Bukefalos 28 år!

S

stoffe

Har ett litet bekymmer med mitt varmblod. På en av mina skogsturer måste man passera över en liten porlande bäck för att komma vidare. Det har hittills varit stört omöjligt. Han vägrar gå över. Har någon en bra idé om hur man får honom att övervinna detta. Har försökt med bestämda skänklar och röst och jag har även testat att gå med honom över. Spö använder jag aldrig.
 
Har du provat med en annan häst som "draghjälp"? Be någon kompis rida före på en vatten säker häst. Det är det enda tips jag kan komma på just nu.
 
Det är också precis vad som fallit mig in. Har dock inte testat detta ännu.
 
forsök med en kompis,eller forsök gå framför hästen och över.
 
Led över honom på vägen bort och sitt upp på vägen tillbaka och vänta ut honom. massor av beröm när han tar minsta kliv framåt. Fixar han att gå över från det hållet så vet du att det lugnt kan kräva att han även gå över från det andra hållet
 
Vatten är läskigt, speciellt när det rinner ;).
Hur funkar han med "vanligt" vatten? (tex. att bli tvättad svamp/slang)

Gå ut på promenad med honom, helt utan krav eller något - naturligtvis mot bäcken ;). När du sitter på honom känner han av att du är beredd på att han ska totalvägra och gå över - för så tänker och känner man medvetet eller omedvetet. Har det gått illa en gång så finns det där i tankarna.. Du får helt enkelt skapa en ny situation :)
Låt honom gå så nära Han vill, sen får han stå där. Sen är det bara att ge beröm när det går framåt, om han så bara tar en hov närmare "målet". Låt honom studera, titta, känna, lukta, plaska...allt för att han ska få lära känna vattnet. För det ÄR ju faktiskt lite läskigt, det både rör sig och låter.. :o
Ta allt i den takt som din häst är redo för, skyndar du för snabbt blir resultatet Inte som du vill.

Kan inte sägas en gång för mycket; Glöm inte beröm i massor vid varje litet framsteg! :bow:
 
Mitt varmblod hade samma problem.
Han abslout vägrade att gå över eller i vatten.Och allra mindre gå över små/stoooora diken.
Det jag gjorde var att hoppa av, koppla loss ena tygeln(så den blev längre) och så hoppade jag över ex. diket.
Och stod och tog och gav efter.
Efter en stund så skuttade han över.
Då skulle jag få honom tillbaka också :devil:.

Och nu kan han gå i och över vilket vatten/dike som hällst :bow:

MEn det krävs nog förtorende och en massa tid.

Skynda långsamt ;)

Lycka till.

Som ovan också nämde, ha gärna en draghäst :)
 
Tack för alla kloka råd. Jag skall jobba på med det här problemet.

Stoffe
 
Jag gjorde faktiskt också så med mitt varmblod när han var ny hos mig. Det var några ställen/saker som han absolut inte ville passera/gå över. Jag hoppade av och ledde utan att göra en stor affär av det. Nu behöver jag aldrig hoppa av. :)

/Jane
 
Hoppa av och led över.

Hästar är ruskigt kinkiga med vart de sätter sina hovar, och jag förstår att porlande bäckar inte är en självklar favorit. Gummistövlar, grimskaft/lång tygel och mycket tålamod är att rekommendera. Kan den skutta över bäcken så kanske den gör det till en början, och har hästen förtroende för dig så kommer den snart också sätta hovarna i bäcken, tills den ser att det är ok att knalla över riskfritt.
 
Hoppa av och gå före eftersom du är ledaren så kan du gå där utan att dö så kommer nog hästen att gå över till slut.
Vänta ut hästen pressa den inte ha en annan häst med som draghjälp som går över först! När den hästen är över och sedan börjar gå kommer nog din häst bli orolig och slutta över=) Detta har jag alltid djort och funkat iaf :)
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 312
Senast: Mabuse
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 931
Senast: SkorpSmulan
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 238
Senast: Stergo
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
36 096
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp