VATTEN SOM FRYSER

Kano

Trådstartare
Är det nån som testat flytbrickor, jag har ingen möjlighet att dra el till lösdriften och vattnet fryser hela tiden, heltidsjobb att krossa is och fylla m nytt vatten!
 
Vad är en flytbricka?
Om principen är densamma som för bandybollar och liknande som man slänger i vattnet för att förhindra frysning så fungerar det inte vid de temperaturer som vi har nu. Det kan funka om det blir några grader kallt nattetid men fortfarande är plusgrader på dagen. Som det ser ut nu så fryser sådana saker fast i istäcket som bildas.
 
Gör en isolerad låda och lägg sen i en eller flera tioliters dunkar med varmvatten i. Så gör vi här och det funkar bra även vid -20
 
Vad är en flytbricka?
Om principen är densamma som för bandybollar och liknande som man slänger i vattnet för att förhindra frysning så fungerar det inte vid de temperaturer som vi har nu. Det kan funka om det blir några grader kallt nattetid men fortfarande är plusgrader på dagen. Som det ser ut nu så fryser sådana saker fast i istäcket som bildas.
verkar vara typ samma princip, men att det täcker hela ytan.
 
Vad är en flytbricka?
Om principen är densamma som för bandybollar och liknande som man slänger i vattnet för att förhindra frysning så fungerar det inte vid de temperaturer som vi har nu. Det kan funka om det blir några grader kallt nattetid men fortfarande är plusgrader på dagen. Som det ser ut nu så fryser sådana saker fast i istäcket som bildas.
 
Kolla nätet, de är liksom platta sexkantiga! Tänkte att jag skulle slippa börja bygga, kylan håller inte i sej så länge här nere i Halland!
 
Om det täcker hela ytan och djuren förstår att de kan böka sig ner till vattnet så kanske det fungerar. Jag gissar dock att du även måste ha isolerade/dubbla väggar annars fryser det troligen den vägen.
 
Är tanken att dom trycket ner brickorna och sen dricker?
Borde inte brickorna frysa fast dom med?
Kanske lika gärna kan lägga dit frigolit?
Min ena hade det där aldrig funkat på.
 
Jag brukar hälla i lite olja, typ raps eller linfrö. Det håller kanske ett dygn innan det börjar bildas istäcke och då brukar jag byta vattnet och diska ur karet annars är det inte tillräckligt fräscht tycker min häst :meh:
 
Vi har beställt flytbrickor, får väl se hur de funkar.
Jag såg på fb att någon tipsade om att lägga i 33cl-flaskor med saltvatten(halvfulla) i vattenkaret och att de skulle hålla det isfritt. Det kunde man ju testa. Vi har också haft salt i vattnet, men då har vi också uppvärmda vattenkoppar med vanligt vatten.
 
Jag har provat diverse saker att lägga på vattenytan, bollar och vedträn bland annat. Hittar alla prylar utspridda över hagen dagen efter.

På en lösdrift hade jag nog ändå satsat på någon sorts uppvärmning av vattenkaret, finns ju batteridrivna modeller.
 
Vi har beställt flytbrickor, får väl se hur de funkar.
Jag såg på fb att någon tipsade om att lägga i 33cl-flaskor med saltvatten(halvfulla) i vattenkaret och att de skulle hålla det isfritt. Det kunde man ju testa. Vi har också haft salt i vattnet, men då har vi också uppvärmda vattenkoppar med vanligt vatten.
Jag testade med 3 flaskor med saltvatten, vattnet frös under natten..
 
Jag har provat diverse saker att lägga på vattenytan, bollar och vedträn bland annat. Hittar alla prylar utspridda över hagen dagen efter.

På en lösdrift hade jag nog ändå satsat på någon sorts uppvärmning av vattenkaret, finns ju batteridrivna modeller.
Dom batteridrivna har jag aldrig hört talas om. Vilka är det?
 
Om du tar dunkar med varmvatten så håller det längre. Jag har en 10 liters dunk varmvatten ute i vattnet i hagen. Vattenflaskorna har för tunn plast till skillnad från dunkar och det blir för lite volym så dom kylls snabbt av.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har ca 20-30 meter mellan vattenutkastaren på huset och hästarnas vattentunna i stallet (beroende på om man räknar där slangen...
Svar
14
· Visningar
727
Senast: __sofia__
·
Utrustning Jag har inte tidigare haft några större problem med skav vid skänkeln (lite nött kan det se ut på sommaren, men inte mer) men nu med...
Svar
14
· Visningar
979
Senast: fio
·
Trädgård & Växter Har köpt flera olika typer av snittblommor som alla har torkat ihop snabbare än önskvärt. Har följt alla råd, ren vas, snittat blommor...
Svar
2
· Visningar
677
Hemmet Vad bör man titta på mer specifikt om man funderar på att köpa ett hus från förra sekelskiftet? Är det något särskilt som brukar vara...
Svar
10
· Visningar
998

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp