Vattensork, åkersork, sork och annan sork

Hmm. Inget funkar här eftersom det är där hundarna ska springa (fort).

Börjar allvarligt fundera på någon jättefälla och tömma flera gånger om dagen...

Jag har en fälla med skott i mot mullvad, men den ska funka mot sork också stod det, vet dock inte hur bra det funkar när man har så många som du har

Fällan är dyr men skotten är billiga, ångrar inte en sekund att jag la dom pengarna faktiskt, däremot kan det ta ett par gånger innan man fått in knixet
https://www.jagamera.se/de-senaste-nyheterna/sorkfallamullvadsfalla-licensfri
 
En kompis (och figge i IGP) i Californien som har exact samma problem med att sork/och allman ohyra forstor hans traningsplan har en, typ, besindriven "gopher killer". Overallt dar det vaxer gras eller nagot sa kakar gophers upp rotterna och bara sand jorden blir kvar med dott gras.
Sa kompisen stoppar ner en slang med avgaser (borde ga med en grasklippare ocksa, kan man tycka) i forsta halet och sedan blockerar han de hal dar han ser att det kommer upp avgaser ... Ibland far han satta den pa ena sidan av faltet, och nasta hal ar utanfor hans staket pa andra sidan ... sedan sitter han dar med en ol och en god bok ett tag medan carbon monoxide gor sitt jobb.

Har i Oregon plojer bonderna marken varje ar (pa hosten) for att stora de :devil: men vi har ocksa WAY for manga. Har ar det ingen frost och de forokar sig explotions artat, om inget ar gjort med marken for att halla ner populationen gar det inte att ga dar nasta ar nar tunnlar faller in och forstor det mesta.

Carbon monoxide maskin
 
En kompis (och figge i IGP) i Californien som har exact samma problem med att sork/och allman ohyra forstor hans traningsplan har en, typ, besindriven "gopher killer". Overallt dar det vaxer gras eller nagot sa kakar gophers upp rotterna och bara sand jorden blir kvar med dott gras.
Sa kompisen stoppar ner en slang med avgaser (borde ga med en grasklippare ocksa, kan man tycka) i forsta halet och sedan blockerar han de hal dar han ser att det kommer upp avgaser ... Ibland far han satta den pa ena sidan av faltet, och nasta hal ar utanfor hans staket pa andra sidan ... sedan sitter han dar med en ol och en god bok ett tag medan carbon monoxide gor sitt jobb.

Har i Oregon plojer bonderna marken varje ar (pa hosten) for att stora de :devil: men vi har ocksa WAY for manga. Har ar det ingen frost och de forokar sig explotions artat, om inget ar gjort med marken for att halla ner populationen gar det inte att ga dar nasta ar nar tunnlar faller in och forstor det mesta.

Carbon monoxide maskin
Ja det är det vi funderat på mest. Har skaffat ett metaller i vinkel att sätta mot ATV:ns avgasrör. Behöver hitta en slang. Och sen hitta ett bra hål rent strategiskt.

Kan ju iofs. Typ sätta gräsklipparen i ena ändan och atvn i andra och bilen I mitten:angel:
 
Vi har också stora problem i år, även om det inte är i den utsträckning du verka ha. Bunkarna de gräver upp är enorma, så snart har vi nog ingen gräsmatta kvar känns det som.
Vi har iaf köpt en patronfälla nu, ska rigga upp den imorgon. Den laddas med slaktpatroner.
Även om det inte blir en direktträff, utan bara jorden löser ut den, så ska den tydligen döda sorkarna med tryckvågen som blir och det stod att det är bara bra om man låter de döda sorkarna ligga kvar för det skrämmer bort resten.

Kanske det är något för er att prova?

Sådan där som ska skrämma bort med ljud har vi provat, men de hjälpte inte ett smack, i bästa fall flyttade sorkarna sig två meter typ.
 
Ja det är det vi funderat på mest. Har skaffat ett metaller i vinkel att sätta mot ATV:ns avgasrör. Behöver hitta en slang. Och sen hitta ett bra hål rent strategiskt.

Kan ju iofs. Typ sätta gräsklipparen i ena ändan och atvn i andra och bilen I mitten:angel:
Jag är ganska övertygad om att det är olagligt att gasa ihjäl sork.
 
Jag är ganska övertygad om att det är olagligt att gasa ihjäl sork.
Du kan ha rätt. I den finska jaktlagen hittade jag en text om förbjudna metoder, där gas var inräknat. Samtidigt var el räknat också, och det finns ju fullt lagliga gnagarfällor med el. Så jag vet inte.
 
Vi fick sork i trädgården förra året, så här i efterhand så tror jag att de lockades dit av fågelmaten. Vi tog bort fågelmaten och satte ner sådana där vibrations stavar. Sakta minskade deras aktivitet och idag är de helt borta. En relativt enkel lösning som för oss funkade bra. Annars finns det ju slagfällor och andra sätt att driva bort dem med lukter de i det gillar.
 
Du kan få låna min Whippetblandis. Jag vet inte vad mer han har i sig än lite Greyhound, och det är en ännu mindre procentandel, men något som är himla intresserat av sorkar är det.
Ett par har de haft ihjäl. Men kompisens finska lapphund är bättre. Men den gräver så djupa hål för att få fast dem.

Min whippettik snubblade på en vattensork och tänkte svimma av skräck. Sen tog den andra whippeten hand om resten. Men jag uppskattar nog inte riktigt att de äter sork🤮
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Löss
  • Fjordingtråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp