Vattenskada - hantverkare, kostnad och hur drunknar man inte i allt?

AgentCarter

Trådstartare
Vi upptäckte i höstas en missfärgning i taket under badrummet, tog ut en kompis som trodde det var rör som var lite otätat i badrummet.

Det var inte ett rör som läckte lite.

Det var en avloppsbrunn som läckte ut vatten under hela våtrumsmattan och ett kakel på väggarna som släppte in vatten. När ytskikten var borta upptäcktes det att halva badrummet hade ett mögel angrepp och det är idag mest ett hål till källaren ena halvan av huset (då det självklart hade påverkat rummet bredvid).

Kontaktade försäkringsbolaget som skickade ut "sitt" företag för fuktmätning dagen efter vi trodde det var ett misstänkt rör, byggledaren upptäckte att det var fukt överallt typ. Då vi inte har ekonomin för ett badrumsrenovering egentligen gjorde vi en deal att vi rev och sen kunde vi få använda de pengarna till renoveringen. Detta finns såklart bara muntligt. Vi har typ en tredjedel, hälften sparat till en badrumsrenovering, för vi visste att det behövdes göras inom två år men det blev lite snarare än vi tänkt....

Nu är allt rivet och torkat och jag får inte tag på byggledaren (kallas BL framöver). Har kontakt med snickaren för vårt som är trevlig, men har ungefär lika lite kontakt med BL som vi. Vi har noll aning om vad det kommer kosta, mer än självrisken till försäkringsbolaget.
Jag har försökt ringa BL som inte svarar, hen skickade till slut ett sms om att hen inte kunde prata och vad var det jag ville. Frågade om plan och om han lagt till rum 2 till försäkringsbolaget, fick något icke svar om att han nyss fått reda på att det var torrt.

Jag vet dock att försäkringsbolaget har fått in någon offert/räkning från dem men inte mer.

Känner mig ganska lost och blåst, vi lever i limbo där vi inte vet vad något kommer kosta, vad vi ska ordna (rörmokare? Elektriker?) eller vad vi kan förvänta oss framåt. Behöver vi ordna ett lån? Vem vet!


Jag skulle behöva ha hjälp med att vad kan jag ställa för krav? Har fått en offert/kontrakt från företaget med självrisken, det står även vad snickaren kostar i timmen. Sen vet jag inte mer än det typ.
Vi kommer få stå för tätskikt och ytskikt själva (badrum +30 år) och jag trodde väl att det var sådant och för att få upp till branschstandard vi kunde använda rivningspengarna till men nu känns det mest som att de kan vi glömma.

Så snälla buke, hjälp en vilsen själ som trodde sig ha koll på saker inför första husköpet men som på ett år mer börjar likna en badrumsmardröm med ett totalförstört badrum och där det andra badrummet är ett fuskbygge värdigt att dra till dolda fel:cry:
 
Vilken mardröm :sorry:

Jag skulle i din situation jaga försäkringsbolaget och be dem skriva ned en "vad händer nu-lista" dvs vem som gör vad och vad som de ersätter och inte ersätter. Jag tänker att för er del är det i denna situation viktigt att få veta vem som ska göra vad.

Tyvärr är min erfarenhet att försäkringsbolag gärna stänger in sig lite i skrubben och försöker göra sig osynliga vid ärenden...
 
Är du bunden till just den entreprenören/firman?

Tänker att det måste finnas andra som kan hjälp till. Jag fick själv kontakta valfri entreprenör för offert för att göra iordning efter skada. Då har jag en direktkontakt med företaget och de skickar allt till mig så tar jag det till försäkringsbolaget.

Kolla med ert försäkringsbolag igen och ligg på. Det är deras jobb att hjälpa till även om det alltid verkar som om de försvinner när det kommer till sånt här.

Tänker att en annna firma kan komma in och ge offert på vad som behöver göras så ni iallafall får reda på vad det kommer att kosta.

Sitter själv med en jäkla massa pappersarbete och renoveringar till höger och väster ihop med husförsäljning, husköp och försäkringar så förstår er frustration :heart
 
Kan inte svensk lagstiftning men har renoverat och renoverar just nu. Folk man inte får tag på ska man undvika.

Förstår inte om den här personen är kopplad till försäkringsbolaget men hade börjat där och även sett till att få en offert vad det kostar att fixa badrummet i sin helhet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp