Vattensork, åkersork, sork och annan sork

Ett par har de haft ihjäl. Men kompisens finska lapphund är bättre. Men den gräver så djupa hål för att få fast dem.

Min whippettik snubblade på en vattensork och tänkte svimma av skräck. Sen tog den andra whippeten hand om resten. Men jag uppskattar nog inte riktigt att de äter sork🤮
Nej, det är kanske inte lämpligt att sätta i system 😅 De där vattensorkarna lät ju så himla stora också. Har ingen koll på dem men om din ena whippa blev så rädd för den vet jag inte om jag vågar googla eller inte 😂

PS: Önskar jag hade något lite matnyttigt och inte bara en massa trams att bidra med här i tråden, hoppas några av tipsen du får här visar sig effektiva! Personligen hade jag försökt få tag i någon som jobbar med det på nåt vis, som vet vad som funkar, kan relevant lagstiftning och kan utföra själva arbetet också. Så kan du och smalhundarna sitta och dricka drinkar i skuggan istället.
 
Googlade lite nu trots allt och vill bara dubbelkolla att du inte tagit fel och det i själva verket rör sig om kackerlackor? :D (Hjälpsamt på Anticimex hemsida.)
Screenshot 2022-05-23 at 13.30.56.png
 
Jag är ganska övertygad om att det är olagligt att gasa ihjäl sork.

Koldioxid som avlivningsmetod är godkänd för gnagare, försöksdjur i alla fall. Men det hänger på att man kan kontrollera att djuret har dött (cirkulation avstannat eller rigor mortis inträtt), annars får man göra om omedelbart.

Gasar man sork i tunnlar vet man ju inte om man har avlivat den eller bara skadat hjärnan så den lider och dör av ex.svält.

Så lite både ja och nej?
 
Här fanns lite tips och länkar till olika sätt att få bort sorkar: https://stick.se/blogg/sork/
Läste lite där och hemsidan verkar vara content marketing, dvs. syftet är att driva trafik till onlineförsäljning. Mao kan infon vara mer eller mindre vinklad därför att syftet är att sälja en viss produkt. Kan vara bra att ha i åtanke och dubbelkolla med andra, oberoende källor om t.ex. de där sorkskrämmorna verkligen är bevisat effektiva.
 
Nej, det är kanske inte lämpligt att sätta i system 😅 De där vattensorkarna lät ju så himla stora också. Har ingen koll på dem men om din ena whippa blev så rädd för den vet jag inte om jag vågar googla eller inte 😂

PS: Önskar jag hade något lite matnyttigt och inte bara en massa trams att bidra med här i tråden, hoppas några av tipsen du får här visar sig effektiva! Personligen hade jag försökt få tag i någon som jobbar med det på nåt vis, som vet vad som funkar, kan relevant lagstiftning och kan utföra själva arbetet också. Så kan du och smalhundarna sitta och dricka drinkar i skuggan istället.
Haha nä min äldsta tik är överdramatisk.
Men ja de är ju rätt stora. Som fläskig råttor
 
Läste lite där och hemsidan verkar vara content marketing, dvs. syftet är att driva trafik till onlineförsäljning. Mao kan infon vara mer eller mindre vinklad därför att syftet är att sälja en viss produkt. Kan vara bra att ha i åtanke och dubbelkolla med andra, oberoende källor om t.ex. de där sorkskrämmorna verkligen är bevisat effektiva.
Bra synpunkt :up:
 
Efter att ha sett ett gäng gamla gubbar bekämpa sork med noll framgång så kan jag säga att det hjälper inte med att gasa ihjäl dem om du vill ha en gräsmatta som är någorlunda frisk, inte heller vattna ihjäl dem(🤦‍♀️) eller blåsa ur skumsläckare i hålen. Kombinera absolut inte smällare av något slag i den soppan heller.

Ni kan tro att jag facepalmade mycket den dagen. Och att jorden i svärfars gräsmatta nog är oerhört giftig nu samt att sorkarna fortfarande lever(de flydde temporärt till hans granne). 😶
 
Efter att ha sett ett gäng gamla gubbar bekämpa sork med noll framgång så kan jag säga att det hjälper inte med att gasa ihjäl dem om du vill ha en gräsmatta som är någorlunda frisk, inte heller vattna ihjäl dem(🤦‍♀️) eller blåsa ur skumsläckare i hålen. Kombinera absolut inte smällare av något slag i den soppan heller.

Ni kan tro att jag facepalmade mycket den dagen. Och att jorden i svärfars gräsmatta nog är oerhört giftig nu samt att sorkarna fortfarande lever(de flydde temporärt till hans granne). 😶

Vilken cirkus och vilken syn det måste ha varit! :rofl:
 
Vilken cirkus och vilken syn det måste ha varit! :rofl:
Jodå, fyra halvsenila gubbar och en redigt senil gubbe som trampar runt och skriker åt varandra (för ingen av dem hör ju något) samtidigt som det ryker ur gräsmattan som är sank på sina ställen. De får ju vara glada att ingen blev tvångsinlagd på närmsta ålderdomshem efter det. :angel:

Och synen sen när svärfar drog upp sitt nyplanterade päronträd utan rötter ett par dagar senare när han trodde sorkarna var borta. Det var svårt att hålla inne gapskrattet då tills jag och sambon satt i bilen. Muttrandet från gubben den dagen är något jag aldrig kommer glömma. :rofl:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Pusseltråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp