Vattenfontän?

Mia_R

Trådstartare
Ni som har köpt vattenfontän till era katter, vad har ni för märken?
Märker ni att katterna dricker mer och hur nöjda är ni med era val?
 
Har Lucky-Kitty vattenfontän i keramik. Ena katten dricker i princip bara ur den.

Är väl ganska nöjd, lite trist med rengöring av pump och slang bara men det kommer man ju inte undan med någon annan fontän heller. Sen är den tung eftersom den är i keramik, hade gärna köpt en ny i rostfritt men har läst mycket om att de rostfria gör mer väsen av sig. Om det stämmer eller om ägaren gjort nåt fel vet jag ju dock inte.
Något jag tycker är viktigt är att kolla upp så man kan köpa separat pump/slang m.m så man inte måste köpa en helt ny fontän om något går sönder.
 
Tidigare har jag haft en Cat It i plast, och där märkte jag skillnad på katterna. Var den avstängd var de på den direkt. Drack mycket ur den. Dessvärre var konstruktionen inte någon höjdare. Den läckte lätt, och tillslut sprack plasten.

Nu har jag en Lucky Kitten i keramik. Väldigt tung. Det är inte heller någon mängd vatten som pumpas ur den. Jag gissar att slangen i den är för lång och stryper vattentillförseln när man trycker ner den översta delen sas. Oavsett var inte mina katter jätteförtjusa i den.

Nästa gång blir det rostfritt.
 
Ni som har köpt vattenfontän till era katter, vad har ni för märken?
Märker ni att katterna dricker mer och hur nöjda är ni med era val?
Jag hade en Cat mate i plast och den var bra, katterna verkade gilla den och den höll nog i fyra eller fem år. Det var ett filter man skulle byta med jämna mellanrum
Men till slut började pumpen krångla, vilket man i och för sig kan byta tror jag, och plasten blev lite missfärgad. Och i den vevan fick jag ta bort min sista birma pga ålder så numera är den kasserad.
 
Tidigare har jag haft en Cat It i plast, och där märkte jag skillnad på katterna. Var den avstängd var de på den direkt. Drack mycket ur den. Dessvärre var konstruktionen inte någon höjdare. Den läckte lätt, och tillslut sprack plasten.
Drack de bara om den var avstängd men inte när den var på? :confused:
 
Jag hade både 2 st cat-it och en cat mate till min gammelkatt och han gillade båda. Drack mycket mer med dem. Det som gått sönder först har alltid varit kontakten - jag använde samma eluttag för både kattfontänen och vattenkokaren, så jag drog väl ur och satte i kontakten två gånger om dagen ca.

Nuvarande katt förstår inte riktigt varför hon ska dricka ur fontänen när man kan dricka efter att matte duschat (slicka badkaret). Jag försökte några månader men har nu packat ihop cat-it fontänen och stoppat den i källaren.
 
Jag har haft en Lucky-Kitty i keramik. Den var enkel och relativt lättstädad, men gick sönder rätt fort för filtret/motorn blev lätt kläggig fort. Bara ena katten drack ur den och då väldigt måttligt så jag iddes inte fixa den/köpa ny.

Ser till istället att ha flera stora öppna skålar och byter vatten flera ggr/dag.
 
Jag har en billig Catmate i plast, som är den bästa jag har provat. Har haft dyrare modeller tidigare, men de har antingen varit krångligare att rengöra eller låtit för mycket för mig som bor i en etta och inte kan sova med ihållande ljud. Den här är helt knäpptyst så länge vattennivån inte blir för låg. Allt utom pumpen går att diska i maskin, och pumpen är enkel att plocka isär och rengöra. Både pump och filter går att köpa till billigt.

Katterna tokgillar den och min tjockis som har haft problem med urinkristaller dricker så det står härliga till. Fontänen har tre "våningar" vilket verkar uppskattas av katterna då de kan välja sin favoritplats att dricka från.

https://www.zooplus.se/shop/katt/kattskalar_fontaner/vattenfontaner_for_katter/250924
 
Jag har en billig Catmate i plast, som är den bästa jag har provat. Har haft dyrare modeller tidigare, men de har antingen varit krångligare att rengöra eller låtit för mycket för mig som bor i en etta och inte kan sova med ihållande ljud. Den här är helt knäpptyst så länge vattennivån inte blir för låg. Allt utom pumpen går att diska i maskin, och pumpen är enkel att plocka isär och rengöra. Både pump och filter går att köpa till billigt.

Katterna tokgillar den och min tjockis som har haft problem med urinkristaller dricker så det står härliga till. Fontänen har tre "våningar" vilket verkar uppskattas av katterna då de kan välja sin favoritplats att dricka från.

https://www.zooplus.se/shop/katt/kattskalar_fontaner/vattenfontaner_for_katter/250924

Hur lätt är det att rengöra pumpen?
Den jag har måste man kila in naglarna eller en kniv i en glipa för att få isär. Tycker den är trist att rengöra.
 
Min katt vande sig aldrig vid sin fontän (brummade om pumpen) så jag skänkte bort den. Mest drack han om jag ställde vattenskålen i duschen.
 
Jag har en billig Catmate i plast, som är den bästa jag har provat. Har haft dyrare modeller tidigare, men de har antingen varit krångligare att rengöra eller låtit för mycket för mig som bor i en etta och inte kan sova med ihållande ljud. Den här är helt knäpptyst så länge vattennivån inte blir för låg. Allt utom pumpen går att diska i maskin, och pumpen är enkel att plocka isär och rengöra. Både pump och filter går att köpa till billigt.

Katterna tokgillar den och min tjockis som har haft problem med urinkristaller dricker så det står härliga till. Fontänen har tre "våningar" vilket verkar uppskattas av katterna då de kan välja sin favoritplats att dricka från.

https://www.zooplus.se/shop/katt/kattskalar_fontaner/vattenfontaner_for_katter/250924
Blir nog att jag beställer den här och testar om det passar herrekatterna. :idea:
 
Blir nog att jag beställer den här och testar om det passar herrekatterna. :idea:
En kompis har den har jag för mig och hennes katter verkar gilla den :)

Jag hade denna, de verkade tycka den var bra men jag tyckte den slörpade mycket och lät så fort det blev lite låg vattennivå. Bökig att rengöra och så behövde man byta filter ofta... ( ja, kan hända min lathet hade en del med saken att göra :angel: )
 

Bifogade filer

  • 68043042-F792-488A-9836-DEACCDF3F4E4.png
    68043042-F792-488A-9836-DEACCDF3F4E4.png
    155 KB · Visningar: 25
Hur lätt är det att rengöra pumpen?
Den jag har måste man kila in naglarna eller en kniv i en glipa för att få isär. Tycker den är trist att rengöra.

Jag brukar få använda nageln för att få loss ytterhöljet även på denna, men därefter finns det en liten flärp på nästa del. Brukar rengöra den varje vecka och det tar bara ett par minuter allt som allt.
 
Har haft tre olika.

Pet Mate: Väldigt bra och tyst. Tyvärr i plast.

Pioneer Raindrop i rostfritt. Det blev rätt skitigt i den och den var lite omständig att göra ren. Dock väldigt bra annars. Lite mer högljudd än den tidigare.

Just nu har jag en Drinkwell Avalon i keramik. Är väldigt nöjd med den, men dock så ger den ett mer porlande ljud än de andra.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Som rubriken, är det någon som har en PetSafe® Seaside rostfri vattenfontän och kan berätta om den är helt tyst eller om den skvalar något?
Svar
6
· Visningar
962
Övr. Katt Vi har gett vår katt Mjau våtfoder då hon fick det från förra ägaren, men hon tycker inte om det - förutom lamm i paté som hon verkar...
Svar
17
· Visningar
667
Senast: cherie
·
Övr. Katt Jag är på jakt efter mysiga sovplatser åt mina kommande katter.😊 Kan ni rekommendera bra och prisvärda kattigloos/bäddar ni köpt som ni...
Svar
16
· Visningar
1 292
Senast: Bison
·
R
Övr. Katt Chefen här hemma har bestämt att man bara kan dricka vatten ur duschen när den droppar så det rinner längs väggen…. 🤦🏻‍♀️🤷🏻‍♀️😅 Det...
Svar
10
· Visningar
896
Senast: G-uldlock
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp