Vatten till sommarbete

C

Chappe_

hur får ni ut vatten till ert sommarbete?

Jag sitter lite i klistret, vår nuvarande sommarhage ligger väldigt avskillt. närmsta hus har egen brunn och vattnet tar lätt slut, så att köpa därifrån är uteslutet. Vi har försökt få tag på en 1m3 tank (heter det så?) men inte lyckats. Just nu har vi en 25 liters dunk som vi släpar hemmifrån till hagen flera gånger varje dag, men det går ju inte så länge till för vi kan ju inte vara hemma på dagarna jämt.

så, hur gör ni?
 
Sv: Vatten till sommarbete

Jag har flera 25 liters dunkar,de är inte så dyra å köpa in å så fyller jag skuffen på bilen å kör ner till betet en gång om dan med det.
 
Sv: Vatten till sommarbete

Vi kör också med den hederliga gamla 25-dunkaren:D, men som tur är så har stallägarens man inhandlat en sprillans ny fyrhjuling som vi får använda så mycket vi vill och det är så sköööönt!
Tyvärr är jag inget snille på motorer och har ännu inte vågat mig upp på detta kraftpaket, så idag när jag var ensam i stallet och inte kunde åka snålskjuts med någon annan fick jag hålla tillgodo med skottkärran istället. Visst, skottkärran duger, men inte när man lastar 125 liter på en och samma gång hihi! Det blev en ordentlig resa kan jag lova med blåmärken och ilskna svordomar till på köpet. Men fram till hagen kom jag iaf, svettig å go i det stålande skolskenet. Hästarnas hinkar blev fyllda upp till bredden så jag är riktigt nöjd med min insats idag:banana:
 
Sv: Vatten till sommarbete

vi kör också med flera 25liters dunkar, som vi kör ut med bil, fyrhjuling eller säckkärra.
 
Sv: Vatten till sommarbete

Jag har fyra 30 liters hinkar med lock... Drar upp dessa med åkgräsklipparen och en vagn till betet. Vissa dagar behövs mer än en vända.. Men de flesta dagarna klarar jag mig med en vända.
 
Sv: Vatten till sommarbete

Kolla på blocket etc. om det inte finns någon gammal cykelkärra/skrinda till salu (går ju även köpa nya :idea: )
På sådana brukar det gå och lasta några dunkar, 3-4 st skulle jag tro.
De är lite stabilare än en 1-hjulig skottkärra och bra mycket lättare än att "konka" 25 litersdunkar för hand:eek:

http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp
 
Sv: Vatten till sommarbete

1-kubiks tankar brukar inte vara så svåra att få tag på, kolla på samma ställe där du köper foder, strö etc. Där finns det säkert, tvättade o klara. Ca 500:- exkl moms skulle jag tro.
Skaffa några SJ-pallar att ställa den på och en plaströrstump (fråga på något bygge eller på en rörfirma).
Sen är det bara att vrida på tankens kran, dit med röret och du fyller en stoooor balja på några sekunder....

Obs!! Detta kräver förstås en traktor el dyligt som kan lyfta, kanske en gång i veckan, alldeles beroende på antal hästar och väder...

Mvh Lena
 
Sv: Vatten till sommarbete

Sex enkubikmeters tankar på en spannmålskärra, kör till betet med hela ekipaget.
Ps. Har 30 hästar på bete, de dricker 5 badkar om dagen när det är såhär varmt...:cool:
 
Sv: Vatten till sommarbete

Fyrhjuling med släpvagn och 6-8 25-liters dunkar per dygn. Fungerar - men visst är det en del jobb.
 
Sv: Vatten till sommarbete

Jag har sån lyx att det är en sjö i hagen som hästarna dricker ur. En sommar gjorde jag som du, tog med 25 l dunkar. (när vi hade en annan beteshage) Det gick men var lite jobbigt.
Har nog inget bra tips tyvärr.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 402
Senast: Calmiche
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 802
Senast: shia
·
Anläggning Hej! Svårt för mig att förklara då jag inte kan så mycket om ämnet! Har en stor gård där hästarna står i renoverat föredetta...
Svar
4
· Visningar
5 423
Senast: kvandi
·
Ekonomi & Juridik Jag har valt att posta den här tråden anonymt, då det är känsliga saker, och det kommer dessutom förmodligen bli långt, men jag behöver...
Svar
10
· Visningar
3 456
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp