Vattenreningskanna?

TinyWiny

Trådstartare
Är det någon som har provat vattenreningskanna? Vi har mycket kalk i vårt vatten och i perioder så smakar och luktar det inte särskilt gott vilket innebär att vi släpar hem ganska mycket ramlösa istället. Det skulle ju vara bra både för plånboken och miljön om vi kunde slippa det och det kanske inte är så bra att enbart dricka ramlösa heller? Jag har kollat på olika sätt att rena vattnet men jag känner att lägga 8-10000 kr på att rena vattnet har jag inte riktigt lust med. En vattenreningskanna däremot kostar från några hundralappar och uppåt. Sedan kostar visserligen filtren men ett filter räcker till ca 150 liter så det blir ju ändå inte lika dyrt som ramlösa. På vissa sidor kan man till och med få kannan gratis mot portot och att man sedan prenumererar på filtren. Men är det något att satsa på? Tar det verkligen bort lukt och konstig smak som reklamen utlovar? Tar det verkligen bort eventuella skadliga partiklar?
 
Sv: Vattenreningskanna?

Har ni problem med lukten och smaken på vattnet så är det nog tyvärr inte kalk som är det enda problemet. Är det gjort någon analys? Vad som krävs för att rena vattnet beror helt på vad det är man faktiskt vill ta bort.
 
Sv: Vattenreningskanna?

Grannen som vi delar brunn med har mjölkkor och då analyseras ju vattnet ganska ofta och enligt honom så är det inget fel på vattnet. Vi har inte gjort någon egen analys men jag funderar på att göra det. Jag vet alltså inte varför vattnet smakar och ibland även luktar konstigt. Det märkliga är att smaken och lukten kommer och går. Ibland smakar vattnet jättegott och ibland så är det inte drickbart.
 
Senast ändrad:
Sv: Vattenreningskanna?

Grannen som vi delar brunn med har mjölkkor och då analyseras ju vattnet ganska ofta och enligt honom så är det inget fel på vattnet. Vi har inte gjort någon egen analys men jag funderar på att göra det. Jag vet alltså inte varför vattnet smakar och ibland även luktar konstigt. Det märkliga är att smaken och lukten kommer och går. Ibland smakar vattnet jättegott och ibland så är det inte drickbart.

Den förstameningen förstod jag inte?
varför skulle en mjölkgård analysera dricksvattnet, och varför ofta?

Om det nu är så att grannen har analyser så be att få kopia på ett gäng av dem och starta därifrån. Som redan sagts så beror åtgärder helt på vilket problemet ni har. Surt vatten behöver kalkfilter, kalk behöver salt(?)filter, bakterier - tja då är det inte mycket att göra.


Själv har jag inget vidare vatten just nu. Rörmokaren var här och berättade att vattnet i den brunnen inte är klassat som tjänligt. :( (Hans föräldrar ägde stället för många år sedan). Men gården har två brunnar och jag har nu fått klart vad som är felet på den andra. Pumpens tryckgivare är trasig så den startar inte.

Med lite tur har jag i morgon en ny pump och kan börja spola vatten. Brunn nr två är inte använd på ett gång år så jag får nog spola ur vatten ganska länge innan det blir bra. Får koppla en trädgårdsslang och låta det rinna ner i skogen :)
 
Sv: Vattenreningskanna?

Om det är en borrad brunn så gissar jag på sumpgas.
Ställ en kanna med vatten i kylskåpet över natten och prova nästa dag.
 
Sv: Vattenreningskanna?

Enligt min granne så analyseras alltid vattnet som mjölkkorna får. Hur ofta det görs vet jag inte men det görs med jämna mellanrum. Jag vet tyvärr inget mer än vad han har sagt. Han har inte analyssvaren utan får bara veta om vattnet är tjänligt eller inte.
 
Sv: Vattenreningskanna?

Instämmer med I_U, geologin kan ställa till det med borrade brunnar. I ett område där jag jobbar tar man nästan baksteg när man ska gå in i ett hus, det stinker ruttna ägg. De har borrat ner brunnen i alunskiffer som bla innehåller svavel (i pyrit och små mängder pyrrhotit).

Annars kan jag säga att har man kalk i vattnet fungerar en Brita-kanna bra, jag hade det när jag pluggade i Uppsala.
 
Sv: Vattenreningskanna?

Det har vi gjort och det är ingen skillnad. Däremot smakar vattnet sämre om man fyller en plastflaska för att ha med sig när man åker iväg. Då är det knappt drickbart efter någon timme även om det var drickbart när det kom ur kranen.
 
Sv: Vattenreningskanna?

Vi bor på sluttningen av ett berg så egentligen är det källvatten vi har. Jag tror att det antingen är något med pumpen eller i vattenledningarna som gör att vattnet är som det är. I stallet smakar vattnet nästan alltid gott märkligt nog och det är ju samma vatten men nyare ledningar eftersom stallet bara är runt 12 år gammalt. När vattnet drogs in i huset vet jag inte men köket flyttades dit det är idag på åttiotalet. Tidigare låg det på ett annat ställe i huset så rören inne i huset drogs ju om till viss del då. Huset är byggt på tjugotalet.

Om man kokar vatten och låter det stå så är vattnet helt vitt i flera dagar innan kalkbeläggningarna lägger sig så kalkhaltigt är det ju iallafall.

Det luktar absolut inte illa i vårt hus. Vi har bara bott här i drygt åtta år och jag hade aldrig flyttat till ett hus som luktar illa. Sumpgas vet jag hur det luktar eftersom min svågers vatten både luktar och smakar fruktansvärt och det är sumpgas i deras vatten. Så luktar och smakar absolut inte vårat vatten. Det går inte ens att dölja smaken och lukten med saft eller juice och det går ju här.
 
Senast ändrad:
Sv: Vattenreningskanna?

Då kan du ju testa en kanna och se om det blir bättre eftersom vattnet innehåller kalk. Personligen avskyr jag att dricka vatten med hög kalkhalt, jag tycker det smakar äckligt. Kan det vara så att kalkhalten varierar och du reagerar på det?
 
Sv: Vattenreningskanna?

Men har ni bara problem ibland så är det knappast rören utan låter snarare som om det kommer ner ytvatten i brunnen. Be om kopia på analysresultaten eller skicka in analys själv så kan du få hjälp att tolka resultaten. I alla fall kemdelen har jag rätt bra koll på pga jobbet.
 
Sv: Vattenreningskanna?

Ja det kanske är så enkelt? Jag beställer en kanna så får jag testa helt enkelt. Med prenumeration så kostar bara frakten för kannan och det var 49 kronor eller något sådant så det kan det ju vara värt. Fungerar det inte så är det ju bara att avsluta prenumerationen på filtren.
 
Sv: Vattenreningskanna?

Vad snällt :) Jag hittade ett ställe på nätet dit man kunde skicka ett vattenprov för gratisanalys. (De vill ju givetvis sälja ett dyrt reningsverk till mig sedan.) Annars är ju vattenprov ganska dyra.
Då ska jag göra det så återkommer jag när jag har fått analyssvaret :)
 
Sv: Vattenreningskanna?

Vad snällt :) Jag hittade ett ställe på nätet dit man kunde skicka ett vattenprov för gratisanalys. (De vill ju givetvis sälja ett dyrt reningsverk till mig sedan.) Annars är ju vattenprov ganska dyra.
Då ska jag göra det så återkommer jag när jag har fått analyssvaret :)

Har för mig att vi diskuterade just lab med vattenanalyser i nån tråd häromleden?

De billiga labben är inte ackrediterade så du kan få svar som inte säger något alls. Om det är bakterier som är bekymret och labbet bara analyserar mineraler resp tvärtom så är du ju inte hjälpt alls.

När det gäller något så viktigt som vatten kanske det kan vara värt att bita i det sura äpplet och kosta på den där slanten sm en riktig analys kostar?
 
Sv: Vattenreningskanna?

Det kan vara värt att kolla runt bland vatten-analysföretagen i närområdet!
Här är det i alla fall gratis minst en gång per år, de brukar annonsera i lokaltidningen.

Jag har en gammal brunn på tomten och jag lämnade in en flaska förra våren "för skojs skull", har kommunalt vatten, så jag använder det bara för att vattna i trädgården med.
Analysföretaget tyckte inte att jag skulle dricka det själv eller ge det till andra djur heller, det var visst väldigt mycket järn i det.
Här är det bara sand av olika storlekar i marken (enligt den geotekniska undersökningen jag var tvungen att göra för att få bygglov), så undrar var det kommer ifrån?

/Keb
 
Sv: Vattenreningskanna?

De flesta (alla?) mejerier ställer höga krav på vattenkvalitet och jag tror att de flesta även bekostar regelbundna analyser. Flera gånger per år.
 
Sv: Vattenreningskanna?

Nu har jag noll koll på vad som kan orsaka smak och lukt på vatten (utöver järn) och hur man rättar till problem, men har testat filterkanna utomlands där det var lite skum smak på vattnet och det fungerade utmärkt. :)
 
Sv: Vattenreningskanna?

Har för mig att vi diskuterade just lab med vattenanalyser i nån tråd häromleden?

De billiga labben är inte ackrediterade så du kan få svar som inte säger något alls. Om det är bakterier som är bekymret och labbet bara analyserar mineraler resp tvärtom så är du ju inte hjälpt alls.

När det gäller något så viktigt som vatten kanske det kan vara värt att bita i det sura äpplet och kosta på den där slanten sm en riktig analys kostar?

Det handlar inte om ett billigt labb som inte är ackrediterat utan om en firma som erbjuder gratis ackrediterad vattenanalys och sedan om det behövs så erbjuder de olika filterlösningar. Den analysen som erbjuds är ett grovtest så att man får veta med vilka tester man ev. behöver gå vidare med. Det kan ju vara så att vi när vi får provresultatet väljer att ta ytterligare tester men eftersom grannen som vi delar vattenbrunn med faktiskt tar vattentester flera gånger/år så skulle det förvåna mig mycket om vattnet skulle vara giftigt. Jag vet ju i dagsläget inte ens vad jag ska testa för och då anser jag att en grovtest är det bästa att börja med så att jag får veta vad vi ev. behöver gå vidare med. Det finns ju inget seriöst mejeri som skulle köpa mjölk av en bonde som inte ger sina kor godkänt dricksvatten. Det mejeriet som min granne säljer till är ett av Sveriges största så det oroar jag mig inte för. Det jag vill ha är vatten som jag kan dricka och tycka är gott. Jag dricker enbart vatten och är därför väldigt beroende av att ett gott vatten. Som det är nu går det åt ca 2 liter ramlösa/dygn enbart till mig och det är ju inte hållbart på något sätt.
 
Sv: Vattenreningskanna?

Vad menas med grovtest? Ingenting som jag är bekant med alls.
Edit: om det är från det företag som kommer upp när man googlar på "grovtest vatten" så saknar du flera analysparametrar som jag absolut skulle vilja ha med för att utreda varifrån ev lukt/smak kommer ifrån.

Tror att det som blir billigast i längden är att köpa ett färdigt analyspaket för brunnsvatten då priset per analys blir billigast då och man får med de parametrar som kan vara av intresse. Men om grannen tar prover så är det väl enklast att helt enkelt fråga denne om analysresultat?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Har mycket järn i vattnet och allt blir missfärgat, inkl mitt blonda hår... :mad: Vattnet smakar även blod, går ej att dricka...
Svar
16
· Visningar
10 227
Senast: Kiwifrukt
·
Äldre Allvarligt talat, jag har försökt behärska mig, men det går INTE längre!! :nailbiting: Jag har så många frågor så jag måste ha en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 599
Senast: Jeffery
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 027
Senast: Lilahnee
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 403
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp