Vatten från å....?

HannaZ

Trådstartare
Vad säger man generellt om att ge hästarna vatten från en bäck/å? Kan det vara rent nog? Mkt flöde i ån, inget stillastående vatten. Rinner genom skogs/jordbrukslandskap.

Gäller ett bete.
 
Vad säger man generellt om att ge hästarna vatten från en bäck/å? Kan det vara rent nog? Mkt flöde i ån, inget stillastående vatten. Rinner genom skogs/jordbrukslandskap.

Gäller ett bete.
Om det är en större å där du bedömer att vattnet kommer behålla sitt flöde under hela sommaren så kan du ju lämna in ett vattenprov för analys. Är snabbt och enkelt gjort.
 
Vi gjorde det i typ tio år från ett bete. Vi började köra dit en kubiktank med vatten, då vatten saknades och gav i ett badkar. Hästarna drack mindre och mindre ur badkaret och övergick så småningom helt till bäcken. Så vi slutade köra dit vatten. Oklart om det hade blivit godkänt vid en inspektion. 🤷
 
Varför inte? I naturen hade hästarna gladeligen druckit av det vattnet. Ja, enligt reglementet ska det vara vatten av livsmedelskvalitet, men det är inte alltid djuren läser reglementet. ;)

Om ett exempel: Våra katter har alltid bra vatten i en skål inne som rengörs och byts enligt konstens alla regler. Dricker, det gör dom ur bryen (grävt vattenhål typ) ute, från faten på blomkrukorna när jag vattnar (den ena kissen kommer som ett skott för att dricka när jag vattnar blommorna) eller från den låga regnvattentunnan. Vatten som garanterat inte är godkänt av Jordbruksverket. :D
 
Varför inte? I naturen hade hästarna gladeligen druckit av det vattnet. Ja, enligt reglementet ska det vara vatten av livsmedelskvalitet, men det är inte alltid djuren läser reglementet. ;)

Om ett exempel: Våra katter har alltid bra vatten i en skål inne som rengörs och byts enligt konstens alla regler. Dricker, det gör dom ur bryen (grävt vattenhål typ) ute, från faten på blomkrukorna när jag vattnar (den ena kissen kommer som ett skott för att dricka när jag vattnar blommorna) eller från den låga regnvattentunnan. Vatten som garanterat inte är godkänt av Jordbruksverket. :D
Givetvis stängslar man bort så att djuren inte kan komma åt vatten med tveksam kvalité. Vi har en djurskyddslag som ska följas.
 
Givetvis stängslar man bort så att djuren inte kan komma åt vatten med tveksam kvalité. Vi har en djurskyddslag som ska följas.
Självklart, men en å/bäck med bra vattenflöde har bra vattenkvalitet pga den naturliga filtreringen (map bakterietillväxt mm). Dricker själv utan tvekan ur bäckar/åar med gott flöde om jag blir törstig i naturen och inte har vatten med mig.

Har dock lite svårt att stängsla bort katterna från bryen. ;)
 
Självklart, men en å/bäck med bra vattenflöde har bra vattenkvalitet pga den naturliga filtreringen (map bakterietillväxt mm). Dricker själv utan tvekan ur bäckar/åar med gott flöde om jag blir törstig i naturen och inte har vatten med mig.

Har dock lite svårt att stängsla bort katterna från bryen. ;)
Det är inget du kan veta utan att ta prover. Vi har källor här som på flera ställen springer ur berget. Förr kunde man utan problem dricka det vattnet och särskilt till en källa vallfärdade folk för vattnets "hälsofrämjande verkan". Numera vet man att det vattnet som springer ur berget inte alls är särskilt rent. Även det är påverkat av människans miljöförstöring. Att du som människa dricker det får stå för dig. Du gör ett medvetet val att riskera att bli sjuk. Djur kan inte göra det valet.
 
Precis. Utan prover kan man inte veta om det går att dricka vattnet eller inte.
Bra att göra regelbundet då jag vet de som tidigare haft bra kvalité nu inte har tjänligt.
En å som rinner genom jordbrukslandskap har generellt inte vatten som klassas som tjänligt om man tittar på bland annat maxvärden för närsalter och partiklar i dricksvatten. Är vattnet minsta gulaktigt om man tar upp lite i ett glas är det generellt över gränsvärdet för bland annat turbiditet. Sen är det i många fall inte farligt för den sakens skull och riskerna för bakterie och algtillväxt i vatten som lagras länge i värme och solljus i en IBC-tank är också rätt stora.
 
Senast ändrad:
Jag hade nog önskat att hästen hade tillgång till kranvatten också. Min häst vägrar gå till bäcken i hagen och jag hade inte litat på att hon drack tillräckligt utan balja. Om vattnet är tjänligt eller inte kan jag inte svara på, men det finns ju tester för det :)
 
Dom dricker inte direkt ur ån utan vatten tas från ån, byts dagligen.
Pratade med en i närheten och hon liksom andra använder vattnet till djuren och har gjort i många år.
Det är natura2000 område (finns bla speciella musslor och annat skyddsvärt där) och enligt vederbörande ska vattenkvalitén vara erkänt god. Om det sen stämmer vet jag ju inte.
 
En å som rinner genom jordbrukslandskap har generellt inte vatten som klassas som tjänligt om man tittar på bland annat maxvärden för närsalter och partiklar i dricksvatten. Är vattnet minsta gulaktigt om man tar upp lite i ett glas är det generellt över gränsvärdet för bland annat turbiditet. Sen är det i många fall inte farligt för den sakens skull och riskerna för bakterie och algtillväxt i vatten som lagras länge i värme och solljus i en IBC-tank är också rätt stora.

Hittade detta i ett dokument om ån:

"generellt så kräver dessa arter och även de mer ovanliga arterna
som förekommer i ån rent, klart vatten med goda syreförhållanden. De missgynnas av
förorening, grumling och ändrat flöde. Bottenfaunans sammansättning tyder på att påverkan från
organiska föroreningar är svag eller obetydlig"
 
Dom dricker inte direkt ur ån utan vatten tas från ån, byts dagligen.
Pratade med en i närheten och hon liksom andra använder vattnet till djuren och har gjort i många år.
Det är natura2000 område (finns bla speciella musslor och annat skyddsvärt där) och enligt vederbörande ska vattenkvalitén vara erkänt god. Om det sen stämmer vet jag ju inte.
Om musslor lever där är det nog av god kvalitet. Sötvattensmusslor är väldigt känsliga för föroreningar och är en art som är en av de första att försvinna vid föroreningar.
Det kan väl ändå vara värt ett prov för att veta säkert? Det är ju lätt värt det för att kanske slippa släpa vatten.
 
Om musslor lever där är det nog av god kvalitet. Sötvattensmusslor är väldigt känsliga för föroreningar och är en art som är en av de första att försvinna vid föroreningar.
Det kan väl ändå vara värt ett prov för att veta säkert? Det är ju lätt värt det för att kanske slippa släpa vatten.

Ja jag har förstått att de är känsliga. Finns tydligen bla flodpärlmussla och så växer det jättemöja.
 
Ja jag har förstått att de är känsliga. Finns tydligen bla flodpärlmussla och så växer det jättemöja.
Om den finns så lär vattnet vara fint. Men för att veta säkert med mineraler eller liknande kan man ju göra ett prov ändå. Kanske ni kan dela kostnaden? Jag tror bara provet kostar några hundra.
 
Om den finns så lär vattnet vara fint. Men för att veta säkert med mineraler eller liknande kan man ju göra ett prov ändå. Kanske ni kan dela kostnaden? Jag tror bara provet kostar några hundra.
Ja och det finns flertalet ställen som lockar med diverse extrapriser och ibland till och med helt gratis.
 
Dom dricker inte direkt ur ån utan vatten tas från ån, byts dagligen.
Pratade med en i närheten och hon liksom andra använder vattnet till djuren och har gjort i många år.
Det är natura2000 område (finns bla speciella musslor och annat skyddsvärt där) och enligt vederbörande ska vattenkvalitén vara erkänt god. Om det sen stämmer vet jag ju inte.
Vid ev problem kan du hänvisa till att flodpärlmusslan lever där och forskning visar att då är vattnet rent. Länsstyrelsen är ansvarig för musslan i ett natura2000 område och kontrollen av din hästs vattenkvalitet. Spara pengarna till annat.
 

Liknande trådar

Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
Svar
19
· Visningar
823
Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
1 672
Senast: Blyger
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
20
· Visningar
854
Foder & Strö Jag hamnade i en INTÄRNÄTT-diskussion på en annan (amerikansk) sajt om faran med att ge hästar hela äpplen och morötter! Tydligen kan...
2
Svar
33
· Visningar
2 692
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp