Våtvarmt omslag på hoven. Snabb hjälp önskas!

C

Cim

Har blivit ordinerad animalintexomslag på pållens hov, p g a misstänkt hovböld. Hur läggs detta omslag? Enbart under sulan, runt hela hoven som en "påse" eller ska det fortsätta över kronranden? Drar detta omslag ner en ev. böld längre ner i hoven eller kan den gå upp i kronranden istället?

Hovslagaren har varit och klämt hoven men kan inte lokalisera någon böld, misstanke att den sitter högt upp. Har en veterinärtid nästa vecka och det var på vets inrådan jag skulle lägga omslaget.

Någon som vet? :confused:

:bow: Tack på förhand! :bow:

MVH Cim
 
Animaltex...finns det på apoteket...recept?

Sitter i samma sits som du...men har dock inte blivit ordinerad att göra något än då hovslagaren ska komma idag och fixa till det han kan.Resterande återstår att se vad man får göra...

Det är ju så svårt att få något att sitta kvar på en hov.... ;)
 
hej Cim
Vad är ett animalintexomslag?
Jag har lagt jodopaxomslag en gång och det gjorde jag med en stor blöja som hela hoven packades in i, icakasse och massor med silvertejp. Minns inte var den kom ut,bara att det tog lite tid.
Men jag tror att bölden tar bästa vägen och om man då enbart lägger omslaget nedtill borde den söka sig nedåt. Du kan väl berätta hur det går! Och hur du gör.
/P
 
Jag gjorde såhär: Bomull med saltvatten lindat runt hela hoven, benlinda och plastpåse utanpå som jag tejpade försiktigt runt karleden. Dagen därpå tjocknade hela kotan och hovbölden hade dragits ur. Den kom alltså aldrig ut utan åkte liksom in i kroppen igen.

Lycka till!

PS: Var försiktig om du använder jodopax i stället så du inte får blisterskador.
 
Ehh jag hängde inte riktigt med!?!Om kotan tjocknar är det väl knappast ett tecken på att hovbölden har försvunnit!?!Jag har bara hört att bölden kan krypa uppåt och att första tecken på deta är att kotan tjocknar till...
Förklara gärna närmare...
 
Hej!

Animalintex är väl nästan som ett "moderniserat" grötomslag. Har aldrig använt det förut och har inte öppnat påsen än, men det ska vara som ett bomullsstycke med plast på ena sidan att använda till varma och kalla våta omslag.

Det finns på apotek, men kan ofta vara beställningsvara, men även i vissa hästsportaffärer. Receptfritt. Dyrt... Apoteken tar 65 kr paketet, men har hört priser på c:a 100:- !!! :crazy:
Det innehåller Tragacanth och Boric acid, vet inte vad det är på svenska, men söker man på nätet har itllverkaren en hemsida med information.

Tyvärr visste jag inte att man kan lägga våtvarmt omslag med "vanliga" billigare medel och få samma resultat, men men... man lär så länge man lever...

Så nu gäller det bara att få eländet att sitta kvar. :smirk:


MVH Cim
 
Hej!

Så bölden kan leta sig ut genom hornet då, utan att man behöver borra upp? Undrar vilket som är bäst, nertill eller upptill? Totalt ovetande om allt som har med hovbölder att göra... Men det var väl bara det som fattades... Han har varit olycksförföljd LÄNGE nu... :cry:

Det där med att använda en blöja (om man inte haft animalintexen då) hade jag nog aldrig kommit på tanken att använda! Men det låter ju som en jättebra idé! (Tur att man har blöjbarn!) Tack för den! :) Silvertejp har jag tänkt att använda tillsammans med självhäftande bandage.

Jag ska lägga första omslaget idag, men jag ska skriva och berätta hur det går!

Nu läste jag dessutom att hovbensfrakturer kan ge liknande symptom och höll på att gå i taket! :crazy: Men så illa får vi hoppas att det inte är!

MVH Cim
 
Ska försöka: Min häst blev halt för ca två månader sedan då hon tappat en sko. Min hovslagare rekommenderade då ett våtvarmt omslag för att det skulle vara lättare att känna igenom hoven med en visitertång. Dagen därpå svullnade kotan upp. Hovslagaren hittade dock ingen böld i hoven utan skrämde upp matte med att det kunde vara en hovbensfraktur. Matte ringde genast till kliniken och fick komma efter helgen, då hade dock svullnaden gått ned igen. Veterinären undersökte hästen och sa "hon är friskare än de hästar jag skriver ut friskhetsintyg till" och berättade att det är klassiskt att kotan svullnar ca 4dagar efter hovbölden för svullnaden har ingen annanstans att ta vägen. Jag åkte hem igen och trodde hovbölden skulle ploppa ut senare, men den kom aldrig och min egna slutsats var att kroppen "sugit upp" bölden.
 
Jag hade veterinären här i söndags...

....då var min bäbis halt och gick på tå.Han gjorde inget mer än att klämma med en tång för att konstatera vart hon har ont.Där efter skar han bara lite grann med en kniv för att se om han kunde se något på ytan av sulan.Hon hade som en smal springa längs med ytterkanten av hoven.

Han trodde att bölden började ge sej eftersom hon hade börjat röra sej snäppet bättre.

Tisdagen skulle hovslagaren komma men pga av diverse strul så kommer han idag istället.Nu är det så att sedan 48 timmar så blev hon sämre och har nu börjat svullna upp till kotan och har mkt svårt att gå.

Vi får se vad hovslagaren säger när han kommer ikväll...
 
Fick idag diagnosen hovböld (varansamling), men då sittert den i kronranden/ballen. Jag fick rådet att sätta hoven i varmt såpavatten två gånger om dagen för att bölden skulle "mogna" snabbare. Men så älskar våran vet gamla hästkurer.
 
det är ju bäst att bölden letar sig ut nedåt, det är kortaste vägen eftersom den uppstår långt ner eller långt ut på hoven. Det vanligaste är traktböld.
Hoppas den tömmer sig snart, det är så synd om hästen som har ont...
/P
 
Nu har jag lagt om hoven. Efter mycket funderande (fick inte tag på vet.) och diskuterande kom vi i stallet fram till att vi lägger animalintex som en sula enbart under hoven. Vissa hade avrått från att packa in hela hoven så att inte kronranden och uppåt skulle bli uppmjukat. Animalintex finns även i "hovstorlek" och är då formad som en sula.

Blötte animalintexen som mycket riktigt var ett flak bomull, lade den under hoven och bandagerade med självhäftande bandage. Verkade i alla fall sitta bra när jag åkte.

Nu funderar jag bara på hur länge detta bandage kan sitta på. Har sett andra rekommendera allt från 8-24 timmar. Eftersom det inte finns direkt hudkontakt kanske man kan låta den sitta längre än om det varit hudkontakt?

Och efter rekommenderat antal timmar, ska hoven luftas då eller kan man sätta på nytt omslag direkt? Stallägaren kommer att ta bort bandaget i morgon bitti och jag kommer att sätta på ett nytt under dagen. Då blir det i alla fall inte mer än c:a 15 timmar i sträck och luftning emellan. Hoppas det inte blir för länge... eller för torrt... :crazy:

Som det är nu går hästen orent och lite stelt, ingen direkt hälta, så det verkar inte som om han lider nämnvärt. Har även funderat på om han har stukat sig. Han slängde sig nämligen bakåt då vi skodde... Efter det var han i hagen bara c:a ½ timme, har inte sett att han har sprungit där. Efter det var han halt, men detta har successivt blivit bättre, men det finns fortfarande värme i hoven, som dock börjar svalna... Vet. nämnde också att om han är symptomfri till nästa vecka då jag har tiden behövde jag inte åka dit... :confused: Är lite fundersam om det kan vara något allvarligt, men då tycker man ju att det borde ge symptom å andra sidan... *suck*

Nåja, får se om det har gett något resultat imorgon.

MVH Cim
 
Om han är nyskodd kan det mycket väl vara ömhet från en söm eller nåt... Och det kan mycket väl gå över av sig själv.

Rätt att lufta hoven annars blir den mjuk och jätteäcklig.
/P
 
Jag har vid hovbölder packat in hoven och upp till knäet med animalintex eller vanlig fetvasddsbomull(ligger bättre samlat - tossar inte upp sig som vanlig bomull) runt allt. Ordentligt nedblött med uppkokat vatten som jag blandat ned salt i som sedan fått svalna. Sedan en plastpåse typ en systembolagspåse som jag häller i resten av saltvattnet i, sedan lindar med självhäftande lindor och sist silver/gaffa tejp. Då sitter det rejält. sedan byter jag ut omslaget en gång om dagen.

Tidigare har det alltid hetat att hästar med hovböld ska stå på vila i box, men nu har jag fått rådet att låta hästen gå ute i stället - för att öka cirkulationen i hoven och därmed värmen i omslaget och då "mognar" bölden snabbare och tränger ut kortaste vägen ut...
Släppte ut min egen med hovböld häromdagen, och så länge han stod stilla i box var han tvärhalt, men bara efter ett par timmar ute i hagen gick han bättre. Jag tog bort omslaget efter ett par timmar och jag såg tydligt att hovbölden börjat kommit ut vid ena ballen. Var lite orolig för att hästen skulle gå i skitig lera med öppet hål i hoven, men efter konsultation med veterinär fick jag svaret "att det alltid är en risk man får ta, men hästen mår nog bättre av att gå i hagen än stå inne i boxen i vilket fall..."
 
Nu har jag lagt på omslag i två dagar, en bara på hoven och en efter honungs rekommendation ända upp till knät och inte nånting har kommit ut, ingen tillstymmelse till en ev bula (=böld på väg ut?) eller någonting. :( Stärker min teori om att det snarare är nån vrickning än böld. Han visade ju inte heller någon smärta vid sömmen med tången.

Tänker låta honom stå utan omslag idag för att se hur det blir, han har fått en svampig stråle trots luftningen. Misstänker början till strålröta, men såg även en tråd ang. detta där det stod att hästar byter stråle... :confused: Har aldrig hört talas om detta, men symptomen verkade vara lika.

Han har inte svampiga ben och nästan ingen värme kvar i hoven...

Ack dessa hästar... om dom bara kunde tala...

MVH Cim
 
\"Bölden\" var en felskoning...

Nu har jag varit iväg på kliniken och fått reda på vad som var fel.

Han har blivit felskodd! Sömmhålen satt 1 cm innanför lamellranden... :mad: Hovslagaren var förvånad över att han inte var halt, att han inte reagerade nämnvärt med visitertång och att han INTE hade fått en saftig hovböld...

Kanske drog animalintexen ur nån skit ur hoven? :confused: Det var kanske tur att jag la på omslagen...

Stackarn, det var inte konstigt att han slängde sig vid skoningen! Jag borde kanske ha reagerat mer vid detta faktum, men pållen kan vara lite stissig ibland, så det var därför vi inte tänkte så mycket på det. Däremot så antog vi ju att hans problem kom sig av att han slängde sig, t ex stukning eller så.

Tycker att det var märkligt att hovslagaren inte såg att sömmen satt fel när han plockade av skon...

Så nu hoppas jag att han inte trampar av sig de nya bakskorna för då finns det INGENTING kvar att spika i... :(
Blev tillsagd att rida honom på mjukt underlag eftersom han har mycket tunna sulor och att de ev. blev ännu tunnare när de rensade hoven, men var hittar man det vid den här kalla årstiden? :crazy:

Nåja, det var i alla fall skönt att ha hittat felet!

MVH Cim
 
Re: \"Bölden\" var en felskoning...

Men hjälp!
Hade det varit min häst hade jag bytt hovslagare, skulle ALDRIG acceptera en felskoning!
/P
 

Liknande trådar

Hästvård Nu behöver jag tips och råd igen.. I måndags (för en vecka och två dagar sedan) busade min häst till det i hagen, och som resulterade i...
2
Svar
32
· Visningar
4 354
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
3 711
Hästvård Hej alla! Min stora halvblodskille skadade sig på något konstigt sätt i hagen i april. Han var först tjock om hela benet. Några dagar...
Svar
13
· Visningar
3 762
Senast: lil-sis
·
Hästvård Min femåring kändes ovillig i ridningen och markbunden för några veckor sedan, vid kninikbesök var böjprov u.a och han var fräsch på...
Svar
7
· Visningar
2 739
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp