Vattenskada, frost

Lycanthrope

Trådstartare
Vi har en vattenskada i köket under diskbänken. Vi har pratat med försäkringsbolaget och tanken är att det ska komma en från anticimex på måndag och kolla omfattningen. Vi har fått en ritning efter första kollen på vad som behöver öppnas upp (under diskhon och 1 meter framför, så inget jättestort just nu) så tanken är att öppna på söndag isåfall.
Problemet är att det ska börja bli frostnätter (vi bor i norra norrland) så hur sjutton fungerar det då om golvet ska stå öppet med fläktar i flera veckor? Det går ju inte. Vi kan inte flytta härifrån pga alla djur osv, det är inte så bara.
Det kan vara så att det bara är skadat under diskbänken men i värsta fall är det fuktigt på mycket större yta så mer golv behöver tas upp. Det fungerar inte under den kalla årstiden. :/
 
Vi har en vattenskada i köket under diskbänken. Vi har pratat med försäkringsbolaget och tanken är att det ska komma en från anticimex på måndag och kolla omfattningen. Vi har fått en ritning efter första kollen på vad som behöver öppnas upp (under diskhon och 1 meter framför, så inget jättestort just nu) så tanken är att öppna på söndag isåfall.
Problemet är att det ska börja bli frostnätter (vi bor i norra norrland) så hur sjutton fungerar det då om golvet ska stå öppet med fläktar i flera veckor? Det går ju inte. Vi kan inte flytta härifrån pga alla djur osv, det är inte så bara.
Det kan vara så att det bara är skadat under diskbänken men i värsta fall är det fuktigt på mycket större yta så mer golv behöver tas upp. Det fungerar inte under den kalla årstiden. :/
Men det hjälps liksom inte. Är det vått måste det torkas helt enkelt. Vinter eller ej.
 
Vi har en vattenskada i köket under diskbänken. Vi har pratat med försäkringsbolaget och tanken är att det ska komma en från anticimex på måndag och kolla omfattningen. Vi har fått en ritning efter första kollen på vad som behöver öppnas upp (under diskhon och 1 meter framför, så inget jättestort just nu) så tanken är att öppna på söndag isåfall.
Problemet är att det ska börja bli frostnätter (vi bor i norra norrland) så hur sjutton fungerar det då om golvet ska stå öppet med fläktar i flera veckor? Det går ju inte. Vi kan inte flytta härifrån pga alla djur osv, det är inte så bara.
Det kan vara så att det bara är skadat under diskbänken men i värsta fall är det fuktigt på mycket större yta så mer golv behöver tas upp. Det fungerar inte under den kalla årstiden. :/
Står huset på plintar?

Annars är det väl torpargrund eller platta? I så fall kan man isolera mot den väggen utifrån. Och ha värmefläktar.
 
Det är torpargrund. Kallt hus från 30-talet.
I så fall behöver man antagligen lyfta ur trossbottnen och göra om. Vilket kommer att bli en avsevärd förbättring!

Kalla golv beror ofta på en trossbotten som blivit gammal/sjunkit ihop. Det finns moderna material som är bättre än det gamla med jord och sågspån. Hasopor kanske?

Se det som tt utmärkt tillfälle att göra golven varmare. Som sagt - det går att isolera utifrån. Dvs lägga material mot grunden under tiden arbetet pågår.

Se till att byggarna ni anlitar kan gamla hus!
 
Mitt toaavlopp gick sönder och de fick gräva upp det inifrån eftersom det är torpargrund och inte går att komma in utifrån.
I samma veva konstaterades det att trossbotten rasat in i köket.
Så i jan- feb så var det inget golv eller isolering i köket och byggfläkten gick dygnet runt.

Som tur var behövde jag inte bo där under tiden. Det hade inte funkat utan vatten och utan avlopp.
Jag bor i Västernorrland.

Kan ni bo i husvagn på gården under tiden?
 
Mitt toaavlopp gick sönder och de fick gräva upp det inifrån eftersom det är torpargrund och inte går att komma in utifrån.
I samma veva konstaterades det att trossbotten rasat in i köket.
Så i jan- feb så var det inget golv eller isolering i köket och byggfläkten gick dygnet runt.

Som tur var behövde jag inte bo där under tiden. Det hade inte funkat utan vatten och utan avlopp.
Jag bor i Västernorrland.

Kan ni bo i husvagn på gården under tiden?
Det där låter som ett rejält stort jobb. Både nytt avlopp och en trossbotten.
Fast jag fattar inte hur en trossbotten "rasat in"? Trossbotten är ju den fyllning som är mellan, och under, golvbjälkarna. Vart skulle den ha rasat? Den ligger ju på marken.
 
Det där låter som ett rejält stort jobb. Både nytt avlopp och en trossbotten.
Fast jag fattar inte hur en trossbotten "rasat in"? Trossbotten är ju den fyllning som är mellan, och under, golvbjälkarna. Vart skulle den ha rasat? Den ligger ju på marken.
Njä, min var i luften. Ser flera likadana som min när jag bildgooglar.
Och det var markfukt som gjort att den gav upp.
 
Mitt toaavlopp gick sönder och de fick gräva upp det inifrån eftersom det är torpargrund och inte går att komma in utifrån.
I samma veva konstaterades det att trossbotten rasat in i köket.
Så i jan- feb så var det inget golv eller isolering i köket och byggfläkten gick dygnet runt.

Som tur var behövde jag inte bo där under tiden. Det hade inte funkat utan vatten och utan avlopp.
Jag bor i Västernorrland.

Kan ni bo i husvagn på gården under tiden?
Nej, vi har massa djur som bor inomhus också samt barn. Driver mitt företag inifrån huset dessutom med allt vad det innebär i maskiner och saker.
 
Jag tänker såhär, kör igång omgående. Det finns chans att om man skyndar sig så kanske man överlever någon frostnatt? (Bor i norra Västerbotten)
Ja, vi får se vad han säger på måndag när han ska kolla omfattningen. Hur gör dom ens det, funderar jag på? Iom att vi bara ska öppna upp 1,5 meter ungefär sammanlagt. Iom att vattenläckan skedde på vintern när det var 30 minus kanske det inte spridit sig som om det varit sommar, jag vet inte. Vi upptäckte det inte förrän nu nyligen när vi hittade hästmyror. De visade sig dock inte bo i huset utan i en stor stubbe bakom huset, som nu är utplånad, inte en myra sedan dess så det slapp vi iallafall.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 084
Senast: Calmiche
·
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 492
Senast: nickan1
·
Träning \"Omedvetet\" hotbeteende vid fodring Lite synpunkter och tankar tack! Läs dock HELA texten innan ni svarar. Kele är nu ganska exakt...
Svar
19
· Visningar
1 354
Senast: Honungsblomma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp