Våtvärmande omslag på hov.

break_a_leg

Trådstartare
Hej!
Vår ponny har en misstänkt hovböld, men hovslagaren kunde inte hitta var den satt när han var ute i veckan. Dock tyckte han att jag kunde lägga ett våtvärmande omslag på hoven för att påskynda det hela...

Vad ska jag använda till våtvärmande omslaget?
 
Jodopax omslag på hoven, dränk vadd i lösningen som skall vara lite starkare än normal sårrengöring. Linda om och fäst med bandage eller annat, så den stannar kvar runt hoven.

Detta gjordes på min märr vid misstänkt hovböld, omslaget lades på kvällen och under natten blommade hovbölden upp och sprack. Hovis var dock ändå tvungen att gå in vid strålen och öppna, vilket resulterade i att det blev hål rakt igenom.

Just denna period var mycket lerig, så när hon trampade ner kom lera upp i kronranden där hovbölden spruckit upp. Hon fick gå i torr sjukhage, och spolades med väteperoksid några dagar därefter drog allt ihop sig och problemen försvann.
 
Tack för hjälpen! Ska åka till apoteket i morgon och köpa gasbinda, fetvadd och sånt...Fast jag tycker det år så svårt att få bandage att sitta kvar runt hoven!!!
 
Jag lade ett liknande omslag men med alosolsprit, det sa veterinären att jag skulle göra, medans hovis tyckte det var bäst med vanlig såpa.
har du sånn därna vetraplindor sitter omslaget riktigt bra, till och med jag lyckades med att få det att sitta kvar så
biggrin.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Med en sk "flex-linda" sitter omslaget bra. Jag brukar även gardera mig med att använda silvertejp/gaffatejp. Flexlindor finns i all hästtillbehörsaffärer, men är billigare på apoteket, silvertejp finns i byggvaruaffärer..
 
Okej, jag ska åka till apoteket i morgon. Jag minns med fasa när jag hade häst vars hovböld skars upp och skulle bandageras......
crazy.png


Tack för alla tips!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Hej!

Ja, det här inlägget är ju lite gammalt kanske, men jag kanske kan få ett svar ändå?

Hur lade du ditt våtvarma hovbandage? Bara undertill som en sula eller runt hela hoven?

Fick inte tag på min vet. som rekommenderade omslaget och fick rekommendation att inte lägga runt hoven utan bara under för att inte blöta upp kronranden. Använder Animalintex... Nu, tills jag har fått svar från vet. har jag bara lagt under som en sula, så har jag i alla fall inte gjort helgalet...

MVH Cim
 
Jag lade till större delen undertill, hade blöt bommul innerst (med jodopaxlösning eller alsolsprit), fetvadd utanpå och sedan lindade jag med linda från apoteket. Plastpåse och tejp kan man slänga utanpå om dom ska ha det ute också.

Det blir lite pill och bök, men det går, även för mig som lindar dylika bandage ungefär var 10:e år eller nåt.
 
Tack. Ja nu har jag lagt omslag, dessvärre helt utan resultat, annat än en uppblött (?) stråle, så jag avvaktar lite. Lyckligtvis verkar hästen inte ha speciellt ont, så jag får vänta på veterinärbeskedet.

MVH Cim
 

Liknande trådar

Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
901
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 046
Senast: super
·
Kropp & Själ Hej! Jag fick i fredags förra veckan en ordentlig knuff i bröstet av en häst. Gjorde ont men var inte värre än att jag skrek till och...
2
Svar
23
· Visningar
1 235
Senast: Modest
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 550
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp