Vattenskada i hyresrätt

Milosari

Trådstartare
Min granne har råkat ut för sjukdom och i samband med det har en större vattenläcka ignorerats i ett par dygn. Taket i badrummet och köket har läckt som såll, och dessutom rann det genom ventilationstrumman i köket så jag drog ut proppar och spisuttag. Tack och lov är det betong som kan torka och det är bara ytskikt i min lägenhet som behöver åtgärdas.

Frågan är om jag ska meddela mitt försäkringsbolag? Eller går allt via hyresvärden? Torkfläkten låter så mycket att den påverkar min sömn och jag kan inte stänga toalettdörren. Ingår det i vad man förväntas tåla som hyresgäst? Kommer behöva flytta alla möbler i samband med att taken ska slipas om men förväntas kunna använda lägenheten i princip som vanligt. Kan jag begära ersättning eller är det bara att på egen hand ordna fristad hos andra medan sanering pågår?
 
Min granne har råkat ut för sjukdom och i samband med det har en större vattenläcka ignorerats i ett par dygn. Taket i badrummet och köket har läckt som såll, och dessutom rann det genom ventilationstrumman i köket så jag drog ut proppar och spisuttag. Tack och lov är det betong som kan torka och det är bara ytskikt i min lägenhet som behöver åtgärdas.

Frågan är om jag ska meddela mitt försäkringsbolag? Eller går allt via hyresvärden? Torkfläkten låter så mycket att den påverkar min sömn och jag kan inte stänga toalettdörren. Ingår det i vad man förväntas tåla som hyresgäst? Kommer behöva flytta alla möbler i samband med att taken ska slipas om men förväntas kunna använda lägenheten i princip som vanligt. Kan jag begära ersättning eller är det bara att på egen hand ordna fristad hos andra medan sanering pågår?
Tänker att de kan vara klokt att ringa bolaget och rådfråga.
 
Det logiska är väl att du ringer ditt försäkringsbolag och de löser allt med hyresvärdens eller grannens försäkringsbolag.
 
Om du inte kan använda din lägenhet fullt ut så kan du få en tillfällig hyressänkning. Men efter vad du beskriver så tror jag tyvärr inte att det räknas som tillräckligt. Jag tror tyvärr att du bara får acceptera det. Hyresvärden måste torka det som blivit skadat.

Vad säger hyresvärden när du säger att du inte kan sova p.g.a. fläkten?
 
Tänker att det är vettigt att prata med ditt försäkringsbolag. Jag bodde visserligen i bostadsrätt när jag fick vattenläcka men jag blev erbjuden att bo på långtidshotell medans renovering pågick eftersom de ansågs orimligt att jag skulle behöva bo där med småbarn.
 
Jag och mamma råkade ut för vattenskada (hyresrätt).
Vi fick först kämpa för att hyresvärden skulle komma och titta på eländet, som innebar att golvet hade gigantiska blåsor i 3 rum, samt skador på tapet och lite andra mindre grejer.

Hyresvärden bestämde då att det skulle renoveras. Genom hyresvärden fick vi reducerad hyra, då vi sa att vi inte kan bo kvar i lägenheten under arbetet. Tydligen är det inte ovanligt att hyresvärden har evakueringslägenheter man kan flytta till under tiden. Men så var inte fallet med vår hyresvärd.
Vi fick på egen hand hitta någonstans att flytta och övervägde lägenhetshotell/långtidshotell. Men hittade av en slump och med en jäkla massa tur ett gulligt par bara någon kilometer bort som skulle åka till USA under just de 2,5 månaderna hyresvärden skulle renovera.
De ville gärna hyra ut och på så sätt spara pengar, så blev win-win.

Vi flyttade in i parets lägenhet och tog inte med oss jättemycket alls från vårt hem. Med hjälp av helt övernaturliga tetris-skills lyckades vi stapla på höjden allt vi hade i vardagsrum och kök. Vi betalade den reducerade hyran till hyresvärden. Försäkringsbolaget hjälpte oss med resten av summan för hyran av parets lägenhet. Försäkringsbolaget hjälpte även till med att fixa så vi fick hyra flyttkartonger och packmaterial, och betalade för den kostnaden.

Mamma roddade i allt detta, men jag tror jag fick med allt. Jag skulle ringa både hyresvärd och försäkringsbolag och höra mig för om lösningar :)
 

Liknande trådar

Äldre Jag upptäckte en stor vattenskada i vägg och tak i köket i april 2014 som jag omgående anmälde till hyresvärden. Jag har legat på och...
2
Svar
20
· Visningar
2 070
Senast: Korall
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • WE-tråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp