Vattensalamander fritt i Sverige?

squarepants

Trådstartare
Lever gulmagade vattensalamandrar fritt i Sverige naturligt? Såg en liten rackare idag, har aldrig sett någon innan.

Såg precis ut som de jag hade i akvarium när jag var liten.

DSCN9998.jpg

DSCN9997.jpg


(Jag höll den bara 5 cm över marken för att kunna ta en kort underifrån, och den lunkade sakta iväg efter så den tog nog ingen skada)
 
Sv: Vattensalamander fritt i Sverige?

Oh ja det gör de.
Jag har en hel koloni i min damm.
Det tog ett tag innan jag förstod att de små "fiskarna" var massor av blivande salamandrar.
 
Sv: Vattensalamander fritt i Sverige?

Vad coolt!

Trodde det var något exotiskt djur från vilda djungeln eller något :D
 
Sv: Vattensalamander fritt i Sverige?

Två arter ur salamandersläktet Triturus lever i Sverige. Vi kallar dem större och mindre vattensalamander. Jag har båda artern här i Bromma.
 
Sv: Vattensalamander fritt i Sverige?

Två arter ur salamandersläktet Triturus lever i Sverige. Vi kallar dem större och mindre vattensalamander. Jag har båda artern här i Bromma.

Jag har ett helt gäng av de små gynnarna boendes i min trädgårdsdamm....
Dom e gulliga!
/KT
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 561
Senast: emma-vsm
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 152
Senast: nullo-modo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 305
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Pojken fyllde 5 år idag och vi hade släktingar över på kalas. Vi satt ute på altanen och skulle precis börja äta när hans faster får ett...
Svar
6
· Visningar
1 408
Senast: Pengy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp