Vattenskada i köket, vad görs?

iNHALE

Trådstartare
Ni som fått fuktskador i kök till följd av vattenläcka, kan inte ni berätta hur återställning gick till?

Igår upptäckte vi att vår diskmaskin stått och läckt vatten ur matarslangen en tid. Det är vatten mellan golvet och grunden (torpargrund) och en viss mögelpåväxt kan anas när man kikar ned. Det är troligen en yta om ca 4-5 kvm som är uppenbart skadad men det är svårt att uppskatta och kan vara större. På denna yta finns diskmaskin, köksbänk med bla vask samt högskåp innehållande varmvattenberedare.

Troligen kommer man behöva såga sönder skåpen för att få ut dem och kunna torka och sanera grunden eftersom monteringen en gång i tiden varit lite av en patentlösning. Att bara ta bort bänkskivan och sen lyfta ut stommarna tror jag mao inte kommer gå.

Någon som varit i liknande sits? Hur mycket av köket byttes ut? Var det krav på återmontering av befintlig inredning eller fick ni helt nya skåp? Bytte dom hela golvet i rummet eller lappade dom ihop det med liknande parkett som var "nära nog" i färg och utseende? Det är ett stort försäkringsbolag som börjar på F som har ärendet och allt kommer gå på försäkringen men jag är lite orolig att stå där med ett kök sen som ser ut som ett ihopaplock av random luckor och udda förpackningar parkett man hittat någonstans. Den köksinredningen som är i köket nu är en gammal IKEA-design som inte finns att köpa längre och köket är troligen närmare 20-30 år gammalt.
 
Vi fick vattenskada när köket var helt nytt. Då skulle det mesta ersättas (allt?). Dock var lösningen mycket enkel i det rummet. Lyfte ut skåpen, gjorde hål i golvet och torkade. Vi hade typ 100 liter vatten som rann ut på en gång, så det var en mer akut skada. Vi godkände att de "lappade" ihop golvet, då det ändå inte syntes. Hantverkare skötte allt. Plocka ut inredning/göra hål, torka, spruta på någon "antimögel" på ytorna, laga golv, sätta tillbaka utrustning.

I pannrummet intill skulle bolaget på F ersätta typ 20-30% av arbetskostnad och material pga åldersavdrag. Det hade blivit rejält kostsamt för oss. Vi erbjöd oss att göra jobbet själva och fick en rejäl slant istället!

Mycket nöjda med försäkringsbolagets hantering. Gick snabbt och var smidiga i kontakten.

Tillägg: med tanke på kökets ålder får ni nog stå för en rätt stor summa själva tyvärr.
 
Ni som fått fuktskador i kök till följd av vattenläcka, kan inte ni berätta hur återställning gick till?

Igår upptäckte vi att vår diskmaskin stått och läckt vatten ur matarslangen en tid. Det är vatten mellan golvet och grunden (torpargrund) och en viss mögelpåväxt kan anas när man kikar ned. Det är troligen en yta om ca 4-5 kvm som är uppenbart skadad men det är svårt att uppskatta och kan vara större. På denna yta finns diskmaskin, köksbänk med bla vask samt högskåp innehållande varmvattenberedare.

Troligen kommer man behöva såga sönder skåpen för att få ut dem och kunna torka och sanera grunden eftersom monteringen en gång i tiden varit lite av en patentlösning. Att bara ta bort bänkskivan och sen lyfta ut stommarna tror jag mao inte kommer gå.

Någon som varit i liknande sits? Hur mycket av köket byttes ut? Var det krav på återmontering av befintlig inredning eller fick ni helt nya skåp? Bytte dom hela golvet i rummet eller lappade dom ihop det med liknande parkett som var "nära nog" i färg och utseende? Det är ett stort försäkringsbolag som börjar på F som har ärendet och allt kommer gå på försäkringen men jag är lite orolig att stå där med ett kök sen som ser ut som ett ihopaplock av random luckor och udda förpackningar parkett man hittat någonstans. Den köksinredningen som är i köket nu är en gammal IKEA-design som inte finns att köpa längre och köket är troligen närmare 20-30 år gammalt.

Bolagen gör åldersavdrag på allt, så räkna med att behöva stå för det nya materialet själva.

Jag fick vattenskada i köket, slangen till diskmaskinen sprack så stod som en fontän när jag kom hem från affären... Det hade alltså aldrig stått och läkt och vattnet blev ju omhändertaget direkt så handlade aldrig om något mögel. Hade då något billigt klickgolv i köket (hade nyligen köpt huset) som blev förstört på en gång så allt det revs ut, sen öppnades en liten lucka, ur med allt sågspån så man kom till botten, sen ställdes fläkt in i några veckor.

Nu var det bara golvet som blev förstört, och jag valde att lägga på lite pengar och lägga nytt riktigt trägolv istället för att lägga tillbaka ett liknande klickgolv. Själva inläggningen var ju ”gratis” så lika bra att passa på. Tror jag betalade runt 5-6000kr tillslut allt som allt.

Köksskåpet närmast diskmaskinen lyftes ut och tillbaka igen när allt var klart.

Hade Folksam och jag fick jättebra och snabb hjälp därifrån.
 
"Vi" lagar mycket vattenskador och det är lite olika omfattning på vad som görs men det är många golvomläggningar och med öppen planlösning blir det många kvm som byts. Många arbetsordrar kommer från Bauhaus där det är byte av hela kök men jag vet inte hur mycket som kunderna får betala själva (jag får uppfattningen att det oftast är rätt ekonomiskt starka kunder vi är hos) och hur mycket det är som försäkringsbolagen (det är flera inblandade) betalar. "Vi" får ett fast pris och det ingår ofta lite speciallösningar med socklar och sånt.
 
Utloppet från diskmaskinen gick sönder för oss och vi upptäckte det ett säkert några dagar. Vi bodde en BRF och vattnet hade runnit ner till betongen. Först var brfn jättestruliga och vägrade ta på sig skadorna på deras delar så tillslut fick vårat försäkringsbolag prata vett i dom.

Det var totalt en yta på ca 4-5kvm som hade fått fuktskada. Köksskåpen runt vattenskadan lyftes ganska lätt bort och golvet revs upp. Sedan stog det en byggfläkt i ett par (1-2?) veckor. Efter det sattes köksskåpen tillbaka igen och nytt golv lades. Köksgolvet var max 2 år gammalt så vi fick ett nytt golv, till hela köket, ersatt.

På grund av sommarsemester drog allt ut ganska mycket på tiden och bygget höll på i typ 6 veckor. Med småbarn och djur kunde vi absolut inte bo där så vi fick ersättning för att bo på stay long-hotell men vi tackade nej till det och bodde i sommarstugan i stället.

Vi betalade bara för självrisk och en ny diskmaskin. Vi hade iofs bestämt oss för att flytta så valde att inte lägga på något "extra".
 
Tack för era svar. Det låter som att man i möjligaste mån återanvänder det som går att återanvända och om det är ett äldre kök där man är tvungen att såga sönder skåpen för att få ut dem så får man själv bekosta nya skåp sen? Det är sambon som snackat med försäkringsbolaget så jag vet inte riktigt hur dialogen gått exakt.
 
Vi hade en vattenskada då jag var barn. Röret till utomhus tappen hade frusit sönder mellan ventilen och själva utloppet. Vi skulle åka utomlands en period och mina föräldrar hade bett en vän att vattna blommorna inne samt ta hand om posten. De fick inte veta om det trasiga röret men pappa gömde nyckeln (smart :grin:).
Det var VARMT så givetvis letades en nyckel fram och det vattnades friskt i trädgården samt hjälpredan ovetandes i krypgrunden. När vi kom hem blev det sanering. Hela golvet revs upp i köket dock rördes inte skåpen. Man rev även upp en remsa av golvet i ett annat rum men klarade parketten i matrum och vardagsrum. I hallen skars en ruta ut ur golvet och ett hål borrades. Det stod sedan 3 fläktar och blåste dygnet runt i några veckor, det var ett sabla ljud. Efter det tryckte man ner ozon i grunden över natt (vi bodde på hotell) och sen las nytt golv in, rutan i hallen limmades tillbaka.
 

Liknande trådar

Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 233
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Varför finns Israel?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp