånger) och sätta in en bra fläkt!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 309
Senast: manda
·
Hemmet Vi upptäckte i höstas en missfärgning i taket under badrummet, tog ut en kompis som trodde det var rör som var lite otätat i badrummet...
Svar
5
· Visningar
1 220
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 716
Senast: sjoberga
·
Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 263
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp