Bukefalos 28 år!

Vatten i hagen på vintern.

L

Linkan

Hur ger ni era hästar vatten i hagen på vintern? Att ställa ut en vattenhink i hagen är ju ganska meningslöst, den fryser ju på nolltid. Nån som har ett bra tips?
 
Japp, har alltid vatten till mina hästar oavsett årstid, anser att de måste få dricka när de känner behovet, jag ger mina varmt vatten på vintern och de fullkomligt älskar det! det tar lång tid för vattnet att frysa, är det riktigt kallt åker jag upp en gång på eftermiddagen och fyller på med nytt varmvatten som sedan håller sig tills de går in, vilket blir runt 22.00 :bump:
 
Har den ypperliga möjligheten att åka och kolla vattnet under dagarna till min häst. :D

De dagar jag inte kan så ställer min underbara sambo upp och åker och tittar till hinkarna. :love:
 
Vi tar in hinkarna på natten, så de tinar alt. byter vatten. Ställer ut vatten när hästarna släpps ut med sitt morgonhö, då finns det åtminstone så de kan dricka under fm. när de äter höet. Om det fryser senare så gör det inte så mycket sedan eftersom de kommer in på em. och kan dricka inne då. När det är snö kan de ju äta lite av det och får i sig vätska, men vi har alltid hinkar ute hela vintern.
 
Jag ställer ut en 18-liters hink på morronen med varmt vatten. Sen kan jag fylla på den till lunch el middag. Oftast fyller jag bara på en gång under dan, spec om det är kring -25 för då hinner de oftast inte dricka upp det innan det fryser.

Snö har de ju oxå om det krisar. Och när de kommer in så finns ju vatten i boxarna.
 
Vi har en elektrisk elkopp. Man måste dock se till att isolera ledningarna ordentligt annars fryser vattnet i den också. Men om man gör det så är det superbra med en sådan vattenkopp, man slipper springa med hinkar hela tiden. :)
 
Vatten hink i hagen som fylls på i samband med lunch höet vid 11-12 tiden & ett tips är att ha en gummiboll eller liknande mjukt i, då den rör sig relativt mycket vilket gör att vattnet fryser långsammare, plus att hästen lätt kan få upp isen som bildas genom att använda sig av den mjuka bollen
 
Vi har vattenkoppar i hagarna. Jättepraktiskt och skönt.
Fast det lär väl frysa i år igen :crazy:.
 
Vi har inget varmvatten än i stallet där mina hästar står, men jag tackar de som gett mig tipset att använda det i vinter! :bow: :)

Jag löser det med att ställa ut ett par hinkar när hästarna går ut på morgonen.
Sedan hinner de dricka rätt länge innan det fryser.
Sedan får de mer vatten 12.00 när de får lunchhöet.
Och de hinner då återigen dricka en hel del innan det fryser.
De går in mellan 16.00 och 17.00.
 
lite melass i vattnet precis som man har glykol i bilvattnet :rofl: Har dessutom en mjuk stor 50 l balja som man kan hoppa på ifall den fryser.
 
VA´?! Fryser det inte om man har i melass?!
Snacka om både enkelt, billigt och ofarligt att få vatten till pålle i hagen då! :)

Hur mkt melass går det åt i en 15-20 litershink då för att det inte ska frysa?
 
Med melass (socker) i vattnet så sänker man temperaturen vid vilken vattnet fryser (vanligt vatten fryser vid 0 grader medans vatten med si och så mycket socker/melass/betfor i fryser vid -x grader) så frågan är ju också hur kallt vatten man vill att hästarna skall dricka.
 
Vi har en 1000-liter vattenbehållare som är isolerad och med värmeslingor i. Vattnet som kommer ur den är ca +20 grader, men fyser förstås efter ett tag, men om man fyller på mer brukar det tina.
 
Jag har en loge till mina hästar som de kan gå in och få skydd och där har jag en vattenkopp med cirkulerande vatten och det fryser aldrig hur kallt det än är :banana: :banana:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 454
Senast: Efwa
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
280
Senast: Ponylove
·
Hästvård Min häst ska stå på box i alla fall en vecka med gips om hoven (broddtramp med främmande kropp). Vill nu har era tips för att hästen...
Svar
18
· Visningar
980
Senast: Andromedae
·
Foder & Strö Skåne drabbas av ihållande minusgrader och som gårdsägare med småbarn är fruset vatten inte välkommet... Jag har ett kallstall så just...
Svar
2
· Visningar
615
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp