Vattenkoppsplacering i lösdrift?

Kickis

Trådstartare
Håller på att fixa vatten till stallet och funderar på vart jag ska sätta vatten koppen. Ligghallen är 30 kvadratmeter och det är tre hästar och en ingång. Sätter jag koppen inne i hallen finns de ju risk att den ranglägste inte får komma åt. Men hur väl fungerar vattenkoppen utom hus året om? (har värmeledning i vattenledningen och funderar på eluppvärmd vattenkopp) :confused:
 
Jag har samma funderingar och kommer att sätta vattenkoppen utomhus. Ska försöka sätta den så att om man skulle behöva ha fler än en hage så ska de kunna dela samma kopp. Har sett detta "live" och det verkade toppen!

Värmekabel och elkopp är ju en förutsättning förstås. Man får kanske kolla den oftare ute eftersom löv och annat kan hamna i den.
 
Vi har flera eluppvärmda vattenkoppar i hagarna. Vi valde att inte ha vattenkopp i lösdriftsskyddet utan har den fritt i hagen i cementrör (numera finns det bättre rör i polyeten som isolerar mer). Hästana kan komma åt vattenkoppen från alla håll och känner sig aldrig trängda.

Har haft vattenkopparna i snart 8 år och de har fungerat bra hela tiden. Våra koppar har flottör med ganska stora vattentråg så för säkerhets skull lade vi dessutom en slinga av elkabeln runt bottnen samt fyllde rören med lecakulor som isolering. Det är ytterst sällan vi behövt sätta på värmekabeln, bara några få gånger när det varit många minusgrader undert en längre period och barmark.

Så många timmars slit varje vecka man hade på vintern när vattnet frös i baljorna, man fick bära varmt vatten två gånger om dagen, kancka is osv. Vi hade 14 hästar som mest så det blev ju några liter. Att skaffa de uppvärmda vattenkopparna är en av de bästa investeringarna vi gjort.
 
Det finns olika, vanligast är 80W resp 180W. Själva valde vi den starkare modellen. Men sen drar ju även värmekabeln och det beror på hur lång den är, där finns också olika effekt ofta mellan 8W-12W-18W/meter.

Det kostar naturligtvis en del varje timme när vi har både kabel och koppar på, men det är bara under de värsta köldknäpparna.

Vi här nere i Skåne klarar oss oftast tidig vinter/vår med värme på kopparna endast under "vargtimmarna" i gryningen. andra perioder bara nattetid t.ex. eller vid max -10-15° dygnet runt bara vattenkopparnas värme på hela dygnet. Värmekabeln är reservvärme vid djup tjäle eller extremt kallt. Speciellt här hos oss då, där vi kan få ganska kallt (-20°++ på barmark utan isolerande snötäcke). Också bra om det varit strömavbrott och ledningen frusit, så man kan tina upp den. Förr hade vi det ofta och jag måste beundra flottörkopparna vi har, de har varit bottenfrusna flera gånger men ändå inte gått sönder, utan så fort elen kommit tillbaks har de tinat och börjat fungera igen.

Själv har jag valt att ha koppar och elkabel på timer. Tyckte inte thermostat fungerade så bra då den oftast slog på för tidigt, redan vid ett par plusgrader och inte gick att reglera effekten på. Några plusgrader har ju vi ofta utan att det blir minus annat än kanske vid gryningstimmarna då. Naturligtvis lite pilligare med timer och man måsta passa på väderomslagen, men det har fungerat väldigt bra för oss.
Timern gör också att jag kan välja sätta på kopparna t.ex. en kvart i timmen under natten, två kvartar i gryningen osv om det bara är nån minusgrad. Jag lärde mig ganska snabbt vad som behövdes.

Tjänar flera tusenlappar på detta varje säsong, speciellt nu när elen är dyr, mot om allt skulle vara på dygnet runt hela vintern - jämfört med thermostat (som dagens thermostater man har råd med fungerar i varje fall).
Som vi har det med 3st 180W elkoppar och ett antal meter värmekabel kostar det oss idag ca 25 kW per dygn när rubbet står på. Det finns alltså en hel del att tjäna genom att på något sätt reglera uppvärmningen.
 
Sv: Vattenkoppsplacering i lösdrift?

Kickis skrev:
Håller på att fixa vatten till stallet och funderar på vart jag ska sätta vatten koppen. Ligghallen är 30 kvadratmeter och det är tre hästar och en ingång. Sätter jag koppen inne i hallen finns de ju risk att den ranglägste inte får komma åt. Men hur väl fungerar vattenkoppen utom hus året om? (har värmeledning i vattenledningen och funderar på eluppvärmd vattenkopp) :confused:


Hej Kickis!!
Jag har ingen lösning på vatten kopps problemet.. Men jag skulle gärna vilja veta hur du har byggt din lösdrift. Har planer på och bygga en lösdrift på ca30 m2 med en dörröppning. Behöver massor tips och ideer från er alla!!
 
Sv: Vattenkoppsplacering i lösdrift?

OJ!!! svarade visst på en väldigt gammal tråd...:angel: men, men det kanske finns någon ändå med tips och ideer....??:crazy:
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 335
Senast: Ajda
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 202
Senast: cassiopeja
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 151
Senast: Angel
·
Anläggning Så har jag äntligen kommit fram till en stallritning som jag faktiskt gillar. Jag tror att jag har tänkt igenom det mesta. För att vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 642
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp