"Vatten" rinner ur näsan

H

Hippokondriker

Har ett fyraårigt halvblodssto som har exem/är känslig mot insekter. Vet inte om det är relaterat till nuvarande problem. Förra sommaren kliade hon sönder man och svans men i år med hjälp av täcken, bad, medel, sprayer och installning på nätterna har hon inte börjat klia sig (än). Förra lördagen 7/6 fick hon vara ute över natten med heltäckande "burka" på sig som täcker t.o.m. juver, bara ben och nostipp som stack ut. När jag tog in henne sön em rann det vätska tunnt och färglöst som vatten ur båda näsborrarna. Det var så hon fick slicka sig om munnen hela tiden och det blev en pöl på golvet i gången när hon stod uppbunden. Hon såg lite hängig ut. och ibland andades hon ut ljudligt (lät som när man blåser imma på en ruta)Tempade och hon hade 38.3 (normaltemp är 37,6) fast då kom hon direkt utifrån solen med heltäckande täcke.

Ringde klinik som sa att jag skulle avvakta över natten. På morgonen var tempen 37,1 men näsan rann fortfarande. Ringde distriktsvet som skulle komma ut någon gång under dagen (eftersom inte akut fick jag vänta) Sent på fm ringer DV och säger att de inte är någonstans i närheten och att det blir VÄLDIGT dyrt om de ska komma ut :grin: men att det var nog inte så farligt bara någon allergisk reaktion. Jag frågar om jag inte ska göra någonting då? T.ex. ge kortisontabletter (som jag hade hemma). Det tyckte DV lät som en bra idé så jag åkte till stallet och gav en tablett på en gång. Tempade 37,6 och såg pigg (förbannad över att inte bli utsläppt) ut. Lämnade henne inne resten av dan och gav en tablett till på kvällen.

Nästa morgon (tis) ingen förändring, fast det droppade väl inte riktigt lika mycket som på söndagen. Lyckas få ut en annan veterinär som tror det är en allergisk reaktion från något hon ätit. Ger kortisonspruta och ordinerar ”annan” hage i en vecka. Ons ingen förändring, tors ringer vet igen, näsan är nu rosa sprucken öm och uppfrätt av all vätska (har normalt sett svart mule). Vet suckar (tycker att jag överreagerar?) och ordinerar kortison kur 2 tabletter dagligen 10 dagar + vistelse i grushage/nerbetad paddock. Det är nu dag 5. Har torkat ur och smort näsan med vaselin 2ggr per dag. Det rinner fortfarande men inte lika mycket och det rosa har börjat läka, men det är ju inte bra/borta! Ringde vet igen idag som sa skulle fortsätta kuren ut och ”se” + inget bete på 1 månad. Stackar liten!

Någon som varit med om något liknande eller har någon aning om vad detta kan vara? Verkar ju inte vara något ”allvarligt” men så här kan man ju inte ha det! :confused:
 
Sv: "Vatten" rinner ur näsan

Puttar upp tråden, ingen som känner igen detta?
 

Liknande trådar

L
Hästvård Avböjer vänligen svar som "Ring vet nu!" då det redan är redan gjort. Vill mest ha lite funderingar, kanske någon varit med om eller...
Svar
16
· Visningar
4 123
Senast: Jamtland
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
13 467
Senast: Summerwind
·
Hästvård Förra tisdagen var vi nere på SLöinge med pållan, med anledning av den "böld" som hon då hade haft i cirka tre veckor. Vi (jag och två...
Svar
2
· Visningar
1 089

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp