det är väl olika.... beror ju mycket på om de äter hö eller ensilage också... men iaf så dricker mina:
Vinter(hö)
*nr 1 & 2, ca 15-20liter/dygn, (4 resp. 6kg hö)
*nr 3, ca 10-15liter/dygn, (8-10kg hö)
Sommar
kanske 5 liter/dygn/häst. de får väl i sig tillräckligt via gräset antar jag...
 
10-15 liter till 8-10 kg hö låter också lite. Den som äter runt 10 kg hö i vårt stall drar i sig 40 liter om dagen!
Visst dricker de mindre på sommaren pga att gräset innehåller mycket vatten.
 
Min dricker mer på sommaren, eller iaf lika mkt som vintern. Ca 30 liter/dygn sommar och ca 20 liter/dygn vinter.

Därför jag undrade vad som var normalt.
 
Skulle tippa på att våra dricker runt 25-30 l nu vintertid. Welano dricker nog lite mer. Sommartid har det hänt att de hinkat i sig uppåt 60 l om det varit varmt och man ridit dem svettiga.
 
Jo det var det jag var ute efter, hur mkt dom BÖR få i sig. Men vet inte hur mkt man räknar med, men kanske är det runt 50 liter/dygn.?
 
vet att det är lite... men han verkar ej vara uttorkad eller så... han har 20liters spann både i hagen och i boxen och jag byter varje dag. och det är samma vatten som vi dricker inne så det borde ju inte vara dåligt...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
24
· Visningar
641
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Skåne drabbas av ihållande minusgrader och som gårdsägare med småbarn är fruset vatten inte välkommet... Jag har ett kallstall så just...
Svar
2
· Visningar
603
Senast: animalasia
·
Kropp & Själ Då och då blir jag galet törstig men jag kan dricka vatten tills jag nästan kräks men är fortfarande lika törstig. På senare tid tycker...
Svar
19
· Visningar
1 677
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 420
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp