Vattenkopp som registrerar påfyllnad - finns det?

the_connemara

Trådstartare
Jag vill ha hink till hästarna för att kunna se exakt hur de dricker. Hinken töms, tvättas ur och fylls på varje dag såklart. Ett sätt att förenkla är ju att ha kranar i boxen/nära boxen, men ett ännu lättare sätt hade ju varit om vattenkoppen kunde registrera när och hur mycket det fyller på. På så vis har hästarna alltid vatten och man behöver inte töma ut så mycket vatten per gång, även om man har de större flottörmodellerna, och inte heller lyfta en hink ur fastsättningsanordningen.

Finns det någon form av sådant system? Hur fungerar de?
 
Sv: Vattenkopp som registrerar påfyllnad - finns det?

Jag vet inte om det finns några sådana färdiga system (jag har inga sett fast jag har försökt hålla ögonen öppna efter det - perfekt ide för den företagsamme att börja tillverka! *hint, hint*), men man kan koppla in en vattenmätare innan varje vattenkopp som kan avläsas från stallgången och därigenom hålla koll på hur mycket hästen dricker. Mätarna brukar gå loss på drygt 200kr och uppåt.
 
Sv: Vattenkopp som registrerar påfyllnad - finns det?

Det finns som skrivit ovan flödesmätare som du sätter på vattenröret, en del går att nollställa med en knapp så du kankolla varje dag. Kolla i VVS och byggmarknader för att hitta en som passar till era rör.

Lägger du till en massa extra pengar så finns det system där du kan se när och hur mycket vatten som gått åt.
 
Sv: Vattenkopp som registrerar påfyllnad - finns det?

Jag vet inte om det finns några sådana färdiga system (jag har inga sett fast jag har försökt hålla ögonen öppna efter det - perfekt ide för den företagsamme att börja tillverka! *hint, hint*), men man kan koppla in en vattenmätare innan varje vattenkopp som kan avläsas från stallgången och därigenom hålla koll på hur mycket hästen dricker. Mätarna brukar gå loss på drygt 200kr och uppåt.



Du anar inte hur mycket idéer min icke hästvana pojkvän har fått genom de stallgrejer vi diskuterat och tittat på. Hans första kommentar: "Det märks att det är mest tjejer i denna branchen, det finns ju INGA praktiska lösnignar på någonting...". För honom var det helt självklart att man skulle ha en vattenkopp som registerar hur mycket hästen dricker när jag nämnde största anledningen till varför jag vill ha hink.

Tack för tipset :)
 
Sv: Vattenkopp som registrerar påfyllnad - finns det?

Du anar inte hur mycket idéer min icke hästvana pojkvän har fått genom de stallgrejer vi diskuterat och tittat på.

Jag har högvis med idéer jag också! :D Det finns så oändligt mycket som man kan göra bättre/effektivare i hästbranchen, och grejen är ju att hästfolk dessutom ofta är beredda att spendera pengar på "rätt saker", så det finns ju alla möjligheter om man bara är lite entreprenör. Sparka igång killen att starta företag som tillverkar vattenkoppar med vinghjul nu. (Jag börjar bygga stall nästa sommar, det vore bra om vattenkopparna fanns på marknaden då..!) :idea:
 
Senast ändrad:
Sv: Vattenkopp som registrerar påfyllnad - finns det?

"Det märks att det är mest tjejer i denna branchen, det finns ju INGA praktiska lösnignar på någonting...".

Faaast... det här vet jag ju inte om jag kan hålla med om... Mycket av idéerna bakom hästhållningen kommer ju från lantbruket, som ju är en mycket mansdominerad bransch, så bristen på praktiska lösningar inom hästhållningen borde rimligen skyllas på männen! Däremot är hästhållning väldigt traditionstyngt, och det är svårt att bryta tankesättet att hästar ska stå i enskilda boxar om nätterna som mockas med grep och spade, samt fodras manuellt fem-sex gånger om dagen. Sköter man sin häst på ett sätt som förenklar eller automatiserar något av detta på ett sätt som kanske till och med passar hästen bättre är man liksom ändå en latmask i andra hästmänniskors ögon... :D
 
Sv: Vattenkopp som registrerar påfyllnad - finns det?

Ja det finns.

Har sett (lyxstall) inbyggda hinkar (tegel i hörna) där informationen går till ett datasystem som registrerar och larmar och hästen inte dricker inom sina normala värden. Värdena är alltså personliga för individen och ger hela tiden uppdaterad information. Om hästen varje dag kl 11.00 har druckit xx liter vatten men på tisdag bara dricker x liter vatten larmar systemet.

Kan tänka mig att detta handlar om investeringar på femsiffriga belopp totalt, så det är nog inget som man installerar i sitt hobbystall med tre hästar...
 
Sv: Vattenkopp som registrerar påfyllnad - finns det?

Som jag skrev finns det på de flesta välsorterade VVS firmor. Den typen av flödesmätare används inom industrin för att hålla koll på hur mycket vätska som passerat, används o dylikt.
i använde dem ofta när jag tidigare jobbade med styrsystem och då skickade vi informationen vidare till olika styrsystem.
Enklare varianter tror jag finns på tex j**a, sök på flödesmätare så ska du se att du hittare en del alternativ.
 
Sv: Vattenkopp som registrerar påfyllnad - finns det?

Jag vill ha hink till hästarna för att kunna se exakt hur de dricker. Hinken töms, tvättas ur och fylls på varje dag såklart. Ett sätt att förenkla är ju att ha kranar i boxen/nära boxen, men ett ännu lättare sätt hade ju varit om vattenkoppen kunde registrera när och hur mycket det fyller på. På så vis har hästarna alltid vatten och man behöver inte töma ut så mycket vatten per gång, även om man har de större flottörmodellerna, och inte heller lyfta en hink ur fastsättningsanordningen.

Finns det någon form av sådant system? Hur fungerar de?

Om du har en häst som är duktig på att dricka ur vattenkoppen så hade det varit perfekt men tyvärr är min erfarenhet att hästar dricker mindre ur vattenkopp än ur hink.

De där hinkarna som Lovisaleonora_ skrev om skulle jag vilja ha.
 
Sv: Vattenkopp som registrerar påfyllnad - finns det?

Ja det finns.

Har sett (lyxstall) inbyggda hinkar (tegel i hörna) där informationen går till ett datasystem som registrerar och larmar och hästen inte dricker inom sina normala värden. Värdena är alltså personliga för individen och ger hela tiden uppdaterad information. Om hästen varje dag kl 11.00 har druckit xx liter vatten men på tisdag bara dricker x liter vatten larmar systemet.

Kan tänka mig att detta handlar om investeringar på femsiffriga belopp totalt, så det är nog inget som man installerar i sitt hobbystall med tre hästar...

Det hade jag velat kika på! Var har du sett det?

Saken är den att pojkvännen är rätt händig på flera vis själv så vi hade väl inte direkt tänkt investera i ett färdigt system. Men att se liknande system hjälper ju de egna idéerna på vägen sas.
 
Sv: Vattenkopp som registrerar påfyllnad - finns det?

Om du har en häst som är duktig på att dricka ur vattenkoppen så hade det varit perfekt men tyvärr är min erfarenhet att hästar dricker mindre ur vattenkopp än ur hink.

De där hinkarna som Lovisaleonora_ skrev om skulle jag vilja ha.

Min häst har aldrig haft vattenkopp. Och jag tänker inte låta honom dricka ur en "vanlig" vattenkopp heller för precis som du säger har jag oxå hört (och tyckt mig se) att de dricker mindre. Modellen jag tänkt mig är de som rymmer många liter och håller vattennivån konstant hög genom flottörprincipen. Hästen dricker alltså ur dem precis som ur en hink och kan inte "dricka slut" på vattnet i ett svep. Ska bara hitta en lättrengjord sådan modell oxå =/
 
Sv: Vattenkopp som registrerar påfyllnad - finns det?

Jag har högvis med idéer jag också! :D Det finns så oändligt mycket som man kan göra bättre/effektivare i hästbranchen, och grejen är ju att hästfolk dessutom ofta är beredda att spendera pengar på "rätt saker", så det finns ju alla möjligheter om man bara är lite entreprenör. Sparka igång killen att starta företag som tillverkar vattenkoppar med vinghjul nu. (Jag börjar bygga stall nästa sommar, det vore bra om vattenkopparna fanns på marknaden då..!) :idea:

Haha, jag pluggar fortf och har så höga krav på önsketomten så vi lär inte börja bygga förrän om 20 år :D
 
Sv: Vattenkopp som registrerar påfyllnad - finns det?

Faaast... det här vet jag ju inte om jag kan hålla med om... Mycket av idéerna bakom hästhållningen kommer ju från lantbruket, som ju är en mycket mansdominerad bransch, så bristen på praktiska lösningar inom hästhållningen borde rimligen skyllas på männen! Däremot är hästhållning väldigt traditionstyngt, och det är svårt att bryta tankesättet att hästar ska stå i enskilda boxar om nätterna som mockas med grep och spade, samt fodras manuellt fem-sex gånger om dagen. Sköter man sin häst på ett sätt som förenklar eller automatiserar något av detta på ett sätt som kanske till och med passar hästen bättre är man liksom ändå en latmask i andra hästmänniskors ögon... :D

Men inom lantbruket så har de väl ändå kommit lite längre generellt sett? Automatiserad fodring/bortförsel av gödsel, mer planerade byggnader vad gäller trafik med foder mm. Det är iaf något jag helt saknar hos många häststall. Jag vill kunna öppna en port, köra in pallvis med strö/foder till rätt plats direkt och sedan därifrån ta direkt till hästen. Inte behöva packa om, flytta runt mm. Bland annat. Samma med gårdplanen, jag vill kunna köra in mitt släp, lasta ur hästen, ha bra ljus så det är lätt att göra rent släpet och packa ur alla sena kvällar efter träning, helst under tak oxå :angel: Hur många springer inte i halvmörker på en lerig gårdsplan? Det är j itne så svårt att lösa om man bara tänker efter före sas.
 
Sv: Vattenkopp som registrerar påfyllnad - finns det?

Frågade maken som är rörmontör, men han trodde inte det fanns mätare som registrerade så litet flöde som det blir i en vattenkopp. Men han kan ju så klart ha missat detta eftersom de inte rör sig med så små mängder i de installationer de har hand om;)
Så meddela gärna vidare här om du hittar nåt!
 
Sv: Vattenkopp som registrerar påfyllnad - finns det?

Min häst har aldrig haft vattenkopp. Och jag tänker inte låta honom dricka ur en "vanlig" vattenkopp heller för precis som du säger har jag oxå hört (och tyckt mig se) att de dricker mindre. Modellen jag tänkt mig är de som rymmer många liter och håller vattennivån konstant hög genom flottörprincipen. Hästen dricker alltså ur dem precis som ur en hink och kan inte "dricka slut" på vattnet i ett svep. Ska bara hitta en lättrengjord sådan modell oxå =/

När du hittar en bra sådan kan du ju tipsa. I ett tidigare stall fanns en flottörkopp. Den hade inte så mycket tryck men största nackdelen med den var att den var så lätt att öppna. För människor, givetvis men även för
finurliga hästmular....lagom kul att komma på morgonen och det är översvämning i stallet bara för att en häst fått upp locket och slitit bort plastflottören....

En "hästsäker" flottörkopp som rymmer en del vore ju bra.
 
Sv: Vattenkopp som registrerar påfyllnad - finns det?

Frågade maken som är rörmontör, men han trodde inte det fanns mätare som registrerade så litet flöde som det blir i en vattenkopp. Men han kan ju så klart ha missat detta eftersom de inte rör sig med så små mängder i de installationer de har hand om;)
Så meddela gärna vidare här om du hittar nåt!

Det finns ju mätare som klarar mäta vattenåtgång i lägenheter, och jag kan inte tänka mig att en lägenhet drar väldigt många gånger mer vatten per dag än en box?
 
Sv: Vattenkopp som registrerar påfyllnad - finns det?

Nja, en häst dricker kanske 10-15 liter på sin innetid, i en lägenhet gör du nog av med en bra bit över 100 liter, med duschar, matlagning, toalettspolningar, mm.

Men som jag sa, han kanske bara inte har sett nåt sånt, det betyder inte att det inte finns;)
 
Sv: Vattenkopp som registrerar påfyllnad - finns det?

Ajdå, det lät ju inte bra! De jag sett har varit väldigt svåra att rengöra, massa kanter och skit på dem. Sedan satt iaf en modell inte så himla bra, "hängde" liksom i en metallögla så små fölrumpor som kliade flyttade gärna på den bla ;) Det stallet skaffade sedan mycket rejälare vattenkoppar oxå av flottörmodell men i samma storlek som en vanlig vattenkopp. Jag vill gärna ha ngt större.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ibland går det himla fort för mig att normalisera och finna mig i situationer… Snart tre veckor sedan mitt vatten blev dåligt så fick...
Svar
1
· Visningar
739
Senast: Albatross
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 592
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Mmm, så är den härliga tiden på året återigen här när temperaturen sjunker under -20C och all plast blir superkänslig. Jag gör av med...
2
Svar
34
· Visningar
2 843
Senast: skiesabove
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 004
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp