"Vattnigt" bajs.

Fibusen

Trådstartare
Min -10 har sen några veckor tillbaka inte varit helt 100 i magen,det började med en avmaskning+första frosten+foderbyte (från hö --> hösilage), "diareén" höll i sig ca 4-5 dagar,sen vart han ok igen,fortfarande kanske lite lite lösare än vad jag önskar,men det rann inget vatten ur,och man såg att det vart bättre och bättre. Han som även varit så svår att få i hull vart faktist att öka i vikt vad man kunde se,och jag vart jätteglad.

Sen kom kylan tillbaka för ca en vecka sen,och sen dess har det varit kört...
Det var kallt ett par dagar,och sen vart det bara lera igen. Det kommer "bajsvatten" innan och efter själva högen,bajset är INTE komocka,utan är som bollar,fast dom går sönder väldigt lätt och är tunga,men det är detta bajsvatten som ställer till det,då det rinner på bakbenen,och det kan inte vara så mysigt att gå runt med nerbajsade ben...

Han har fått kraffts mag & tarm i 4-5 dagar utan resultat...

Vi har ingen analys på hösilaget pga att vi nyligen börjat med det och skulle se hur det funkade då jag har varit lite anti hösilage,och har velat fodra med hö,men det är mer än omöjligt att få tag på det i år här. Vi hade i princip bestämt oss för att köra på detta och skulle skicka in analys,men nu när han vart dålig i magen IGEN så funderar man ju på om det är det han inte tål? 3 andra hästar äter av samma,och dom är bra i magen. Dock så är 4-5 andra hästar på gården också dåliga i magen,varav en har (haft iallafall) ren diareé,dvs att allt bajs var bara som vatten,och dom äter något helt annat grovfoder. Och min vart ju bra innan kylan nr 2 kom...

Vi bor i Dalarna,och har vad jag förstått det haft mest regnmängd detta år,det har i princip regnat sen April. ¨

Veterinären säger att vi ska avvakta och är inte ett dugg orolig,då det tydligen kan ta flera flera veckor innan magen blir bra igen. Dom har en MASSA diareéhästar nu här i länet,och så länge hästen inte går ner i vikt eller har feber så skulle vi inte göra något alls. Jag frågade också om jag skulle ge hö (har några balar kvar sen i sommras,näringsfattigt) men han tyckte INTE vi skulle göra ännu ett foderbyte,utan att vi skulle bara härda ut.

Min har ingen feber,och har ej gått ner i vikt,tvärt om så tror jag han ökar stadigt fortfarande,men jag vill ju att magen ska bli bra på honom! Har nu köpt bakjäst,har hört att det kan fungera bättre än mag&tarmen.

Jag läste även i går att det kan vara bra att ge avsköljd betfor,då det är så bra fibrer i det,vad tror ni? Vi ger andra hästen betfor,så det finns redan i stallet,men frågan är om man ska börja blanda in annan mat som veterinären sa att vi inte skulle göra,men han har ätit betfor fram tills grönbetet i våras.

Han får ca 0,5 liter lucernpellets och 0,5 liter krafft groov 125 nu per dag. Plus kraffts blåa mineraler. Är det något utav det jag borde plocka bort så länge?

Dom får hösilaget direkt på backen i hagen,dock på ett ställe där det är urgrävt och sen grusat,men leran har ju börjat tränga igenom endå eftersom det är det enda stället hästarna står på i princip,då allt annat flyter nästan... :crazy: Så man ser ju att dom får i sig lera när dom äter.

Jag har under mina snart 16 år som hästägare aldrig haft att göra med en problemage,så jag känner mig lite handfallen mer eller mindre...
 
Senast ändrad:
Sv: "Vattnigt" bajs.

Jag får bra resultat av stöpta linfrön när min är rinnig i magen, slemmet som blir av fröna lindrar irritationer i tarmen. Tillsammans med probiotioka.
 
Sv: "Vattnigt" bajs.

Åhh,ja,det kan jag ju prova! Köper man det i vanlig mataffär? Stöpta,vad menas med det? Krossade kan jag gissa mig till... Hur mycket ger du?

Är det föresten linfrön man ska hälla kokande vatten över?
 
Senast ändrad:
Sv: "Vattnigt" bajs.

Min 12:a har varit lite sådär: fisarna har varit vattniga, så det har bubblat och tom sprutat lite, men "bollarna" mer eller mindre fasta :(

En liten slatt betfor gjorde susen, peppar, peppar :)

Hon har ätit lite betfor på morgonen i 3 dagar nu och redan på kvällen första dagen så slutade det och har inte kommit tillbaka.
 
Senast ändrad:
Sv: "Vattnigt" bajs.

Efter en 10 veckors lång period med risig mage på min häst så finns det bara en sak jag rekommenderar och det är något som heter Pro-Equo!! Det är som en välling!!! i 5 liters dunkar. Jag fick ge 4 st innan det till sist blev en normal mage på min häst. Trodde inte att han skulle äta det men blandat med lite luzern så gjorde det susen!! Innan den kuren så fick min häst 2 burkar Krafft mag och tarm, jag provade något som hette Pro Paste, 2 tuber som hjälpte för stunden. En dyr burk från djurklinik som hette Biopremium, totalt verkningslös! 4 tuber med DiarSanyl som visserligen stoppade upp diarrén och så till sist ProEquon. En dålig mage på en häst är inte att leka med och om jag vore du så försök att ge hästen hö i stället för hösilage eller åtminstone delvis hö, eller halm. Luzern är snällt för magen men ta väck allt annat krafftfoder. Betfor är lösande och tveksamt att använda vid redan lös mage.....! ProEquon kan vara lite lurig att få tag på men om du googlar på det så får du fram tillverkaren och kan ringa dit!
 
Sv: "Vattnigt" bajs.

... Betfor är lösande och tveksamt att använda vid redan lös mage.....! dit!

Ja, det påstås det, men personlig erfarenhet gör att det argumentet framstår som tveksamt :)


Mina hästar äter inte betfor för jämnan, utan bara i perioder med temperatursvängningar och foderbyten. För att underlätta och stabilisera magen är betfor en bra och billig variant.

Annars är en bakjästkur något att prova.

Det du säger är ju i princip att det inte fungerade på min 12:a, vilket det bevisligen gjorde.
 
Senast ändrad:
Sv: "Vattnigt" bajs.

Väldig konstig resonera av en vetrenär:confused:
Är du lös och dålig i magen efter att har ättet massa bacon och ägg inte säjer din doctor att förtsätter att äte bacon och ägg!!.....oh....försöke med några Big Mac´s och Pizza.
Behändling är Grott, grov bröd och mycket väska.

Grund recept vid dåliga magen för häster är alltid:
TA BORT ALLT OCH GER BARA HÖ OCH VATTEN!

Förslå du bytt den vetrenär.
 
Sv: "Vattnigt" bajs.

Först bör ni inte fodra på backen. Att lägga grovfoder direkt på bidrar till oönskade bakterier till slut. Hur mycket ensilage ger du ? Ökar ni på något när kylan kommer ? Vet ni torrsubstansen på det ? Ger ni vatten i hagen ?
 
Sv: "Vattnigt" bajs.

Han får ca 4 kilo morgon,4 kilo lunch/eftermiddag,sen lägger jag in 3 kilo i boxen,sen 6-7 kilo på natten,så 17-18 kilo per dag. Jag vet ej TS,men det är ganska torrt,så gott som hö nästan,den enda som gör att man vet att det är hösilage igentligen är pga lukten,och att det är lite "mjukare" än torrt hö. Dom tre andra hästarna äter det och är fina i magen.

Självklart har dom vatten i hagen. Inget tempererat,men nu har vi massa plusgrader ute,sen när det varit minus så fyller stallägaren morgon och lunch med nytt vatten.

Han hade ganska mycket mask också,750 epg,och han skulle avmaskas två ggr,och har alltså fått en omgång nu.

Han vart ju bra efter några dagar första vändan,men sen när frosten kom tillbaka var det ju kört igen,sen har det bara varit en massa lera....
I våras när första riktiga gräset kom var han också dålig ett par dagar,likaså när han släpptes på bete,men då var det typ "komocka" 3-4 dagar,sen vart det normalt igen,inte alls det här "vattnet"....

I dag tyckte jag dock att det inte såg ut som det runnit lika mycket,ena benen var helt rent,och det andra hade mindre "bajsvatten" på sig än vad det har varit på några dagar. Jag hade han inne medans jag mockade och gjorde i ordning i hopp om att han skulle bajsa så jag kunde sen om högarna ändrats,men han vägrade skita under den timmen. Han fes några gånger,men då är det bara luft som kommer,inget vatten eller "bubbel",utan det kommer bara när han ska bajsa,så han är ju inte helrutten i kistan iallafall.
 
Sv: "Vattnigt" bajs.

Ja, det påstås det, men personlig erfarenhet gör att det argumentet framstår som tveksamt :)


Mina hästar äter inte betfor för jämnan, utan bara i perioder med temperatursvängningar och foderbyten. För att underlätta och stabilisera magen är betfor en bra och billig variant.

Annars är en bakjästkur något att prova.

Det du säger är ju i princip att det inte fungerade på min 12:a, vilket det bevisligen gjorde.

Jag läste som sagt också att betfor faktist kan fungera riktigt bra mot krångelmagar,dock skulle man skölja ur det noga så man slipper allt socker,så att det bara är fibrer i princip dom får i sig. Frågan är om jag ska våga prova,eller om jag ska avvakta någon dag nu när det var lite lite bättre i dag.
 
Sv: "Vattnigt" bajs.

Åhh,ja,det kan jag ju prova! Köper man det i vanlig mataffär? Stöpta,vad menas med det? Krossade kan jag gissa mig till... Hur mycket ger du?

Är det föresten linfrön man ska hälla kokande vatten över?

Stöpta= hälla kokande vatten över o låt svalna.
Lika del linfrö som vatten, ge 2 dl sedan kan du minska till 1 dl. Linfrö köper du i mataffären, de ska vara hela :)
 
Sv: "Vattnigt" bajs.

Sry om det är lite offtopic men jag är dåligt insatt i hur masken kan påverka magen, det är inte den som kan vara boven i det hela?
 
Sv: "Vattnigt" bajs.

Han var ju bra i magen INNAN avmaskning (OCH frost,OCH foderbyte...) så då har jag inte märkt något,det är ju om det vart något vid avmaskningen?

Han är inne i en rejäl växtfas nu också upptäckte jag i dag,kan det ställa till det på något sätt? Han har alltid varit ganska jämn trots att han växt,men nu var rumpan rejält hög såg jag.... Funderar även på om det kan vara tandbyte pågång,då han är lite "plockig",vill gärna hålla i grimskaft/borsten med tänderna. Kan detta vara orsaker som sätter magen i obalans?
 

Liknande trådar

Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 005
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 492
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
778
Senast: Habina
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 185
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp